Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 8660 ggr
Cavia
1/7/14, 5:49 PM

Svamp i tassarna

Min tik har fått en lättare variant av svamp i baktassarna. Upptäckte det idag så jag tänkte försöka "hinna på" det innan det blir värre. Någon som har nåt bra tips! Har klippt pälsen mellan trampdynorna och torkar noga när vi kommer in. Även pudrat på lite potatismjöl. Har Pevaryl hemma, men vet inte riktigt hur jag ska få det att sitta kvar, utan att hon har tratt på sig?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Annons:
Ison
1/7/14, 9:58 PM
#1

Jag fick "husmorstipset" att ta en matsked Atemon i ca 2 dl vatten, sätt hundens tass i lösningen ett par minuter. Torka torrt. Var noggrann med att få det torrt! Lösningen ska sitta kvar på tassen och inte sköljas av. Gör så dagligen i en vecka så försvinner svampen, eller den gjorde i alla fall det för min vovve. Atemon är ett konserveringsmedel som man kan köpa i vilken livsmedelsaffär som helst de används när man kokar typ marmelad vad jag förstod det som:)

[fabienne]
1/7/14, 10:13 PM
#2

Ge hunden mer naturligt kalk som benmjöl eller äggskal eftersom den behöver mer bas i kroppen. Man måste göra något åt grundproblemet också, och inte bara behandla symptomet. :) Jag har bra erfarenhet av lättsaltat vatten, torka torrt och smörja med ett tunt lager zinksalva vid svamp i tassarna, i kombinationen med extra kalk då.

[Forest]
1/8/14, 3:56 PM
#3

2 tackar för bra tips ang kalk :) Har inte hund med svamp men jag har bekant vars hund får det när det vart "slaskväder" en längre tid. 

TS glöm inte att försök hålla tassarna torra, efter promenaden så torkar du tassarna med en handduk.

minbebis
1/8/14, 6:17 PM
#4

Badda med äppelcidervinäger en gång per dag har jag hört :)

Cavia
1/8/14, 10:41 PM
#5

Tack för alla tips :)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Cahira
1/9/14, 6:10 AM
#6

äppelcidervinäger är anticeptiskt så det skulle jag satsa på!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Forest]
1/9/14, 10:11 AM
#7

2, vad tipsar du för något som är bra att köpa jag tänker på kalk och även EA vitaminer (kanske är annan vitamin jag tänker på:P ) tror det kan vara bra att köpa det även själv.

[fabienne]
1/9/14, 11:22 AM
#8

#7 Är svampen svår kan det vara bra att ge kalciumkarbonat så att man slipper det extra proteinet och fosfor som finns i benmjöl. Är det bara "lätt" svamp eller missfärgning i pälsen kan det gå lika bra med benmjöl. Benmjöl är ju lite mer naturligt och innehåller fler bra saker än kalk, som kondroitin. Så det beror på hur mycket problem hunden har. 

Jag gav min svamp-tik kalciumkarbonat från Standardt (Kalk plus) och Standardt immun för att hjälpa till att stärka till immunförsvaret. Jag tvättade som jag beskrev i #2, först morgon och kväll och ganska snart enbart på kvällen. Inom några dagar såg svampen bättre ut, och effekten av det extra kalket såg jag inom en månad när även pälsen på hakan blev vit igen trots att jag inte hjälpt till något utifrån.

Mammas hund var röd i pälsen under tassarna och hon tillsatte enbart kalciumkarbonat och hunden blev vit och fin igen inom några veckor. Var noga med att fasa in enligt beskrivning på förpackningen så att inte hunden blir för hård i magen. 

Just det, angående saltvattnet. Det svider inte utan är ungefär lika salt som tårar. 1 tsk salt i 1 liter vatten, koka upp och låt svalna. Vattnet är basiskt, bakteriedödande och hjälper till i läkningen. Som bonus väldigt billigt och lättillgängligt. Viktigt att torka torrt efteråt och smörja ett tunt lager salva.

Så, det var en novell om hur man för krig mot svamp, haha.

Ison
1/9/14, 12:28 PM
#9

En liten knas fråga #8 men du verkar ha bra koll! Jag ska absolut prova kalktilskott för att slippa ev nya svampinfektioner för tycker det du säger låter väldigt logiskt. Nu till frågan, är de alltid candida (alltså jästsvamp) som hamnar i tassarna? Tänkte på att du sa om kroppen skulle ha mer basiskt för att kunna motverka svampen. För människor med ex Diabetes, eller sockrig och kolhydratsrik kost så är ju Candida en ganska vanlig åkomma är det så för hund med eller hur uppkommer de där? Kanske mer arv?, ex min hund äter endast voh och "riktiga ben" alltså köttbenen han har ändå lite problem med svamp i mellan tårna. Är det lättare för en hund som haft svamp tidigare att få problem igen? Trots ändrad kost eller vad man ska säga, att dom liksom alltid är lite riskgrupp?

[fabienne]
1/9/14, 2:59 PM
#10

Jag kan börja med att säga att jag inte är någon expert och har ingen utbildning i näringslära. Sedan jag hade en sjuk hund har jag däremot suttit ett par hundra timmar i olika forum och grupper om näringsrelaterade sjukdomar, allergier, foder och även kostgrupper för människor sedan jag själv fick candidaproblem efter en antibiotikakur. 

Som jag förstår det är kostrelaterade problem till exempel svamp, klåda, eksem, onormal pälsfällning, återkommande infektioner i öron, ögon, etc och detta uppkommer om hunden inte är i balans i kroppen och immunförsvaret måste ägna sig åt att släcka bränder hela tiden, och näringen räcker inte till. Mycket av orsaken till problem liknande dessa hos människor är alldeles för mycket framför allt socker, men även för mycket vete, pasta, mjölkprodukter som är "försurande" och ett för litet intag av basisk mat - framför allt grönsaker.

Hos hundar tror jag att den främsta boven är underskott av kalk. De flesta torrfoder innehåller kemiskt behandlad kalk som är farligt att överdosera eftersom inte hunden kan göra sig av med överskottet. Många foder ligger därför i underkant i kalkhalten. Det pratas ofta om att man absolut inte ska ge hunden tillskott till ett "helfoder" eftersom man då kan rubba balansen mellan bland annat kalk och fosfor och hunden kan på sikt bli sjuk. Det man däremot inte pratar om är att 90 % av alla hundägare ger träningsgodis, matrester och annat "smått och gott" utöver fodret. Detta innehåller ofta väldigt mycket fosfor, och fosfor blir ett överskott och hunden kan bli "försurad".

Vissa säger att kroppen inte kan få fel PH-värde för då skulle vi dö på studs och kroppen reglerar det där automatiskt, och jag tror inte heller att man kan bli så väldigt försurad rent bokstavligen men däremot tror jag att om kroppen hela tiden får kämpa med att hålla sig inom rätt PH-värde utan hjälp av näring som gynnar detta så blir det problem tillslut när kroppen inte har resurser till allt samtidigt.

Så - genom att öka kalket vid ett underskott får vi en mer "basisk" miljö i kroppen, och på så vis lugnar kroppen så att den kan lägga resurser på annat. Tar man sedan bort allt underligt som finns i de flesta foder som har en negativ inverkan på kroppen som majs och vete får man en ännu större förutsättning för en frisk kropp. Man hör ofta att "en hund är gjord för att äta kött". Nej det är den inte, den är gjord för att äta kött OCH ben, och inälvor. Ger man bara/för mycket kött får man också fel balans som stressar kroppen pga fosforöverskott i kombination med kalkbrist.

Sedan har vissa hundar större behov av kalk än andra. Bullhundar verkar ha lite större behov av kalk generellt mot andra rasgrupper, och det är ju därför också intressant att bullhundar är så drabbade av allergier, "allergier" och svamp. Min senaste hund (bulldog) fick ett sk "helfoder" + full dos kalktillskott + råa ben. Då drog sig hennes svamp tillbaka.

Sedan får man tänka på att hundar är individer. Vissa klarar inte en 100 % animalisk kost, utan får då problem om organen blir belastade och får jobba för hårt. Klåda är ett exempel på symptom på belastade organ som lever och njure. Jag tror vissa är känsligare än andra för brister och felbalanser, och därför har lättare att få klåda, svamp osv. Jag skulle räkna dessa hundar till en riskgrupp. Det kanske beror på avel, kanske pga maten som föräldrarna och hundarna bak i leden är uppfödda på som gjort att kroppen anpassats lite grann till den maten. Ofta spannmålsbaserad.

Dessutom har en del hundar svårare att ta upp kalk ur ben än andra. Min förra tik var helt kass på att ta upp kalk från ben, och krossade jag äggskal till små, små bitar så kom de ändå ut hela där bak. Hon behövde pulver för att kunna tillgodogöra sig detta. Kanske är det så att magen på henne och hennes föräldrar anpassats till att bryta ner torrfoder till den grad att hon inte kunde producera riktigt så sur magsyra som krävdes för att tillgodogöra sig råkosten fullt ut?

Nej nu måste jag runda av. Nej, jag tror inte att det alltid är jästsvamp, men jag tror att problemet är enormt stort. Jag tror också att vi måste vara mer uppmärksamma på vad individen behöver, och inte så mycket på vad hundar överlag "ska äta". Min förra hund mådde bättre när jag tog bort 1/3 av färskfodret och bytte ut det mot ris. Hon verkade inte fatta vad en hund "ska äta". ;)

Ett tillskott av naturligt kalk tror jag är en väldigt bra knuff i rätt riktning för din hunds kropp, för att effektivt kunna motarbeta eventuell framtida svampproblematik. Lycka till. :)

Ison
1/9/14, 3:28 PM
#11

Tack för svaret:)!! Haha då är jag en sån "bov" som ger min hund lite extra vitaminer och mineraler trots helfoder. Jag har en "shitbull" eller vad man nu snällt ska säga;) han äter voh då vi verkligen provat allt annat känns de som. Efter akuta ledinflamationer, överdriven pälsfällning och vätskefylld kropp, kass klokvalitet, diarréer ja listan kan göras otroligt lång, så fick vi genom veterinären upp ögonen för voh just för det är spannmålsfritt och ett så pass "neutralt" foder för magens skull, han äter även standardt biotin och immun + en liten skvätt laxolja varje dag. Han har varit svampfri i tassarna sedan foderbyten för drygt ett år sedan. Men man har alltid lite ont i magen när de är sånt här plask och ler väder då de tidigare varit en utlösande faktor. Han får ju ben så det alltid finns runt omkring, har aldrig märkt att det kommit ut benbitat eller vad man ska säga, kan jag anta att han då tar upp allt han behöver? För man måste väl kunna överdosera? Eller är jag bara nojjig efter alla veterinär turer;) vilket typ av ersättning föredrar du och dina hundar? Är det äggskal som är bäst, eller rent kalkpulver? De va ju rena djungeln med kalktilskott:p haha!!

[fabienne]
1/9/14, 4:00 PM
#12

Ja jag med, vad olydiga vi är, haha. Jag ger både extra benmjöl och fiskolja till min valp. Och standardt start mix. Fy på mig!

Härligt att VoH verkar fungera bra för er! Skippar man allt skit kommer man nog en bra bit på väg. Man blir ju mörkrädd när man läser de flesta torrfoders innehållsförteckningar. VoH verkar vad jag hört ha en ganska hög kalciumnivå pga att det mestadels består av kycklingskrov, så för vissa hundar blir det för mycket så att man måste blanda ut med mer kött för att inte bajset ska bli alldeles för hårt. Det märkte jag dock inte av på min hund, det var förresten VoH jag gav till min tik. :)

Verkar han ta upp kalket bra så att det inte kommer ut lika stora benbitar som åkte in, har han fin hud och inte är missfärgad i pälsen och håller sig svampen borta så skulle jag tolka det som att du ger honom så mycket kalk som han behöver och som han klarar av att ta upp.

Överdosera naturligt kalk kan man göra och då blir hunden förstoppad. Är bajset bra är det ingen fara. Jag gillar benmjöl bäst eftersom det känns mest naturligt för en hund att ta upp så det skulle jag välja om inte hunden har akuta problem.

Ison
1/9/14, 4:45 PM
#13

Haha eller hur, fy skäms på oss;) Okej, ja men då håller jag tummarna att har får tillräckligt:)! Annars ska jag helt klart köra på lite mer kalk. Nä min blir inte heller hård i magen, eller jo om han tuggat jätte mycket ben någon dag kan bajsat bli lite gråaktigt och liksom "har pluttar" annars så är han fin i magen. Ja torrfoder överlag inehåller nog mycket skrot. Även de så kallade veterinärfodren som finns, funkade inte alla för oss. När magen är glad är hunden glad;) och så värst dyrt som jag hörde förut att färskfoder skulle vara har inte jag upplevt vilket också är ett plus!!

Annons:
[Forest]
1/10/14, 3:04 PM
#14

8 jag har ju en hund här med röda tårar hon åt innan doggy och från dag 1 har hon ätit bättre kost som består av färskfoder,ett  mål med råkost, och godis består antigen av egengjord godis (olika från hjärta-lever,kött mm) sen acana lr orijen torrfoder. Men hon är ännu rostfärgade tårar tycker även hon har en aning missfärgade tassar. Så där har jag tänkt på detta med kalk ska genast skicka efter detta och läsa noga hur jag fasar in detta. Nu är hon hård i magen men ger lite laxolja och vatten i färskmaten ger lite mer kött till fröken o inte för mycket "ben". 

Jag hörde att kokt älgben var mycket kalk i stämmer det? fick stora kokta älgben av en som kokar egen buljong men inte vågat mig på ge det till hundarna men ska visst vara riskfritt mot benflisar stora ben=små hundar.

[fabienne]
1/10/14, 5:40 PM
#15

#13 Låter bra! Det är ju alltid bra att veta vad åkommor kan ha för orsak i alla fall, så att man har någon aning om hur man kan försöka parera om man får problem. Det känns som det är alldeles för inriktat på quick fixes både i djur och människovärlden. Den salvan löser det och den krämen löser det, men få försöker ta reda på varför problemet öht uppkom från första början. Det borde det ju vara mer intressant att hitta en lösning på. :) Jag håller tummarna för att din hund får fortsätta vara svampfri!

#14 Hmm… Jag spånar lite här:

Torkar du köttet som godis i ugnen så blir även små bitar ganska proteinrika, och för mycket protein kan ju ge problem och kan förvärra svamp om det problemet blossat upp. Man kanske inte riktigt tänker på hur mycket kött det faktiskt var från början, innan det krympte ihop till små bitar godis, och även detta köttet måste kompenseras med kalk för att det inte ska bli obalans. Jag märkte ganska omgående att när jag torkat kött och gav det som godis till min valp lite för frikostigt så började han gnaga på tassarna så nu är jag noga med att bara ge litegrann. Jag tror att det blev lite för mycket koncentrerat protein på samma gång.

Acana och Orijen innehåller ju också rätt mycket protein, vilket jag även märkte när min förra hund fick förvärrad svamp och klåda efter ett tag på Orijen. Nu vet inte jag vad du ger för färskfoder eller råkost, men en idé kanske kan vara att försöka skära ner på godiset, eller byta ut godiset mot ett torrfoder som inte är så kraftigt för att sänka proteinmängden lite. Ger du ben som en del av kosten kanske det kan vara värt att byta ut dessa under en tid och ersätta med benmjöl, ifall hunden har lite svårt att ta upp kalk från lite större benbitar. Under tiden för "utvärderingen" se ben mer som rekreation. Fett och extra vatten är bra, och räcker inte det till brukar fiberhusk/psylliumfrö ge bra effekt på både hård och lös mage.

Angående älgbenen så vet jag inte om älgben innehåller extra mycket kalk, men det låter väldigt hårt och svårupptagligt. Är det själva benen du fått, alltså de bärande? I sådana fall skulle jag inte räkna med att hunden tar upp något kalk öht. Kokta dessutom, nä det låter inte som några vidare ben. :)

Jag tror du får experimentera lite och se. Kanske räcker det att ge typ 1/2 dos benmjöl för att täcka upp behovet för den extra fosfor hunden får via godiset, och kanske måste det till lite mer för att komma tillrätta med problemet så att man även måste sänka proteinet lite, men det visar sig ju. :)

[Forest]
1/10/14, 7:21 PM
#16

15 tack där får jag nog tänka mer även på godisintaget för jag har inte tänkt det som att det blir mycket av det goda som även kan ge obalans i sig. Ne jag har inte vågat gett benen eftersom det bra är lite förstört har jag tänkt på, dessutom så ville jag inte för risken med "lagat" ben är inte bra. Ja det är dom bärande benen det är kött och märg kvar i dom men som sagt de är ju kokt allt. Blir lite kajmat av dom ska hänga upp dom i ena äppleträdet så får dom lite mat.

Upp till toppen
Annons: