Annons:
Etikettallmänt
Läst 1812 ggr
annie-ess
2013-11-07 20:11

Hurtta vs. Back on Track

Om ni har Hurtta eller Back on Track till era hundar, skulle ni kunna ge ert utlåtande om täcket. Värmetäcke? Regntäcke? Håller det vad det lovat? Sitter passformen bra? Rörligt, sitter bra intill hundens kropp? Täcker alla västentliga delar (förutsätter självklart att man valt rätt storlek) 

Skulle vara tacksam för  svar, har en 9 månaders amstaffkille som nu behöver rediga grejer inför kommande vargavintern! Skämtar

Annons:
Fridaaaa
2013-11-07 20:16
#1

Vi har ett hurtta-täcke, nöjda 🙂
Är ett vintertäcke. Hon rör sig bra, busar mm. Har det enbart om det är minusgrader.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sarae
2013-11-08 09:54
#2

Jag har ett Hurtta Ultimate värmetäcke som jag är väldigt nöjd med. Sitter väldigt bra, hon har full rörlighet och verkar inte frysa på vintern. Däremot vet jag inte om jag fick tag på ett måndags ex eller om de är så, men första gången hon använde det och lekte i snön en liten stund kom hon in med ett täcke som dröp av vatten och hon var blöt ända in på huden. Efter det så sprayade jag täcket med goretex impregnering och sedan höll det hur bra som helst mot väta.

Har även ett backontrack nättäcke, skyddar ju inte så bra mot väder och vind, men modellen är i princip samma som vintertäcket. Sitter också väldigt bra och jag skulle gärna vilja ha ett sådant vintertäcke. Enda nackdelen är att man måste ha selen ovanpå eftersom det inte finns något hål för koppelkrok till sele.

VStromberg
2013-11-08 22:46
#3

Alltså, Back on Track används ju inte för att skydda mot väder och vind ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

sarae
2013-11-10 13:02
#4

#3 man kan alldeles utmärkt ha BoT täcket som väder och vindskydd, finns i både "vinter" och regntäcke (och vadderat regntäcke), även om grundtanken är att skydda och värma vissa specifika muskelgrupper i samband med rehabilitering (och träning), men för en hund som aldrig använt BOT innan bör man ha en invänjningsperiod om några dagar för att kroppen ska vänja sig vid den effekt som ges. För hundar med specifika problem rekommenderas dock en annan typ av användning (ganska många timmar per dygn, även inomhus, under lång tid).

imsuchadiva
2013-11-12 20:11
#5

#3 Invänjningsperioden är väl ändå betydligt längre än några dagar?

TS, jag funderar också på att köpa ett BoT nu till vintern, känns som de kan ge extra värrme när han ska ligga i tx bilen och det är kallt.

sarae
2013-11-12 22:50
#6

#5 "Alla Back on Track-produkter ska börja användas gradvis. Använd produkten max 4 timmar de första 2-3 dagarna. Kroppen får då möjlighet att vänja sig vid den effekt som tyget ger."

(http://www.backontrack.com/se/anvandningsrad/)

Annons:
[Forest]
2013-11-12 23:40
#7

Vi har overall till ena hunden nöjd med passformen och allt sånt den sitter fint och vad den lovar håller henne varm och torr. Men det är fleece=tovig päls att ta i tu med efter haft den på sig. Har inte provat hurtta på Nellie men på Enja har dom inte passat alls, de har haft dålig passform. Jag tycker verkligen att man ska prova ut så den sitter bra på hunden gå lite med den i butiken för att verkligen se hur hunden rör sig och hur täcket sitter på.

Upp till toppen
Annons: