Annons:
Etikettallmänt
Läst 677 ggr
Lonewolf
2014-03-16 19:29

Varför så ofta "kamphundar" i blandisar

Som rubriken lyder så är jag nyfiken på varför det så ofta är så kallade kamphundar och vakthundar som ofta inte rekomenderas som första hund?

Och nu är det väl bäst att skriva att detta inte är något påhopp på era hundar jag vet att det finns hur många fina pitbull och andra sådana där "kamphundar" 😃  och tyvärr även odrägliga sådana men dom fina är ju överrepresenterade.

Mvh Per

Annons:
Maja2
2014-03-16 19:31
#1

Jag förstår inte frågan riktigt? Undrar du varför det ofta förekommer kamphundraser i blandrashundar, eller varför de inte rekommenderas som förstahund?

Humi
2014-03-16 19:39
#2

Pratar du om alla hundraser nu eller är det någon speciell du pratar om?
Kamphund är inte en ras, eller ett samlingsnamn för hundraser.

Varför folk inte rekommenderar pitbulls och liknande som första hund spelar ofta in på att dom behöver väldigt mycket mer än vissa andra hundar.

Lonewolf
2014-03-16 19:42
#3

Snarare varför hundar som inte rekomenderas som första hund förekommer så ofta i blandraserna det var så jag menade.

Maja2
2014-03-16 19:48
#4

#3 Alltså … har inget med "kamphundsraser" att göra alls?  Förstår fortfarande inte. Vilka blandraser rekommenderas inte som förstahundsraser?

Lonewolf
2014-03-16 20:13
#5

Inte blandrashundar utan pitbull rotweiler dobberman osv när man läser om bland annat dom raserna så brukar det ju stå att dom inte lämpar sig som första hund. och när man tittar på blandrashundar så finns det ju väldigt många pittbull/rottis schäfer/rottis osv.

hoppas du förstår hur jag menar

Maja2
2014-03-16 20:32
#6

#5 Aha … jag tror kanske att jag fattar :)    Man brukar ofta inte rekommendera en brukshund som förstahund, inte pga ras, utan pga att de kräver en hel del kunnande och vilja att arbeta med sin hund över tid. Det har inget med kamphund att göra överhuvudtaget.

Annons:
Frida B
2014-03-17 08:46
#7

Som #6 säger, det är väldigt krävande raser.

Tillägg; Rottis, schäfer och dobberman är inte "kamphundar" och har aldrig varit avlade till det heller, som pitbullen har ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fialialej
2014-03-17 12:25
#8

Alltså jag tror att alla förstår vad hon menar med "kamphundar och vakthundar" om man tänker efterr lite? Jag tror att det helt enkelt handlar om att det är många som skaffar just dessa raser bara för att de är "häftiga" eller "snygga" och sen tänker man inte löngre än så. Sen får man för sig att det vore "mysigt" och "gulligt" att skaffa Valpar - också helt ogenomtänkt. Det handlar om folkso m inte har ett verkligt intresse för hundar och avel och därmed inte kunskap noga tt förstå vad de håller på med. Tycker det är helt stört att folk tar en kull på sin tik utan syfte och kunskap. Däremot genomtänkt blandrasavel har jag inga problem med om detf inns rätt avsikter med den (friska och välfungerande hundar). Jag skriveri. Telefonens å kan inte utveckla mer (ser knappt vad jag skriver), men hoppas ni förstår hur jag menar. Vill inte låta "hård" men blirfö r mycket text om jag ksa hålla på och förklara mig.

"På natten är alla katter svarta"

Mischa
2014-03-17 21:05
#9

Det där med vad som lämpar sig bättre eller sämre som förstahund bör man väl ta med en nypa salt.

Absolut att det finns mer eller mindre krävande raser på olika plan men har man väl gjort sin hemläxa innan man skaffar hunden man verkligen vill ha och kanske dessutom har bra stöd så är det bättre för alla parter än att behöva "genomlida" fel ras bara för att den är behändig.

Det finns inget som säger att man inte kan få en svår individ ur en enklare ras och tvärtom.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: