Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1512 ggr
Charlott_
2/21/14, 5:50 PM

Hur farligt är de?

Vi brukar passa en hund. En gång luktade han väldigt mycket grönsåpa. Hon tvättar han ofta med grönsåpa och sist så luktade han mycket så hon hade nog inte fått ur allt. Men hur bra är det egentligen? :S

Annons:
Maja2
2/21/14, 11:04 PM
#1

Det är jättemånga som använder såpa istället för dyra hundschampon. Det är inte ett dugg farligt men måste givetvis sköljas ur ordentligt.

Charlott_
2/22/14, 12:04 AM
#2

#1 Hört att det torkar ut huden med tanke på hur mcyket hon duschar hunden också :/  Då försvinner ju hans fett som skyddar han emot kylan :/

Fridaaaa
2/22/14, 12:10 PM
#3

Vad är det för ras på hunden? För vissa hundar badas ofta 🙂
Men ska ju inte stinka såpa om man sköljt ut noga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlott_
2/22/14, 1:02 PM
#4

#3 Den är typ 100 olika raser i den hunden så jag vet inte :P

Fridaaaa
2/22/14, 1:16 PM
#5

#4 Ok hmm, ja då tvivlar jag på att den behöver badas ofta. Vissa gör ju det "bara för att" tyvärr 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlott_
2/22/14, 7:09 PM
#6

#5 Synd att hundar ska behövas badas så på vinter med :/

Annons:
Fridaaaa
2/22/14, 7:33 PM
#7

#6 Vi badar den lilla nu på vintern men är för att det behövs. Men är på kvällen innan läggdags, sedan får hon ha ett tunt täcke/tröja på sig dagen efter, och sedan går det bra igen 🙂 Den stora badar vi däremot aldrig på vintern.
Vissa hundraser behöver badas vintertid också. Men är inga problem tycker jag att göra det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlott_
2/22/14, 10:51 PM
#8

#7 Tänker bara på deras fett man tvättar bort alltså! :)

Fridaaaa
2/23/14, 9:21 AM
#9

#8 Ja på de hundar som inte behöver det blir det ju så.
Men, tror inte det riktigt är så på de raser som verkligen behöver badas ofta, som till exempel chinese crested, både naken och puff 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlott_
2/23/14, 3:53 PM
#10

#9 hur kommer det sig att andra raser behövs duschas oftare än andra då? :)

Fridaaaa
2/23/14, 3:53 PM
#11

#10 Avel. Inte en aning varför det blivit så dock.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlott_
2/23/14, 3:55 PM
#12

#11 Hmm okej :P

hannah92
2/25/14, 9:13 PM
#13

Hum, att hunden är en blandras med många raser i sig är väl inte per automatik en hund som inte behöver bada ofta? Det kan ju finnas anledningar. Fråga ägaren istället. :) jag tycker att grönsåpa kan lukta rätt mycket även om det är ordentligt ursköljt, nu använder jag det inte på hundar utan i städning, men det känns ju inte som någon omöjlighet att det luktar ett tar efteråt. Kan ju vara så simpelt som att ägaren ofta går ut med hunden på ställen där den rullar sig i allt möjligt & blir smutsig (ja, det kan ske även på vintern ;))? Jag har en känsla av att jag framstår som mer otrevlig än jag menar att vara - jag menar inte att vara dryg alls, utan bara att ibland kan saker & ting ha en enkel förklaring! :) & när det gäller djur & man känner sig osäker & lite orolig så kan det iaf vara bra att veta ägarens syn på saken, & ta ställning utefter det (för allt är ju inte ok bara för man är hundägare, liksom). :)

Annons:
Cahira
2/25/14, 10:38 PM
#14

Hunden kan ju mycket väl rullat sig i nåt äckelpäckel och behövt badas av den anledningen och då tar man vad man har. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cavia
2/26/14, 9:40 AM
#15

Vad att tänka på när man tvättar djur i grönsåpa är att det ska spädas med vatten innan användning. Många tar för givet att det är milt och skonsamt, ja det är det, om det späds ut först. Står anvisningar på flaskan :)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

vallhund
2/27/14, 2:17 AM
#16

Vissa pälstyper filtar sig nästan av såpa, som t ex Bearded Collies.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2/27/14, 2:44 AM
#17

Jag fick akuttvätta min dvärgschnauzer i såpa en gång. Aldrig mer! Hon tovade ihop så illa att jag fick klippa ned benpälsen till skinnet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: