Annons:
Etikettallmänt
Läst 5790 ggr
nlinds
2013-12-18 08:49

Border collie /Schäfer mix

Någon som träffat en sådan mix?

Hur har dom varit i sättet?

Jag vet ju att vad som helst kan slå igenom, men hur var dom som just ni träffade?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Cahira
2013-12-18 08:58
#1

BC med schäferskall och nerverna utanpå, typ.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nlinds
2013-12-18 09:00
#2

#1 nu hänger jag inte med ? 🤔

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Cahira
2013-12-18 09:02
#3

Hunden jag träffade såg ut som en BC, lät som en schäfer och var extremt stressad/nervös.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nlinds
2013-12-18 09:18
#4

#3 nu hänger jag med 😃

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Cahira
2013-12-18 09:20
#5

#4 :) Det var en unghund så vet inte alls hur den är som vuxen. Vet inte heller om stressen var av att vara bland folk eller bara hundens natur. Och jag vet inte hur mycket aktivering och motion hunden fick för den delen. 

Största oron är väl hur höfterna skulle vara. 🤔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nlinds
2013-12-18 09:38
#6

#5 har dom inte arbetat med hunden är den nog densamma… ooja.. Hoppas iaf föräldradjuren var höftledsröntgade med gott resultat….

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
vallhund
2013-12-19 04:19
#7

Jag har träffat ett antal, ingen som var nåt att ha.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ellen89
2013-12-19 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har en. Hon ar verkligen underbar. Raddade henne nar hon vart 10v gammal. Jag har tranat lite lydnad och borjat mer med tricks nu. Hon ar latt lard, alskar att vara med och verkligen kelig! Men, hon hade vall/jakt i sig, hennes lydnad var bra, forutom nar hon sag faglar. Har tranat bort det men kastar ofta bollen till henne sa hon fortf. kan "jaga". Men hon kan bli 'obsessed' med grejer som faglar, bollen och havet ganska latt…Men hon ar en valdigt bra pa och av knapp och tror ibland att hon ar en kna hund inne i huset!

Jag har haft tur, och tycker jag har den basta forsta hunden jag kan fa 😃 Har du mer fragar kan du garna fraga… men indvider av samma 'ras' kan ju variera mycket…har ar en bild pa mitt hjarta ❤️

[Yoshi]1
2013-12-20 11:27
#9

Jag har också en border collie/schäfer korsning, en hane jag adopterade från Irland.
Han är väldigt följsam, lugn, lättlärd, lydig & en duktig vakthund, men som konstigt nog är en av mina soffpotatisar här hemma :P Dock säger han inte nej till att hänga med på allt, men han föredrar att ligga & trängas i soffan än att hänga med på en löprunda i skogen på 2 timmar.
Han klättrar inte på väggarna eller förstör någon om vi är sjuka & inte riktigt går de långa promenaderna.
Han är en toppen fin hund!

Zakaraa
2013-12-20 11:42
#10

BorderCollie x Schäfermix på ca 10år bor här hemma, kommer från tjuvparning efter väl meriterar schäfer hona.

Tyvärr råkade han ut för en olycka som valp och border collie-delen kom fram så han fick operera ena bogen pga en benflisa som var lös.
Han fick aldrig tid att vara valp. Läkningen som skulle ta 6 veckor tog 6 månader och han har fortfarande problem, samt difus fläck på andra bogen.

Han är en BC i sättet, koll på allt och alla och kan om han får leka ihjäl sig, det finns inget stopp på honom. Full fart och älskar lek.
Han är ingenting för att mysa men det är kopplat till hans valptid, närhet betyder något obehagligt för honom i och med operationen.

Han har svårt för andra hundar som har "hår i ansiktet", dvs Schnauzer, lagotto osv osv, hundar han inte ser ögonen på i stort sett. Trots detta bor han tillsammans med 3st borderterrier (hår i ansiktet) utan problem.

Idag när han börjar bli gammal så är han smått senil men fortfarande lika lekfull. Han är allergihund och har sina bogar som gör att han haltar ibland.

Han är en av de trevligaste hundar jag träffat, en underbar individ som, om han inte haft sin bog, skulle tränat Agility med mig. Han är en Border Collie med kroppsformen av en schäfer i stort sett.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ellen89
2013-12-20 19:32
#11

Kanske lite OT men #9 & #10 har ni bilder pa era fina hundar? :)

Zakaraa
2013-12-20 19:57
#12

#11 Ingen bild på datorn men jag kan koppla in hårddisken senare

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

vallhund
2013-12-21 21:38
#13

Rex von Raggsock tillbringade sina senior år hos mig, han klarade inte av flytten från hästgård till lägenhet i staden.
Han var såld/köpt som 8 veckors vappe som BC/Schäferblandis.

Han kan knappast ha haft några BC gener i sig, uppenbarligen var han en Schä/Terv blandis.

Fler bilder: http://vallhundar.ifokus.se/albums/5201b8a2ce12c46aab00007e-rex-von-raggsock

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Zakaraa
2013-12-21 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nappe (#10) som valp och 9åring, han blir 10år på fredag 🥳
Tyvärr får ni stå ut med vattenstämplar. Har fått mina bilder stulna tidigare så vill minimera risken.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lunaliahundar
2013-12-22 01:27
#15

Jag har träffat en hel del och det gemensamma som jag har upplevt att de har varit mer BC-lika i sättet.

Ellen89
2013-12-22 06:33
#16

ah vad fina! :)

Upp till toppen
Annons: