Annons:
Etikettallmänt
Läst 1573 ggr
redstaryena
2014-04-15 10:05

Blir så trött på att fel människor skaffar djur

Är det likadant överallt i detta land, att man för ofta ser hundar som har hamnat i fel händer!? Själv bor jag i Malmö, inte mitt i smeten men det räcker med att åka med buss 10-15 min för att se  var och varannan människa med hund, inte borde ha det. Jag ser VARJE DAG magra eller rädda och kuvade hundar. Sitter man på bussen på väg hem från jobb, nog *** åker man förbi nån idiot med en stackars hund. Förstår inte hur folk tänker runt omkring. I mina kvarter med omnejd går man i alla fall inte säker om jag ser nåt sånt. För då har man mig efter sig med en blåslampa i ändan. Jag har t.o.m hoppat av bussen när jag först trodde vi passerat  en Greyhound men insåg snabbt att det var en amstaff blandning. Ut från bussen vid nästa hållplats och letade och letade. Putsväck! Och personen som höll i kopplet såg knappast ut som att han kunde ta hand om sig själv,alltså ännu mindre kapabel att äga el ta hand om en hund. 

Blir så förbannad och besviken. Vart är vi på väg!? Vi alla som vet bättre än dessa människor, måste agera och ifrågasätta oftare, när vi ser att något inte stämmer. Detta gäller naturligtvis även när barn far illa. Är det verkligen så här illa i hela landet eller känner andra igen sig?? 

Känns som om det borde ingå i läroplanen hur man ska behandla djur och rent allmänt om djurlagar. Dessutom har många människor ifrån andra länder inte detta med sig när de kommer till Svergie. På min mammas sida finns det grekiskt påbrå och varit där nere sedan jag var liten nästan varje sommarlov. Bodde även där sedan under några år och det finns inte en endaste lag som värnar om djuren. Och med alla människor ifrån dess olika kulturer (vilket annars är fint) så tror jag att många, speciellt skolbarn, hade behövt lära sig om djurs rättigheter.   Nu känns det en aningen bättre när jag fått dela mina tankar. Ha annars en Bra dag alla!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
AnneN
2014-04-15 17:48
#1

Ja nog händer det att jag ser misshandlade/vanvårdade hundar (och andra djur) även här i Luleå, det finns nog tyvärr olämpliga djurägare överallt 😕

Att ha med i läroplanen att barn ska få lära sig om djurens rättigheter/djurskydd är en mycket bra idé!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

redstaryena
2014-04-15 21:04
#2

Ja eller hur! 

Har man inte haft förmånen att ha nåt djur i sin närhet och dessutom lärt sig att djur är inget värda (oavsett nationalitet) ja då är det nog svårt att förstå hur fint det kan vara. Min son har kompisar med olika kulturer och faktiskt, från att vara tuffa men samtidigt rädda när de kommit upp till oss, så har de nu mjuknat lite och ser nästan lite kära ut när hunden kryper upp till dom. Finns barn som kastat sten på hundar som stått utanför affären…ja och sysselsätter sig med detta. Tror inte politiker förstår riktigt hur det skulle gynna hela samhället med lite djur i schemat :)

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

missemel
2014-04-17 21:01
#3

sen finns det ju fel hund för vissa personer. Min hund skulle aldrig kunna vara med någon brötig högljud person för då hade han blivit livrädd så det är inte alltid att de kanske inte ska ha hund. Utan rätt ras

redstaryena
2014-04-17 22:25
#4

Ja så kan det vara men det var inte dålig matchning jag syftade på.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

fridaas
2014-04-18 09:43
#5

Jag tycker det är fel att gå och jaga rätt på folk för att berätta hur dåliga ägare de är. Jag har en omplaceringshund som har varit livrädd för bokstavligt talat allt förutom bilåkning. Jag vet inte hur många det var som kom och skällde ut mig och kallade mig för djurplågare och skulle anmäla mig hit och dit för att jag enligt dem hade slagit hunden så det var därför hon var så rädd, sen gav jag henne aldrig mat heller eftersom hon var så smal (man kunde räkna revbenen på henne på håll). Och visst jag kanske gjorde fel som tog henne och inte avlivade henne istället, men idag 4år senare så har jag en hund som nu bara är rädd för nya platser, plötsliga ljud och smällar. Hon är väger vad hon ska och är världens kelgris. Det jag vill ha sagt är att ta reda på bakgrunden och fakta först innan ni går till "attack" på folk.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

redstaryena
2014-04-18 10:34
#6

Attackera folk har jag aldrig sagt. Men jag kommer inte att bara gå förbi med tanken att det "är nog bäst att inte säga nåt för det kan vara si eller så" En utav mina hundar här hemma påminner lite om hur din var. Mager och såg rädd ut. Jag hittade ciggarett fimpar i hans öron veckor efter att han hamnat hos mig så han hade verkligen varit med om det ena och det andra. Folk tittade också efter oss på gatan och sa saker. Så jag vet vad du menar. Men för den sakens skull hade jag nu fortfarande inte bara gått förbi. Sen tycker jag väl ändå att man kan göra en viss bedömning som normalbegåvad människa hur vidare ägaren ser ut att behandla hunden…eller?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
[Wildfires]
2014-04-18 23:57
#7

Tycker inte det är rätt att döma folk så lätt, inte utan att ens pratat med ägaren.. Själv vet jag att min ena hund är skinn och ben, försöker få upp henne i vikt så gott det går men det är inte så himla enkelt när hunden är petig med maten..

Men kan hålla med om att vissa personer inte bör ha hund.. Men tror inte det går att göra så mycket åt det.

redstaryena
2014-04-19 00:33
#8

Eftersom jag vet av egen erfarenhet hur det känns när folk tittar och säger hemskheter, skulle inte jag göra likadant och det var inte så jag menade i heller. Att folk inte bör ha hund, kan betyda mycket. Tex en ägare som lämnar hunden ensam en halv dag etc etc påvisar inget bra ägarskap. Man kan nog inte göra en enda sak bara, för att det ska bättre. Utan som jag skrev tror jag att det måste måste börja redan i skolan. Ett land blir så bra som djuren behandlas

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

fridaas
2014-04-19 09:30
#9

#6 det var inte så jag tolkade ditt första inlägg, lät som du gick på folk utan att veta orsaken bakom varför hunden är som den är, delvis pga meningen " i mina kvarter med omnejd går man i alla fall inte säker om jag ser något sånt. För då har man mig efter sig med en blåslampa i ändan".

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Lexie82
2014-04-19 10:17
#10

#6 Jag undrar lite vad du har för kriterier när du ser hur ägaren verkar behandla sin hund, om du ser någon när du passerar i buss. 

"Och personen som höll i kopplet såg knappast ut som att han kunde ta hand om sig själv,alltså ännu mindre kapabel att äga el ta hand om en hund. " - Hur ser man ut då?

redstaryena
2014-04-19 15:19
#11

En olämplig ägare kan betyda mycket (som jag skrev i nåt tidigare) 

Vet inte ni själva det då? 

Går ni förbi någon som inte verkar rädd om hunden och om den dessutom ser ut till att inte må bra? 

Och med  "rädd om hunden" menar jag när  någon är oförsiktig i sitt hanterade eller tex kränker hunden på olika sätt. 

Måste jag förklara hur jag menar med det också? 

För i så fall undrar jag vad dina kriterier är för detta!!   Men OM jag skulle se nåt sånt , då är jag som en blåslampa i ändan. Mannen jag såg när jag satt på bussen hade jag naturligtvis inte gått fram till och börjat gapa,skrika eller sparkat ut tänderna på. Jag hade skött detta extra snyggt, då han själv såg ut att må dåligt. För att göra det först nämnda, ja då ska du misshandla din hund framför mina ögon.

Kanske jag inte var tillräckligt tydlig  i mitt inlägg (kan jag se nu i efterhand)  Men nu vet ni hur jag menade. Vänligen Jenny

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Lexie82
2014-04-19 15:55
#12

Ja, det är väl främst att misshandla sin hund som visar tydligt att man är en olämplig hundägare. Det mesta annat kan ju se värre ut än det egentligen är om man inte vet bakgrunden.

Melissa V
2014-04-19 16:14
#13

Visst ska man inte bara stå och se på, men att rusa fram som ett godståg med rök ur öronen är ju knappast hälsosamt det heller, man ska man inte vara snabb att döma.
Det gynnar ingen av att folk hit och dit springer fram och skäller ut nån stackare på stan titt som tätt för nåt de inte gjort, gå fram och fråga hur de står fatt INNAN man dömer, att bli orolig är en sak men att på en gång attackera innan de ens fått en chans är bara idioti. 
Den supermagra hunden kanske precis blivit räddad från vanvård, den "kuvade"hunden kanske just hade blivit väldigt skrämd precis när du såg den eller den misära hunden kanske är väldigt sjuk och kom precis från veterinären. 

Jag har själv haft speciellt en hund som nog inte såg så roligt ut när jag gick med henne på byn. hon var tokrädd för allt, precis allt. Hon klarade inte ens av att gå förbi en affär, jag vill ju såklart inte hon ska leva i skräck så vi jobbade mycket på att bygga självförtroendet och arbeta bort de. MEN i andras ögon kan hon gott och väl se ut som en skraj superkuvad hund som vart misshandlad varannan sek dom gångerna jag tog med henne på byn.
Trots att folk bara såg henne just den gången så skulle man genast ha fått en stämpel av vissa er
Sen att hon var en toppen agilityhund, avslappnad, mjuk, älskad familjehund och gå i skogen och på banan så var hon allt annat är osäker och feg, då var hon självförtroendet själv, de ju ingen som såg henne som den hon verkligen var den lilla stunden man var på byn för träning.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
00eme05
2014-04-19 16:21
#14

#0 Håller med det borde börja i skolan

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

redstaryena
2014-04-19 16:28
#15

Det är många som kampar med sina hundar i denna staden. Och dessa hundar ser man naturligtvis inte mår bra, utan att se ägaren slå hunden. Måånga använder sina hund som en slags livvakt när dom gör "affärer" . Ser även att hunden lånas ut till kompisar några timmar eller dagar. Detta VET jag. När de sen lämnar tillbaka hunden ges de antingen knark eller pengar i utbyte. Dessa hundar mår i heller inte bra och detta anser inte jag vara en lämplig hundägare, (fast jag inte sett hunden bli slagen) för då kommer inte hundens intresse eller behov i första hand, om ens alls,utan då skaffade man hunden för ens egna syften. Sånt skit ser jag varje dag. Mitt inlägg var dessutom längre än så. Det handlade om att vi måste förändra våra attityder och lära tidigt hur djur bör behandlas

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-04-19 16:35
#16

#13 Det är fortfarande inte detta jag menade!! Förklarade även detta. Håller med dig, då jag själv var med om liknande situation som dig med din hund. Men hade någon kommit fram och frågat mig varför hunden såg ut som den gjorde eller varför den verkade så rädd , inte tusan hade jag brusat upp.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Sandrantolv
2014-04-19 16:46
#17

Jag blir också sur på sånt där.Man måste tänka noga innan man skaffar ett djur. .om man har tid för ett djur .om man jobbar mycket .om man är allergisk .om man kan ta hand om en levande varelse .om man är lat och inte orkar gå med hunden Mm. Sånt måste man tänka på innan man skaffar ett djur. Om det bara dyker upp efter man skaffar hunden ska man leta ett annat bra hem till hunden.Det är hemskt att se när dom missköter djuren.Har hört att det finns folk som köper t.e.x. En katt och har den över sommaren och sen lämnar dom katten bara, och då ska man verkligen inte ha ett djur.Djuren måste ha mat,motsion och kärlek pressinformatör en människa.

Lexie82
2014-04-19 17:29
#18

#16 Problemet är väl att nära du skriver att du hoppar av bussen för att konfrontera någon så låter det inte direkt som att du är ute efter ett trevligt samtal.

redstaryena
2014-04-19 17:41
#19

Trevligt och trevligt. Nej det hade väl inte varit så kul för någon utav oss. Risken fanns ju också att han inte kunnat svara på frågor eller prata alls, eftersom han hade fullt upp med att prata med sig själv och hålla balansen.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Lexie82
2014-04-19 18:09
#20

Jag tror att vi alla håller med om att vissa människor inte borde få ha djur, att vi behöver lära våra barn tidigt hur man behandlar andra levande varelser och att det alltid är tragiskt när ett djur blir illa behandlat.

Annons:
redstaryena
2014-04-19 21:04
#21

Såklart vi tycker men jag ville väl mest skriva av mig och höra lite hur det är där ni bor. För här nere i Malmö är det riktigt dåligt "djur-klimat",  i vissa stadsdelar mer, i vissa mindre.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Lexie82
2014-04-19 22:52
#22

#21 Jadu, nog finns det säkert misskötta hundar här med (Falun, Dalarna), det kommer man nog aldrig ifrån, tyvärr. Men inget jag sett. Nu bor ju jag i en mycket mindre stad än Malmö, så det märks kanske på ett annat sätt där.

vallhund
2014-04-20 02:04
#23

Om man VET att hundar far illa, så anmäler man det till djurskyddet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: