Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 3662 ggr
iennacelik
2014-02-06 10:25

Blandning mellan rottweiler och golden retriever?

Var sugen på att köpa en till hund (har flera sen tidigare) och såg att en blandning mellan rottweiler och golden retriever. Det jag fastnade för var när jag läste rottweiler, för har alltid velat ha en (är van vid stora hundar) 

Men frågan är om det är en bra blandning? Rottweiler är ju mer vakthund, och golden var ju framavlad för jakt från början.

Vad tror ni? Kan jag satsa? skulle verkligen vilja ha den valpen jag fastnade för, men jag är osäker på blandningen.

Annons:
Fridaaaa
2014-02-06 11:31
#1

Jag hade inte satsat på den blandningen. Om du inte hittar en vuxen hund då, som du vet är som du hade "tänkt" lite.
Kanske bättre att satsa på bara rottis eller bara golden? Rottisen är ju brukshund. Så beror lite på vad du är "ute efter", för blandraser vet man ju inte hur de blir, alltså vad som ärfs ifrån varje ras, så har man så pass skilda raser vet man ju inte

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EmelieSofia
2014-02-09 09:37
#2

Jag hade rottweiler/labbe i min första hund och han var helt underbar i psyket. Golden och labbe ligger ju rätt lika så.

Denna kommentar har tagits bort.
Mischa
2014-02-09 16:33
#4

Om du vill ha en rottweiler så sök istället efter en bra rottweiler.

Rottweilern är inte bara vaktande utan även en bruksras och beroende på linjer/individ så kan det vara bli krävande hundar där det även förekommer taskig mentalitet och könsaggression. Golden kan (beroende på linjer) vara allt från jakthundar till renodlade sällskapshundar.

Något jag tänker på är hälsan, båda raser är disponibla för ledproblem och blir hunden stor eller tung så är ledhälsan ganska viktigt för att hunden skall hålla både för ett aktivt liv och få en bra livslängd.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: