Annons:
Etikettbeteende
Läst 3373 ggr
[fantasilös]
10/2/13, 6:21 PM

hjälp, vad ska jag göra?

Har en pitbull/amstaff valp på snart 6 månader. Och vet inte alls vad jag ska göra med honom. Han hoppar & bits, dragit sönder ett bra antal kläder för mig samt börjat blöda & fått jätte ont pga honom. Jag fyar, tar tag i honom, lägger ner honom i läge & försöker med det tills han lugnat sig men det gör han aldrig, jag försöker avleda med leksak, men så fort jag släpper leksaken är han på min arm igen. Ibland biter han så hårt så att det går hål på huden & det blir hål in i armen/handen & börjar blöda.. Han kan också springa & hämta skor, kläder osvosv, när jag tar det ifrån honom & säger nej/fy osv & går för att lämna tillbaka saken han hämtat så springer han precis bakom mig och river i ryggen, biter i "rygg/sid fettet" (haha), vilket gör svinont. Men aldrig slutar han vad jag än försökt med.. :/ Så snälla ni, tips mottages mer än gärna för det här är verkligen tröttsamt. Tack på förhand!

Annons:
Frida B
10/2/13, 6:30 PM
#1

Sluta med att trycka ner honom, för honom är det nämligen lek. Hundar trycker ner varann vid lek. Så det funkar inte. Bli istället skittråkig eller gå därifrån och ignorera :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[fantasilös]
10/2/13, 6:37 PM
#2

Okej då ska jag genast sluta med det. Har redan prövat att vara skittråkig, gått där ifrån, men då springer han efter & gör som jag beskrev tidigare, hoppar & biter. Även prövat att vända ryggen mot honom & stå still, låtsas som ingenting ungefär, men då står han bakom mig & hoppar, biter & river vilket gör svinont.. :/

Hiro
10/2/13, 6:40 PM
#3

Var bord du ungefär? Tänkte ifall man kunde rekommendera en hundinstruktör?

Frida B
10/2/13, 6:41 PM
#4

Okej, det här då: När han biter, skrik väldigt ljus till, som en hund gör när det får ont. Eller morra, om det funkar bättre. När Nimbus blir för hårdhänt och inte slutar när jag går därifrån (vilket väldigt sällan händer numera) så brukar jag morra. Eller om han försöker sno mat från bordet där jag sitter eller direkt ur min hand. Så fort han närmar sig ger jag ifrån mig ett litet "grr" (morr) och fortsätter sedan som vanligt. Då backar han direkt och går sin väg. I de lägen där nej inte funkar alltså, får man helt enkelt lära sig att prata deras språk :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hiro
10/2/13, 6:47 PM
#5

Vet valpen vad "nej" betyder förresten?

[MsHammer300]
10/2/13, 8:26 PM
#6

Tass :3

Annons:
Mischa
10/2/13, 8:33 PM
#7

Kika igenom den här tråden med liknande problematik, kanske kan du få lite idéer.

http://bullhundar.ifokus.se/discussions/51125640d3b4fd1e5500133d-kanner-nagon-igen-detta-beteende?discussions-3

≧◔◡◔≦

vallhund
10/2/13, 10:20 PM
#8

Grattis, du har en normal valp!

Mer läsning:
http://www.asashundar.se                                          
http://www.dogma.nu/Aartiklar
http://www3.shellkonto.se/lollo/dogsiteartiklar.htm   

OT så länge du inte sett båda föräldrarnas stamtavlor så har du en blandras av bull/terrier/muskelhund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zahara
10/3/13, 8:13 AM
#9

#8 spelar det någon roll? Att det är en blandras? Här får vi veta vilka raser som finns i för att vi ska kunna ge tips. Själv har jag då en blandras amstaff/amstaff? Eller? Båda föräldrarna till min har tavla, men i te min, orkar inte förklara varför, men har jag med en blandis. Skit samma i denna tråd spelar det kvittar

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Maja2
10/3/13, 8:44 AM
#10

Ts, är det här en valp du själv fött upp? Har du kvar tiken? Förra kullen är väl kring året nu kan jag gissa?

[fantasilös]
10/3/13, 11:56 AM
#11

#4 gör jag som du beskrev så blir han bara ännu mer uppspelt och biter ännu hårdare :/ #5 valpen vet vad nej betyder, om han föraöker gå in i något rum tex (när han väl är lugn) & jag säger nej så stannar han. Men när han är så uppspelt och på bit humör så verkar han inte kunna nej öht.. #8 hur menar du nu? #10 jag har kvar min tik, men valpen jag syftar på nu är en kompis hund, men jag bor ihop med henne så hunden är liksom "min" också. Det lustiga är att när hon säger till honom så slutar han direkt, han håller näst intill aldrig på att "jävlas" med henne. Men ingen som alls respekt för mig, varför förstår jag inte och det känns som jag prövat precis allt nu! :/

[MsHammer300]
10/3/13, 1:05 PM
#12

#11 jag är ingen expert på hundar men min mamma och pappa hade en, hunden löd bara min pappa för att pappa var ledaren över flocken, mamma kunde skrika sig hes för att hunden skulle lyda eller komma men hunden ignorerade henne helt och hållet. Pappa visslade bara lite och hunden kom lydigt springande.

Hoppas det hjälper ^ ^

[fantasilös]
10/3/13, 1:54 PM
#13

Jo men precis. Det förstår jag. Men hunden ska ju ändå lyssna på mig även att det är min kompis som är ledare. Det finns ju familjer som har hund & hunden lyssnar på alla. Om du förstår hur jag menar? Så det kan inte bara finnas en ledare & att hunden total ignonerar alla andra.

Annons:
Frida B
10/3/13, 5:04 PM
#14

Vad är en ledare för er? Bara undrar.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hiro
10/4/13, 1:02 AM
#15

Upprepar: Ungefär var bor du i vilket län?

vallhund
10/4/13, 2:24 AM
#16

Respekt förtjänar man, inte något man kräver, om man vill ha en bra relation till sin hund.

Om en hund vet vad NEJ betyder så fungerar det oavsett störningar.

Att skrika på en hund gör knappast att den respekterar den som skriker eller lyder, det stressar bara upp hunden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[fantasilös]
10/4/13, 8:35 AM
#17

#15 jag bor utanför leksand. #16 det förstår väl jag med. Men hur? Han vet ju vad nej betyder iom att han lyssnar kanon på det annars, men inte när han är på bus/jävel humör. Jag har aldrig någonsin skrikit på honom.

Ove-D
10/4/13, 10:55 AM
#18

#0 lägger ner honom i läge &… jag försöker avleda med leksak… när jag tar det ifrån honom & säger nej/fy osv & går för att lämna tillbaka saken han hämtat så springer han precis bakom mig och river i ryggen, biter i "rygg/sid fettet"

#11 valpen jag syftar på nu är en kompis hund, men jag bor ihop med henne så hunden är liksom "min" också. Det lustiga är att när hon säger till honom så slutar han direkt, han håller näst intill aldrig på att "jävlas" med henne.

Jag tycker det låter som om valpen ser dig som en lektant. ;-) En som man brottas och kivas med… Jag tror att du inte ska bemöta hunden som en lekfull valp utan en hund som du förväntar dig att bete sig väl. Kanske bra att inte ha saker framme som han inte får leka med. Så har jag fått göra både med hundar och småbarn. Det är ju naturligt för dem att stoppa saker i munnen så det är väl bättre att ha framme saker som han faktiskt FÅR bita i utan att du ska gå och lämna tillbaka det (låter som han tränar apportering med dig) ;-) 

Hur mycket stimulans får hunden genom att exempelvis leka med andra hundar?

Om hunden lyssnar på din kompis men på dig kan det handla mer om röstläge, kroppspråk osv. Samtidigt kan jag hålla med #8 att det låter som en normal valp:

 Gör inte en höna av en fjäder. Att bita och smaka och prova saker med munnen är naturligt för Valpar, inte för vuxna hundar som vet vad som är vad här i världen. I stort sett oavsett vad vi gör så kommer bitandet att minska i takt med att hunden blir äldre. Valpen kommer också att tappa sina vassa mjölktänder och få betydligt trubbigare tänder. Det viktigaste är att vara tydlig i sina gränser och att bygga upp ett gott förtroende.

En kurs skulle säkert vara jättebra. Det är inte alltid lätt att se vad man själv utstrålar när man är uppe i en grej. Morra dovt och se arg och bestämd ut brukar funka för mig. Det är hundarnas egna språk.

Sen finns det en massa lästips:

http://www3.shellkonto.se/lollo/hundlivartiklar/trotsaldern.pdf

http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap

http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Fialialej
10/4/13, 8:05 PM
#19

När min hund beter sig som en idiot (i överhyperlekmood och vill leka hela tiden) kör jag time-out. In i sovrummet och stäng dörren bara, ta ett djupt andetag, och öppna igen. Max två sekunder. Händer samma sak igen: upprepa.
Funkar jättebra här. Ger henne en sekund att lugna sig och hon fattar också (uppenbarligen) vilket beteende det är som jag ogillar. Hon går därefter och lägger sig istället.

Skitbra tycker jag, för det innefattar varken våld, irritation eller gnäll. Bara raka vägen till sovrummet, stäng dörrn, öppna dörrn, säg varsågod och låt henne gå ut - klart! Inget skäll, inget bråk. När det är som "värst" får man kanske göra om två - tre ggr, men sen är det lugn och ro igen.

Vet inte alls vad andra tycker om detta men här funkar det så fantastiskt bra och det har tagit bort många konfliktsituationer.
Viktigt att påpeka är ju som alltid att man måste vara säker på varför hunden beter sig som den gör. Jag känner ju min hund och märker skillnad på "jag måste ut och bajsa" och "lek med mig nu då"-skall.

Lycka till.. :)

"På natten är alla katter svarta"

[poppy91]
10/9/13, 12:38 AM
#20

Helt normal valp. 

Folk måste börja läsa på vad det innebär att ha en valp, innan de införskaffar. Jag kommer aldrig upphöra förvånas över hur många valpägare som faktiskt verkar helt ställda inför det här beteendet.

Annons:
Honestyisdead
10/10/13, 3:21 PM
#21

20 man kan läsa bäst man vill. Det gjorde vi. Vi kunde aldrig tänka oss hur jobbigt det kunde bli för det. Alla Valpar blir inte så extrema som vissa kan bli och det går aldrig att förbereda sig eller föreställa sig fören man varit där.

Upp till toppen
Annons: