Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1254 ggr
Ellen89
2/15/14, 10:21 AM

Hälsa hos blandraser...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en blandras tik, (Schafer, BC, Kelpie) raddade henne ungfr 5 ar sen. Har sedan dess tagit kontakt med nagra av hennes syskon och traffade hennes syster idag. 2 har hoftleds problem och en hade ganska jobbig pa/av knapp (battre nu nar hen ar aldre). Min tik har nastan inte varit sjuk alls. Jag som alltid brukade tro att blandisar var sa friska! Sa fel jag hade, och tur for min tik verkar inte ha problem med sina hofter (eller ngt annat). Fragan ar bara da, borde jag ta xray hos vet just in case? Kan man testa hofter utan xray? Hur har ni upfinnit blandisar och deras halsa? (beror sjalvklart pa raser och genetic, men tanker mest pa storre Schafer blandisar)…

Annons:
Fridaaaa
2/15/14, 10:22 AM
#1

Första generationen blandrashundar brukar sägas vara mer friska men inte sen, då är de inte friskare än renrasiga hundar, då är det mer slump och om det är raser i med olika problem så riskerar ju hunden att få alla dem sen om man har otur. Men kan ju också vara frisk hela livet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ellen89
2/15/14, 10:27 AM
#2

#1 hmmm true. Kanner att jag verkligen hade tur med min tik da for det vart helt oplanerat :/

Fridaaaa
2/15/14, 10:29 AM
#3

#2 Ja mycket är nog slump med men just med vidareavel på blandrashundar, ökar ju lite risken för vidare sjukdomar, alltså avel på just blandrashundar. Hoppas din får hålla sig frisk 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
2/15/14, 10:30 AM
#4

Att blandraser är friskare än renraser bara för att dom är blandraser är en myt. Sedan om man parar en whippet med en mops för att få fram en längre nos så finns det ju större chans att hunden får en normal nos. Men då vet man ingenting om sjukdomar i bakre led. Så det är ett litet lotteri man gör om man köper blandras, då blandraser inte är friskare än renraser.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sjöstjärna
2/15/14, 10:33 AM
#5

Visst kan du få röntgat din tik hos veterinär, men om hon inte uppvisar några tecken på smärta eller probelm och du inte tänker avla på henne så finns det kanske i nuläget egentligen ingen anledning. Förutom att du vill veta förstås. Fördelen med att veta är ju att om höfterna är dåliga kan du redan nu börja med stärkande tillskott för att fördröja att problem uppstår.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Ellen89
2/15/14, 10:41 AM
#6

#5 Okej, tack! Nej hon visar ingen smarta har valdig bra roreslse i hofterna ocksa. Hon ar kastrerad da jag aldrig planerade avla pa en blandis. Vad kan man gora for att forstarka hofterna? Simma kanske?

Annons:
Fridaaaa
2/15/14, 10:43 AM
#7

#6 Simning är bra ja. Träning i skogen, att gå till exempel i backar, över stockar och så, träna balans 🙂

Vi röntgade Lillan, renrasig men ska inte avlas på och så, då var hon 2½ år gammal, bra att veta tyckte vi ändå 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2/15/14, 10:54 AM
#8

Absolut olika typer av motion, men även kosten är av betydelse. T ex tillskott av nypon och MSM (organsikt svavel) kan ha väldigt god effekt på höftproblem, andra typer av ledproblem och hälsan generellt. Jag ger min storpudel båda delar i förebyggande syfte. Det som märks tydligast på honom är att han fått en helt fantastisk pälskvalitet, men allt det positiva som sker på insidan syns ju inte.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2/15/14, 11:02 AM
#9

Vi ger MSM också till Lillan, tycker det är toppen

#8 Kan man kombinera nyponpulver med MSM? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
2/15/14, 1:38 PM
#10

Absolut, jag ger både nypon-, blåbär- och nässelpulver både för näringens skull och för alla goda egenskaper, men också MSM för uppbygnad av ben, brosk, päls och annan vävnad. Det är inget som kolliderar, alltihop är naturliga näringsämnen.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fridaaaa
2/15/14, 4:19 PM
#11

#10 Så bra, får börja med det också till den stora med hennes MSM :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FjantYoda
2/16/14, 2:49 AM
#12

vet en som köpte en blandis, höfterna var så dåliga att dom fick avliva innan året, om jag inte minns galet så var den typ 8 månader minns ej raserna men tror schäfer var inblandad. 

Min verkar någorlunda frisk än så länge, inge schäfer i han, bara små raser, enda är att han saknar tänder vilket är förekommande hos Chinese Crested som han har i sig.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Ellen89
2/16/14, 8:48 AM
#13

#12 Vad sorligt! :(

 Saknar han alla tander?

Annons:
FjantYoda
2/16/14, 7:48 PM
#14

Nej inte alla :) han har framtänderna "huggtänderna" utom en typ, och så tänder längst in, där mellan saknas några stycken men han äter torrfoder utan problem iofs små bitar även om vi har gått över till färskfoder nu, tuggar tuggben och kampar på det han får :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Novelia
2/17/14, 8:49 AM
#15

Jag skulle säga att det beror helt på vilka raser man jämnför med. Men generellt så tror jag att blandraser har bättre fysisk/anatomisk hälsa än renraser men däremot ofta sämre mentalitet och mer sådana problem istället.

I have no sympathy for people without empathy

vallhund
2/18/14, 3:31 AM
#16

http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88410/

Kollar man på alla bolag så ligger blandisar mittemellan vad gäller kostnader, dvs det finns lika många renraser som är både friskare o sjukare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: