Annons:
Etikettallmänt
Läst 950 ggr
[Mysstrumpan]
11/18/13, 7:36 PM

bra/lite sämre blandning?

Jag har blivit intresserad av en dobermann/flatcoated retriver mix, hur tycker ni att den blandningen låter? Mentalitet etc? Tror ni att den hunden kommer vara mycket uppe i varv och kräva mycket mental aktivering? Har främst tänkt att använda min nya hund (om det nu blir nån) till lydnad och lite sök. Hur tycker ni att det låter? :)

Annons:
Frida B
11/18/13, 7:44 PM
#1

Tycker den låter helt galen :) Att korsa en skarp brukshund med mycket vakt, med en överglad apporterande vattenhund. Raserna har ingenting gemensamt vad jag kan se… Låter som en väldigt förvirrad hund. Ser ingen som helst anledning att korsa dessa två raser. Dessutom kan man aldrig veta hur en blandras ska bli, då man inte vet vad som slår igenom.

Får man fråga hur det kommer sig att du är intresserad av just den blandningen? :) 

Tror den kommer kräva mycket mer än vad du beskriver, då det faktiskt är en bruksras b.l.a.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Mysstrumpan]
11/18/13, 7:49 PM
#2

Om jag har förstått det rätt så är den till mesta dels dobermann, bara lite flat, men blev själv lite fundersam. Vad kräver dom mer för mental stimulering? :) Hunden är avlivningshotad ( endast 11 månader) och fick en förfrågan om jag kunde tänka mig att ta den men har ingen som helst erfarenhet av dobermann..

Frida B
11/18/13, 7:53 PM
#3

#2 jaha, ja då förstår jag. Det spelar egentligen ingen som helst roll hur mycket det är av respektive ras, man vet ändå inte hur den är. Mitt råd till dig är att ha hunden du är intresserad på prov, så får du själv en uppfattning :) men ha då i tankarna att dobermann är en brukshund, liksom Schäfer, vit herdehund, briard och många andra "tuffa" raser.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
11/18/13, 8:09 PM
#4

Och i åtanke att vid 11 månader är typ värsta åldern. Kräver nog en hel del arbete att få ordning på en skarp brukshund/hyperglad apporterare blandis. Men nog tror jag det går absolut med massa tid och engagemang. Hur den kräver mentalt och vad den kräver är svårt att veta, vet ju inte hur stabila föräldrarna var.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
11/19/13, 2:06 AM
#5

Att skaffa sig en hund pga att den är avlivningshotad är typ sämsta anledningen att skaffa sig hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
11/19/13, 8:21 AM
#6

#5 fast nu verkar det vara som att TS har fått en förfrågan, och frågar oss först innan h*n bestämmer sig. Det tycker jag är riktigt bra av TS :) eller? Rätta mg om jag ar fel TS.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Djurälskaren87
11/19/13, 9:32 AM
#7

tycker det är bra att ts frågar lite om hjälp innan hon bestämmer sig. Fruktanvärt att hota med avlivning dock, hatar såna människor!

Men jag tycker också du skall ha hunden på prov innan du bestämmer dig helt:) och gå gärna lite kurser med hunden ,vem vet hunden kanske inte trivs där den är nu men när den kommer till dig och trivs kanske den blir annolrundare.

vallhund
11/19/13, 11:01 AM
#8

#6

Absolut!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mysstrumpan]
11/19/13, 7:42 PM
#9

Ja nej jag tänkte efter ordentligt igårkväll och bestämde mig för att jag inte alls är redo för en så pass ung hund just nu. Jag träffade ändå hunden idag och tyckte att den verkade väldigt nervig på något sätt, den är unghund förvisso men fick inga bra vibbar av den. Ägaren ville tydligen inte ha kvar henne då hon blev för jobbig och kissade inomhus. Vissa människor ska inte alls ha hund. Får helt enkelt vänta tills allt känns 100% rätt och att jag hittar en hund som jag vet att jag kan tillgodose alla hunden behov. Men tack för era svar!

Upp till toppen
Annons: