Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4200 ggr
teezan
2014-01-12 11:24

höftledsröntga blandras?

jag förstår att det mest är till för aveln, men om man känner att man vill kolla höfterna på sin blandras bara för att man vill veta, är det väl inget som stoppar? är det nån här som röntgat sin blandras för "skoj skull" ? (alltså inte pga att man märkt att något verkar fel)

Annons:
Sugar Mist
2014-01-12 11:26
#1

Hade jag haft en blandras hade jag röntgat den oavsett. Då jag tränar Agility och andra sporter som sliter(Frisbee, flyball) så är det väldigt viktigt att hunden har god hälsa, höfter och armbågar inräknat.

-

Fridaaaa
2014-01-12 11:27
#2

Nej ingen som stoppar. Är bara toppenbra tycker jag att man väljer att göra det.

Alltid bra att kolla sånt, även på blandraser, lika viktigt oavsett 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

teezan
2014-01-12 11:36
#3

jag håller med er :) min hund är över två år nu & färdigvuxen så jag funderar starkt på att kolla honom. vi har testat lite Agility & det tycker han är jättekul, men jag vågar inte köra det för mycket om jag inte vet hur hans leder ser ut.

AnneN
2014-01-12 12:27
#4

Att röntga lederna är definitivt inte bara för de som vill avla, ska man hålla på med fysiskt påfrestande aktiviteter med hunden som tex Agility, drag, eller för den delen bara vanlig lättare motion så är det bra om man vet hur hundens höfter, armbågar, knäleder, mm ser ut så man kan träna hunden på rätt sätt för att förebygga onödiga skador och förslitningar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Pyretstylee
2014-01-12 20:58
#5

Jag röntgade min tik när hon började halta, var inte så insatt i dåliga höfter innan jag hade henne. Men hon hade d höfter plus måttliga pålagringar, vi försökte hitta lösningar, medicinering och så men hon blev ej bättre.

Så oavsett ras och storlek kommer jag röntga nästa hund, för att kunna som AnneN säga förebygga onödiga skador och förslitningar.

Http://minfyrbenta.wordpress.com

teezan
2014-01-12 21:53
#6

#4 ja precis :)

#5 vad tråkigt med din tik :/ när märkte ni detta?

Annons:
ElinJL
2014-01-13 13:16
#7

Jag har också funderat på att testa min BCblandning, men jag undrar, vad brukar det kosta?

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Fridaaaa
2014-01-13 13:36
#8

HD/AD till Svenska kennelklubben kostar 1250 kr hos "min" veterinär.
Tror det är samma för blandras 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minbebis
2014-01-13 20:54
#9

Jag ska röntga både höfterna och armbågarna samtidigt, dom sövs väl ned och då kan jag lika gärna köra två flugor med en smäll? :)

AnneN
2014-01-14 01:45
#10

#8 Priset kan variera lite mellan olika veterinärer. Ja det är samma för blandras som renras och oavsett storlek på hunden.

#9 Ja det bästa är att ta båda samtidigt så slipper man söva hunden flera gånger helt i onödan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
2014-01-14 09:05
#11

#10 Jo jag vet att det kan variera, därför skrev jag att det kostade så hos "våran" veterinär 🙂 Men tror inte det brukar skilja jättemycket.

Sedan kan det skilja beroende på storlek på hund också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kalli
2014-01-14 17:14
#12

Jag har HD/AD röntgad min blandrashane eftersom jag tyckte att det var en bra sak att veta för att kunna förebygga ev. problem. Var inga alls problem. :)

vallhund
2014-01-16 04:38
#13

Hundarna sederas, de sövs inte.

I priset ingår ofta avläsning hos SKK, de avläser blandisars plåtar oxå, vilket jag anser att man bör göra för att få en korrekt avläsning av bilderna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
teezan
2014-10-01 17:40
#14

För ungefär ett halvår sedan var vi hos veterinären för att vi ville röntga honom. Det enda som hände var att veterinären ansåg det onödigt, hunden skulle behöva sövas och det skulle kosta… ja, jag tror faktiskt att han sa en summa runt 10-15000 (?). Han klämde istället igenom vår hund väldigt hårt (vilket resulterade i att han nu är rädd hos veterinären) och sa att han inte märkte något konstigt, att när hunden markerade var det inte av smärta utan av "obehag" eftersom veterinären provocerade fram det, så han avrådde oss att röntga. Jag tycker fortfarande att allt var mycket märkligt med tanke på vad jag har läst här… Speciellt priset och att hunden, enligt veterinären, måste sövas. Jag har inte gjort något nytt försök någon annanstans, men borde kanske göra det? Tycker fortfarande att det skulle vara bra att veta vovvens status,  som hos vilken hund som hest, speciellt så man tränar honom på rätt sätt.

Fridaaaa
2014-10-01 17:45
#15

#14 Hade bytt veterinär. Låter som en extrem summa, så mycket kostade det verkligen inte när vi röntgade Lillan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2014-10-02 00:58
#16

#14 Jag hade bytt veterinär direkt, denne har ljugit er rakt upp i ansiktet. Hundar sövs inte vid HD/AD röntgen, de sederas.

Kostnaden ligger på circus 1 500 kr inklusive avläsning hos SKK, under förutsättning att plåtarna skickas in direkt o att veterinären har kompetens att lägga hundarna rätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fridarebecka
2014-10-02 09:41
#17

Jag har en blandras och jag röntgade honom pga att jag vill Träna drag med honom, hade aldrig sett något tecken på att höfterna skulle ha varit något annat än helt perfekta 🙂 3 röntgenbilder, sedering och mottagningsavgift gick för oss på ca 2500 (bilderna kostade 1250)

Jag tycker egentligen att ALLA hundar borde röntgas, om inte för avelns skull så för hundens egen skull. Och har man råd att lägga flera tusen på en hund så borde man kunna lägga 2-3 tusen till på en röntgen för hundens bästa också, enligt mig.
Vet man innan hur hundens höfter/knän ser ut så kan man spara den mycket lidande genom att försöka förebygga att smärta uppstår 🙂 Istället för att ta tag i problemet när hunden redan har ont.

[Forest]
2014-10-02 10:13
#18

vi kolla upp våran blandrastik just för att vi ville veta att hon var okej. Plåtarna skickades till SKK som vallhund tar upp så kostade kalaset för oss med 1500 kr med avlösningen inräknad

Wenniz
2014-10-03 09:13
#19

Jag tänkte  HD/AD röntga vår Blandras då vi tränade en hel del och var aktiva och jag ville tävla, men sedan blev hon skadad och ryggen och då fick vi lägga ned det mesta med träningen så då kände vi att det inte var någon idé att röntga henne.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
vallhund
2014-10-03 12:01
#20

#19 Beklagar att din hund skadat ryggen så illa!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: