Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1490 ggr
izabellw
2014-01-28 01:44

Skakade och kissade på sig

Hej! 

Tänkte höra om någon av era hundar råkat ut för liknande och vad det kan vara. 

Min hund var helt normal idag på båda promenaderna. Runt 5 tiden såg jag hur han började flåsa med tungan långt ute vilket han aldrig gör annars. Han höll på så i några minuter och jag såg direkt att det var något. 

Sedan hoppar han ner från soffan och sätter sig bakom fotöljen i hörnet och flåsar jätte mycket och börjar skaka lite lätt. Jag kände igenom hans kropp och hjärtat slog mycket fortare än vanligt. Hans mage var också hård. Jag ringde jouren och rådfrågade och gjorde mig redo att åka till akuten med honom. Min kompis var här och hjälpte mig hålla koll på honom. (är jätte dålig på att hantera situationer som denna och grät nästan samtidigt som jag pratade med veterinären) Under tiden jag pratade i telefonen kände min kompis mera på magen och då börjar han kissa. Jätte mycket. Kisset var varken stark lukt på eller speciellt gul. 

Jag sa till veterinären att han kissar på sig just nu och hon sa att vi borde åka in. 

Då händer något konstigt. Han blir pigg igen! Helt normal och hämtar sin leksak och börjar busa, springer och dricker lite. Veterinären sa då att jag kunde vänta med att åka in sålänge han inte blir allmänpåverkad igen. Men att det borde kollas upp. Ska göra det imorgon. 

Var ute med han för en stund sedan och var pigg och glad som vanligt och har inte visat några konstiga symptom alls efter detta. 

Vad tror ni det kan vara ? Har ni varit med om detta? 
Han har alltså varit ute 2 ggr innan varav en långpromenad. 

Måste tillägga att min hund INTE tycker om att vara ute. Speciellt inte när det är kallt. Han skvätter ganska mycket och kissar inte ut ordentligt tycker jag. 

Kan det vara så att han inte får ro att tömma blåsan eftersom han inte gillar att vara ute i kylan? Och därför har han samlat på sig massa urin som verkligen måste ut? Jag vet inte, spekulerar bara.

Annons:
Maja2
2014-01-28 20:52
#1

Hur har det gått?

izabellw
2014-01-28 22:52
#2

Det har gått bra än sålänge. Han har varit helt normal. 

Imorgon ska vi till vet för ultraljud och kolla efter kristall eller sten i blåsan eller något sådant. Hoppas att det bara varit något tillfälligt. 

Tack för omtanken ! :)

TjockaBerta
2014-01-29 08:32
#3

Min hund gör så för att tala om att han måste gå ut. Det har kommit nu på senare tid att han behöver kissa en extra gång på eftermiddagen.

>>>Malum domesticum<<<

equestphoto
2014-01-29 09:07
#4

Låter som att han var väldigt kissnödig. Kanske behöver gå ut på fler promenader?

izabellw
2014-01-29 18:55
#5

Det visade sig att han inte hade sten eller kristaller. Dock väldigt grumligt kiss. Då är det troligt att det har stoppat till lite så han inte får ut allt när han kissar utan det blir mest skvätt. Han ska äta speciellt foder för blåsan. Han dricker också alldeles för lite så det inte blir ordentligt med rulians eller vad man säger. Så när jag kokar märgben och liknande ska han få spadet som blir över. Man kunde också frysa ner det och ge han. Det är ju godare än vanligt vatten ;D Hon skulle också kolla urinvägsinfektion. Får svar imorgon.

Jag har fått provpåsar på fodret och han dricker mycket mera redan nu.

Jag är ute med honom väldigt ofta på promenader, har även innegård som han springer på flera gånger om dagen. Så varken jag eller veterinären trodde att det handlade om att han behöver ut mera. 

Dock kommer han nog behöva ut ännu mera med detta fodret och om han dricker mer :) 

Så det var med andra ord något som är relativt lätt att åtgärda vilket känns jätte skönt i mattehjärtat.

Josse5233
2014-01-29 23:08
#6

#5 Åh, vilken tur att det gick så bra som det gjorde :)

Ha en trevlig dag! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: