Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 3404 ggr
gickan87
10/27/13, 1:46 PM

Border collie/Collie?

Ni som har hundar av blandningen Border collie/Collie, vad aktiverar ni dem med? Hur är dem till sättet? Visa gärna bild på din vovve :)

MVH Erika :)

Annons:
[Forest]
10/27/13, 7:30 PM
#1

Letar du ny hund? 

Sorry lite ot :) Jag känner ingen av denna blaning bara renrasiga där vallar bc och lh collies aktiveras olika mest på hobbynivå i både lydnad och spår

Hiro
10/28/13, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag känner en bc/collie, funderar du på att köpa en så avråder jag dig. Har du en så skulle jag tro att det mesta passar ^^

[Forest]
10/28/13, 9:32 PM
#3

2 oj det där kunde man inte gissa att det var bc/collie ser ut som labbeblaning mer

Cahira
10/28/13, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

När Mike köpte Digger för elva år sedan så sa försäljarna att han var oreggad BC. När jag kom hit och såg honom stå i profil så ser jag att han ser mer ut som en BCfärgad korthårig collie med hängande öron. Han är mer kvadrat än låg och lång och hans nos är "flera mil lång". Hans nerver är fruktansvärt dåliga och han har noll vilja att jobba. Han vill bara hänga med och få uppmärksamhet då inget händer. Helst med åtta händer för två räcker inte i hans tycke. 

Vallinstinkten finns där, men den är låg hos honom. 

När man köper BC/collie så får man ha i åtanke att de som blandrasavlar oftast använder individer som är lätt att få tag på med noll tanke på meriter, hälsa m.m. Dvs de som inte passar in på kraven i renrasavel, men folk vill ha Valpar ändå. 

Hos både collie och border collie är största problemet dåliga nerver, nervositet, ljudkänslighet, och rädslor. Hos collie finns även allergier och superkänslig mage. För inte tal om fysisk hälsa, såsom ögonproblem, höfter, armbågar, etc. 

En blandis kan vara 50/50 fysiskt och mentalt av vardera. De kan se ut som ena och bete sig som andra. De kan ha mycket av ena och lite av andra. Vad som slår igenom, positivt som negativt, kan man aldrig veta (såvida man inte köper en vuxen, men oftast säger inte försäljare hundens negativa egenskaper). 

Vår Digger har kroppsbyggnaden och huvudet som en collie men färgen som en BC. Han är jätteljudkänslig och han sticker och gömmer sig då vi får besök. Även om jag älskar denna hund skulle jag bäst beskriva honom som ett nervvrak när det kommer till nya saker och höga ljud. Nu bor vi mitt i skogen så oftast slipper han sånt så det funkar ändå. Men jag skulle tänka mig efter noga innan jag skulle skaffa denna typ av mix. 

Båda raserna skulle i början vara känslig för förändringar i hjorden och omgivningen då de vallade på skottlands högland, så känslighet SKA finnas i båda raserna. Men då känslighet går över i rädslor kan det bli tufft att leva med beroende på vart man bor. Mitt i stan kanske inte är så lyckat.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
10/28/13, 11:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En till bild.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hiro
10/29/13, 4:21 PM
#6

#3 Vad ägarna vet så är det bc/collie kan vara annat i men uppfödaren sa att det var bc/collie jag hade också gissat på labbe/något

Annons:
Ove-D
10/31/13, 10:48 AM
#7

#5 Oj ja där var en lång nos…

Cahira
11/2/13, 3:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jodå, långtrynet mitt. ❤️

(han förlorade ögat i en olycka nyligen)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: