Annons:
Etikettallmänt
Läst 1275 ggr
[sorbel]
1/27/14, 11:30 AM

Gammal hund?

Min hund är 11 år gammal och hon har haft ett problem som har kommit och gått i ett år eller så. Hon gömmer sig, gnäller, och skriker till om hon skakar sig eller liftar huvudet för snabbt eller om någon/något rör sig snabbt runt henne. Hon äter bara en gång per dag när hon äter ca 2-3 gånger per dag annars. När det händer pågår det i en vecka eller så innan hon blir som vanligt igen (det kan vara månader mellan "episodes"). Jag har tagit henne till veterinären 4 gånger, eller kanske även 5 gånger men de hittar ingenting. Röntgen och blodprov och sånt. Inget! De säger att ge henne bara lite Rimadyl tills hon mår bättre under tiderna som hon mår dåligt.

Men hon lider så tydligt när det händer och jag vet inte vad jag kan göra. När hon inte är så här när hon mår bra- hon har mycket energi, följer mig gärna, sover vid mig på soffa, tycker om sina promenader, äter glad, och vill leka. Hon har nu sovit hela dagen i sin säng i 4 dagar nu, ätit 1 mål per dag, och skakar och gnäller när det är dags att gå ut och vill gärna direkt tillbaka. Hon är långsamt men det verkar inte vara något fel med bajsat eller så utan att det har varit mindre eftersom hon har inte ätit lika mycket. Hon dricker fortfarande. Hon viftar på svansen när jag pratar och klappar henne men skakar ändå och gnäller. 

Veterinären vet inte vad det kan vara men har sagt kanske demensia eller kanske hon är ömma från lek? 

Låter det som normalt gammal hund saker? Jag är orolig och vill inte se henne må så dåligt.

Annons:
Fialialej
1/27/14, 4:29 PM
#1

Jag tänkte också demens men har ingen kompetens att avgöra sånt. Vad jobbigt att inte veta. Hoppas att hon blir bättre.

"På natten är alla katter svarta"

Cahira
1/27/14, 6:33 PM
#2

Låter ju helt klart som nåt i nacken! Artros? Vi har en elvaåring med och han har verkligen inte såna bekymmer. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[sorbel]
1/27/14, 8:08 PM
#3

Det är verkligen konstigt. De klämde på henne överallt men hon skrek inte alls så det är varför de tycker det är mentalt- eftersom det verkar som det inte finns nåt skada eller fel med kroppen alls. Vad gör man? Usch. Jag låter henne vila självklart och försöker göra det så lugnt som möjligt när hon är så här. Hon var lite mer entusiastiskt när vi gick ut ikväll och så åt hon middagen också men hon gick direkt tillbaka till sin säng eller gömmer sig under bordet. Det är så annorlunda än hur hon brukar bete sig.

vallhund
1/27/14, 8:33 PM
#4

Hundar är fenomenala på att dölja smärta, en hund jag hade utreddes ganska länge innan de hittade vart problemet var. Det var först när två veterinärer samtidigt undersökte honom som dom insåg var smärtan satt, en som manipulerade o sträckte o en som ägnade sig åt att titta honom djupt i ögonen samtidigt som hon tog pulsen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[sorbel]
1/28/14, 9:49 AM
#5

Och nu idag sprang hon ur sängen så snart jag klev ur sängen själv. Hon var snabbt utomhus, åt frukosten, viftade svansen med hela kroppen som vanligt, sprang efter busiga kattungar, och sedan stal en strumpa för att försöka leka lite. Det gjorde morgonen underbart men det är kanske tydligt att det är åldern som börjar komma ikapp. Jag tror att jag kommer byta henne över till Senior hundmat för att se om det hjälper lite och försöker leka lugnare med henne. Aaah, vad jobbigt det här är! Hon har varit vid min sida sedan jag var 14. Hur kommer det vara utan henne?

Upp till toppen
Annons: