Annons:
Etiketthundmat
Läst 1614 ggr
annie-ess
2014-01-24 15:19

Börja med färskfoder

Precis köpt hem VoH och har fråga hur jag börjar ge honom det.. 
Hur sker övergång från torrfoder till färskfoder bäst? Successivt eller direkt? Typ 50/50 fast utspritt och inte tillsammans? Eller bara byta rakt av?

Annons:
Fridaaaa
2014-01-24 15:21
#1

Succesivt hade jag kört det på. Men man bör inte blanda torrfoder med färskfoder, har något med hundens matsmältnignssystem osv att göra, att det arbetar olika beroende på om det är färskfoder eller torrfoder.

Så hade gett lite då och då och fasat över, sedan ökat efter hand, bytt ut ena måltiden till färskfoder och så 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2014-01-24 16:40
#2

Att matsmältningssystemet skulle arbeta på olika sätt om man ger torrfoder eller färskfoder, har jag åxå läst …. men ärligt talat inte hittat en enda källa på varför det skulle vara så?

Jag bytte i alla fall rakt av, och hade aldrig några problem.

TjockaBerta
2014-01-24 20:10
#3

Jag bytte också rakt av. Unghunden mådde inte bra av torrfodret. Varför förlänga det? Det var absolut inga problem med det.

Den andra hunden äter allt. Ibland drygar jag ut med lite torrfoder när det är knappt med färskfodret och det är inte heller några problem. Han tappar lätt vikt och behöver lite extra.

>>>Malum domesticum<<<

Fridaaaa
2014-01-24 20:11
#4

Finns de hundar som spytt och så vid byte rakt av. Så man har det i åtanke också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2014-01-24 22:58
#5

Här har vi gjort olika. 

Donna känslig mage när hon kom så där var det pytte lite och sen utöka när man såg att magen klara av maten bra.

Nellie- hon åt doggy som jag vägra ge en kula av och tål man det fodret så tänkte jag äh rakt byte men jag dela upp det så det vart mindre varje giva första dagen. 

Inga problem med foderbytet på henne mage som stål verkar det som förutom när hon hittade någon skit ute då kräktes hon lite men det var inte pga maten.

[Forest]
2014-01-24 23:03
#6

Med att ge 50/50 har inte vart något bekymmer här heller då jag länge gav Nellie och Donna torrfoder+ färskfoder. Jag blötlägger torrisarna med lite kokt vatten och när det svalnat tar jag i voh. 

Tänk på ts att det är ganska vanligt att deras bajs blir mörk när man går över till färskfoder. Det är inte heller helt ovanligt att dom kan bli hårda i magen det blir mina OM jag inte tillsätter lite vatten i maten. Jag ger även rött kött varannan dag, även lite köttben.

Annons:
Mysisa
2014-01-25 17:02
#7

Det krävs olika ph balans för att smälta rått kött mot processad mat. Jag har ingen källa på de men det bör gå snabbt att googla fram för den som är intresserad

minavitas.wix.com/kennel

[fabienne]
2014-01-25 19:00
#8

Jag har frågat runt angående att blanda rått och färskt och har inte hittat någon källa till påståendet, däremot flera som sagt att det är en "fodermyt". Det krävs olika PH för att bryta ner de mesta vi stoppar i våra hundar och det i sig är inga problem, det är naturligt.

Säkert finns det hundar som inte klarar blandat, men förmodligen är det inte ett så stort problem att man generellt bör avråda från att blanda. Är magen känslig kanske en långsam övergång är att föredra framför en hastig övergång.

Själv blandar jag 50/50 torrt och rått i samma måltid och det fungerar super. Dock är torrfodret blötlagt en stund innan servering. När jag introducerade det råa blandade jag i lite mer i torrfodret varje dag.

På min förra hund bytte jag rakt av. Fungerade fint på henne.

minbebis
2014-01-26 11:32
#9

Jag började med att köpa 500gram i förväg och gav det med torrfodret på tre dagar. Det var min "övergång" och funkade bra. Gjorde det mest för att magen skulle få vänja sig vid rått eftersom hon aldrig hade ätit det förut :)

Upp till toppen
Annons: