Annons:
Etikettbeteende
Läst 1245 ggr
StarletCobra
11/9/13, 10:20 PM

Hundpsykologi

Hej! 

Finns det några som kan rekommendera hundpsykologi-böcker som inte är allt för svårlästa? 🤓 
Skulle vilja "marinera" mig av det ämnet eftersom jag tycker det är intressant.

- Har någon läst nån utav Anders Hallgrens eller Marie Hanssons böcker? Något att rekommendera isf. 🙂

Annons:
Frida B
11/9/13, 10:46 PM
#1

Tassar här, är också väldigt intresserad av ämnet :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sjöstjärna
11/9/13, 10:51 PM
#2

Jag har läst en del av Hallgren men är splittrad till hans inställning. En del är bra men på senare år upplever jag honom som mer och mer rabiat i sina åsikter.

En av mina personliga favoritböcker är "Grunden med hunden" av Jörgen Thynell. Han är inte hundpsykolog men jobbar inom Tullen med utbildning av deras hundar och hundförare och har massor med erfarenhet. Jag gillar hans naturliga sätt att se på relationen med hunden utan en massa pekpinnar.

Min hund var ganska stökig (viljestark och energisk) som valp och unghund och jag hade stor hjälp av Jörgen och hans bok. Vi tog en del privatlektioner som helt ändrade vår relation till det bättre.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Lunaliahundar
11/9/13, 11:01 PM
#3

Ex Hallgrens böcker är bra, men det har inte kommit nya upplagor på länge och det märks tyvärr.

Bäst uppdaterat och dessutom oerhört välskriven och spännande är Per Jensens "Hundens språk och tankar".

StarletCobra
11/9/13, 11:03 PM
#4

#2 Tack snälla för tipset, ska kolla upp vidare om honom och hans bok. 🙂 Vad har du för hundras? 🌺

Lunaliahundar
11/9/13, 11:32 PM
#5

#2

ja, håller med om att han spårat ur en del. Som detta med att 75% av hundarna lider av Posttraumatisk stress. Det känns sådär…

StarletCobra
11/9/13, 11:40 PM
#6

#3 Det låter som en väldigt intressant bok! Är just sånt jag är intresserad av…. kanske får svar på mina varför och hur:ar. 😉🙂
Tack snälla 🌺

Annons:
StarletCobra
11/9/13, 11:46 PM
#7

#5 Oj jösses, det är ju inte bra… Har en bok av Anders Hallgren "Lyckliga Lydiga hundra" den är bra tycker jag. 🙂

Lunaliahundar
11/10/13, 12:32 AM
#8

Ja, den är fin! (Lyckliga lydiga hundar)

Sjöstjärna
11/10/13, 10:19 AM
#9

#4 Jag hae en storpudelhane som nu är sju år och världen bästa hund, men som ung var han en handfull, minst sagt! Jörgen själv har sju huvudsakligen schäfer, men är väldigt mycket anlitad som hjälp till förtvivlade hundägare som inte vet vad de ska ta sig till med sina "problemhundar" och har erfarenhet av i princip alla raser. Han blev snabbt min guru när det gäller hund och det blev verkligen en helomvändning i mitt hundägande. Mycket nöjd är jag. 🙂 Hoppas du också kan ha nytta av boken.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Mischa
11/10/13, 11:32 AM
#10

"Bra relation" av Kenth svartberg kanske inte kvalificerar sig som någon "hundpsykologibok" men den är något som varje hundägare borde ha på hyllan, mycket matnyttigt om relationen mellan hund och ägare.

≧◔◡◔≦

StarletCobra
11/10/13, 6:32 PM
#11

(skriver upp för fullt) 👍

#9 De är kloka hundar. Gratulerar att du fick bukt med problemen det skulle en del sälja sina hund bara för att de orkar inte ta itu med problemen. En del vill bara ha "perfekta" hundar….(om nu sådant finns?) 🤔
Kul att du hittat en Guru!! 👍❤️
Hoppas att man ser dej mer på forumet för du har nog mycket gott att komma med. 🙂🌺

Skulle önska att det fanns någon sån hjälp här uppe i Norr. (Men kom på en nödlösning… brukar kolla på youtube eller fråga/läsa inlägg som många underbara och erfarna hundägare ger råd om. ) 😉

#10 Tack snälla för rekommenationen! Ska kolla upp alla böcker så får jag se om de går att beställa hem. 🙂🌺

Sjöstjärna
11/10/13, 6:54 PM
#12

#11 Tack vad snällt sagt! 😊

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

StarletCobra
11/10/13, 7:02 PM
#13

#12 Tack själv 🙂🌺

Annons:
Mixie
11/11/13, 1:36 AM
#14

Förstå din hund - jan fennell

//Mickan

sarae
11/11/13, 8:46 AM
#15

Sophia Yin är en väldigt duktig veterinär som även är etolog som arbetar mycket med stress och problembeteenden hos hund. Kan varmt rekommendera både böcker och artiklar av henne. 

Släpp kontrollen lös av Leslie Mc Devitt är också intressant (tar främst upp reaktiva hundar och hur man ska få dem att fungera i träningssituationer).

StarletCobra
11/11/13, 11:33 AM
#16

#14 och #15 Tackar så mycket! ska kolla upp både böckerna och artiklarna! 🙂🌺👍

vallhund
11/12/13, 3:25 AM
#17

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: