Annons:
Etikettefterlyses-släktingar-till-din-hund
Läst 1517 ggr
Mysisa
2014-02-09 15:08

Äger du en ostammad prazsky?

Har lagt in det här på hundar iFokus, men en ostammad prazsky räknas som blandras och därför hänger kanske en del ägare hellre här så för att sprida infon ytterligare gör jag ett inlägg här också.

PKn är en relativt ny ras i Sverige.
2006 kom den första "officiella" renrasiga hunden till Sverige.
2007 godkändes rasen och förtsa kullen med SKK stamtavla föddes.

Det har genom åren importerats PKs utan stamtavla från tjeckien, många ostammde hundar är även födda i landet.

Prazskyn är en ras under uppbyggnad. PKn har sina rötter i tjeckien och kan spåras tillbaka till 1100 talet.
Rasen var på väg att dö ut och ett avelsprogram startade i början av 1900 talet för att bevara rasen. Andra värdskriget bröt ut och rasen var återigen i riskzonen. på 1980 talet startades ett nytt avelsarbete för att få liv i rasen igen. Antalet individer i rasen har ökat stadigt sen dess men avelsbasen är fortfarande för liten.
Risken att rasen blir sönderavlad är fortfarande hög!
Därför behövs fler friska prazskys som kan användas i avel.
Svenska rasklubben har därför vid två tillfällen under 2011 anordnat inmönstringar för ostammade prazskys där man hade chansen att visa upp sin hund för två dommare som kan rasen och på så sätt få en stamtavla.

Avelsbasen är trots detta fortfarande för liten. Inavelsgraden är tyvärr fortfarande hög.
Jag som framtida uppfödare av rasen känner en oro för rasens överlevnad.
Därför är jag mycket glad över rasklubbens beslut att under 2014 anordna ytterligare en inmönstring.

Därför ber jag DIG som har en ostammad prazsky att överväga att mönstra in din hund, inte för att du ska få en stamtavla på din hund så att du kan ställa ut och tävla osv utan föratt rasen behöver DIG för sin överlevnad.

Rasen behöver din hjälp. Jag är idag inte medlem i spkk, utan sprider denna info i egenskap av prazksy ägare och framtida uppfödare, jag vill inte se min ras dö ut.

http://spkk.se/monstring-2014/

Sprid detta så att vi får mer nytt blod i rasen.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Mixie
2014-02-10 02:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ska försöka mönstra in alla mina tre, och har vidarebefordrat till hundarnas syskon osv.

//Mickan

Charlott_
2014-02-10 08:27
#2

Dem är så fina! Vi har 3 stycken fast med stamtavla här hemma! :)

Mysisa
2014-02-10 19:03
#3

#1 Super ju fler desto bättre :D #2 du kan ju prova mönstra in iaf :P

minavitas.wix.com/kennel

Charlott_
2014-02-10 20:24
#4

#2 Vad innebär de då? 

Våra är registerade i Jordbruksverket, Svenska kennelklubben och försäkrade så vad menar du med mönstrade?

Mysisa
2014-02-10 20:55
#5

#4 Har du stamtavla på dina kan du naturligtvis inte mönstra, jag har dålig humor och försökte bara vara lite rolig.

minavitas.wix.com/kennel

Charlott_
2014-02-10 21:06
#6

#5 Jojo men jag vet int evad mönstra är, därför frågade jag dig! :)

Annons:
Mysisa
2014-02-10 21:16
#7

#6 Aha ok då hänger jag med. Att mönstra in innebär typ att registrera en hund utan stamtavla i stamboken så att rasen får nytt blod. Du kan inte mönstra in vilken hund som helst i vilken ras som helst. Den här anordnade inmönstringen går till ungefär: 1 ha en hund som ser ut som en pk men är utan stamtavla 2 bli medlem i skk/ spkk 3 skicka in en ansökan, mailadress finns i länken 4 spkk går ut med tid och plats 5 betala inönstringsavgiften 6 befinn dig med hunden på den plats (utställning) som spkk angivit 7 två dommare som kan raser går igenom hunden ungefär som på en utställning och bedömer om den ostammade hunden är tillräckligt rastypisk eller inte. Bedöms hunden som minst sufficient enligt rasens rasstandard går du vidare till steg 8 bedöms hunden inte som rastypisk fortsätter den vara en vanlig blandras 8 skicka bedömningen till skk för att få ut en stamtavla Detta görs alltså för att avelsbasen är för liten och för att inavelsgraden inte ska bli för hög så "späder man ut" rasen med ostammde hundar.

minavitas.wix.com/kennel

Charlott_
2014-02-10 21:35
#8

#7 Jaha okej :P Hoppas de lyckas för er! :D

Mixie
2014-02-10 21:38
#9

Någon som har mönstrat förut och vet vad kostnaderna kan landa på?

//Mickan

Mysisa
2014-02-10 21:47
#10

#9 Jag var på en inmönstring med min hane 2011, minns inte exakta kostnader men för att få vara med på inmönstringen så var det en avgift som i storlek påminde om anmälningsavgiften till en utställning. Så ca 200 om jag inte minns helt fel. Kan kolla i hans pärm imorgon om jag har kvittot kvar, avgiften kanske inte är exakt samma denna gång men det ger iaf ett hum om vad det kostar. Blir dom godkända så får man betala för att plocka ut stamtavlan, har för mig att den avgiften är samma som när du plockar ut en stamtavla för en valpkull så ca 500. Förutom det ska det inte tillkomma några kostnader, om man bortser från bensin och mat och eventuellt boende om inmönstringen blir på helt fel sida av landet

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: