Annons:
Etikettallmänt
Läst 7563 ggr
Sofy
2013-09-29 17:58

Vad är ett rimligt pris för en blandrasvalp?

Jag undrar då precis som rubriken säger, vad ett rimligt pris enligt dig är för en blandrasvalp som är vaccinerad, ID-märkt, veterinärbesiktad, avmaskad och allt sånt som kommer med en bra uppväxt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
Fridaaaa
2013-09-29 18:20
#1

4000-6000kr ungefär.
Lite beroende på. Men inte mer, om det verkligen inte är valp som man verkligen klaffar med. Men jag har många krav om jag ens ska köpa en blandrasvalp så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofy
2013-09-29 18:32
#2

Jag är jättenyfiken på vad dina / och andras krav och åsikter är! Dela gärna med dig av dom.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
2013-09-29 18:36
#3

#2 Mina? 

Om jag ska köpa blandrasvalp har jag dessa krav:

  • Inte mer än 2 raser i hunden, ev 3 men igentligen max 2.

  • Inte för 2 olika raser i hunden.

  • Parningen ska vara genomtänkt, alltså inte "för att min hund är snäll" ect.

  • Båda föräldrarna ska vara hälsokollade, och ha papper så man har ett hum om ev bakomliggande sjukdomar osv.

  • Föräldrarna ska inte ha dåligt psyke

  • De ska som sagt vara vaccinerade, veterinärkollade, chippade, avmaskade.

  • Helst uppväxta i hemmamiljö.

Det jag kommer på nu på rak arm.
Skillnad är om det är en vuxen omplaceringsblandis, men nu var det ju om valpar 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
2013-09-29 21:20
#4

Jag skulle betala max 4000 kr för en blandrasvalp, förutsatt att föräldrarna är friska och helst utställda. Vill åtminstonde veta raserna i valparna. För Valpar jag inte vet raser på, max 3000.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
2013-09-29 22:51
#5

#4 Vad skulle resultat från blandisutställningar säga om föräldradjuren? Eller menar du två renrasiga hundar av olika ras som parats med varandra? Även om de lyckats få en 2a på utställning så är det ganska totalt ointressant eftersom det inte säger ett smack om hur deras ev Valpar kommer att se ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
2013-09-29 22:57
#6

#5 jag menar 2 renrasiga med stamtavla och hela köret, gärna meriterade. Det är jag mycket väl medveten om, men jag tänker mer hälsomässigt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Ove-D
2013-09-29 23:27
#7

Även blandraser kan bedömas när det gäller benställ, rörelser, rygg osv men rastypigheten kan inte bedömas. Jag skulle gärna betala mer för blandrasvalpar efter högt meriterade blandrasföräldrar och hälsoundersökta än om de är rasrena utan meriter eller undersökta.

TjockaBerta
2013-09-30 08:22
#8

Inte under  6000 för en blandrasvalp. Själv skulle jag inte köpa en.

>>>Malum domesticum<<<

therjako
2013-09-30 12:13
#9

Jag tycker att man i första hand ska gå efter seriösa säljare, du kan få en skithund för 5000kr och en underbar för 1500kr.. kolla upp säljaren och träffa valparna, föräldrarna deras hemmiljö och beteende.. sen kommer priset.. som egentligen inte säger så mycket.. ett högt pris kan betyda två saker:

  1. Säljaren är ute efter seriösa köparen som är beredd att betala för en hund.
  2. Säljaren är ute efter pengar.

Jag kan tycka att en blocketannons som inte har tanke bakom sig kan kännas oseriös.. kortfattad text och en dålig bild då skulle jag se upp.. En seriös säljare lägger ut en seriös annons.. sen är priset ointressant!

Adalissa
2013-09-30 15:41
#10

En sak är ju vad man vill betala och en annan sak vad man till slut får betala. Man kan ju tycka att det är rimligt med 4000-6000  och säga att man aldrig skulle betala mer. Och så kanske det funkar i en perfekt värld - men annars så är det ju så att marknaden bestämmer priset. Jag tycker att priset på blandraser snarare ligger på 6000-8000 och vill man då verkligen ha en hund som är korsning mellan X och Y och ens alla kriterier stämmer så får man nog vara redo att betala det pris som för tillfället råder bland just de korsningarna. Man må tycka att det är fel - jag tycker definitivt att det är fel när det överstiger 6000 - men man får nog välja mellan att sitta och tycka att man inte tänker betala mer än tex 4000, eller sitta och umgås med sin valp.

Då det är konsumenterna som bestämmer vilka priser varor skall ligga på så måste ALLA vägra betala en viss summa. Det räcker inte med att några vägrar och sedan klagar på att det är för högt pris. Det finns ju alltid andra som väljer att betala det utsatta priset.

Så för att kort svara på trådskaparens fråga så tycker jag att rimligt pris för det exemplet är ca 5000 (men vad jag är beredd att betala ifall jag verkligen vill ha den valpen ligger lite högre, eftersom jag måste följa kostnaden satt av marknaden om jag inte skall bli utan)

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

vallhund
2013-10-01 00:44
#11

#9 Nu är det ju så att TS fått en dräktig tik dumpad hos sig som snart skall valpa, även om hen gör allt rätt från o med då, så är det ju många bitar som saknas innan dess.

KL  3 500 kan jag tycka, ev något högre om du vet härstamning på tiken, har något hum om vem som är far till valparna o hur pass bra mamma tiken är för sina Valpar.

Försöker någon pruta eller be om avbetalning så stryk dem omedelbums.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

minbebis
2013-10-01 19:36
#12

Jag betalade 7000:- för min border collie/golden blandras, men originalpriset som alla andra fick betala var 9000:- Då var dom vaccinerade och allt det där, men inga av föräldrarna var tittade på. Kanske hanen då han var en renrasig jakt golden. Tycker annars det priset var för dyrt, men fastnar man för en valp så gör man..

vallhund
2013-10-01 23:55
#13

#12 Alldeles för mycket, du får en renrasig reggad BC för det priset!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
fridaas
2013-10-05 09:36
#14

Max 5000kr för en blandras. Känns som det är min "smärtgräns" på en blandras, då man inte får tävla med dem (eller vissa grenar får man väl tävla i om man har tävlingslicens). 5000kr tycker jag är Max även om det är småhundar (har sett småhundsblandisar som säljs för 10-12000kr, hemskt!).

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vallhund
2013-10-05 10:47
#15

#14 Man får inte tävla bruks (spår, sök, rapport etc..) lydnad o rallylydnad, Agility o WP.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2013-10-05 12:30
#16

Max 4500. Då ska det vara endast 2 raser i valparna Det ska gå att se sjukdoms och mentalhistoria flera led bakåt och utan anmärkningar och sjukdomar. Id märkta, vaccinerade och doldafelförsäkrade. Fast jag kommer aldrig köpa blandras igen.

Fiigge
2013-10-05 12:43
#17

Jag betalade 5500 för mitt monster, tjuvparning, men väldigt fina renrasiga föräldrar med koll på både mor och far föräldrar, besiktigad, doldafel förs., avmaskad, chippad och vacc. Tyckte det var ett helt ok pris och jag fick en underbar valp för för pengarna.

skotty
2013-10-06 04:41
#18

Vi har haft tre kullar på våran chihuahua/papillon tik. Första kullen fick vi 7500 och 6500 för valparna. Andra kullen fick vi 7000 och 5000. Nu, tredje och sista kullen, så fick vi 7000 och 5500. Vi säljer valparna för så mycket endast för att vi vill ha seriösa köpare. Pengarna kvittar. Vi har parat henne med två renrasiga chihuahuor och en renrasig papillon, så valparna är 75/25. Inte så långt ifrån renrasiga alltså.. Och de har varit vaccinerade, chippade, besiktigade, dolda fel-försäkrade. Vi rumsrentränade dom också och koppeltränade dom. Och dom växte upp som medlemmar i våran familj, riktigt svårt att sälja dom faktiskt.. Och vi har även bra kontakt med alla som köpt Valpar av oss, och träffas ganska ofta.. Dom är väldigt nöjda med hundarna och har tipsat sina vänner om oss :)

Vi köpte henne för 7000 och en annan blandras vi hade, han var också 50/50, köpte vi för 3500. Lite skillnad där, hehe. Men 4-7000 tycker jag.

vallhund
2013-10-06 06:12
#19

Varför producera Valpar om ni inte gör det för pengarna? Vadå inte så långt från renrasiga?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fridaas
2013-10-06 10:45
#20

#18 varför tar ni två olika priser på en och samma kull?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Honestyisdead
2013-10-06 13:31
#21

18 det är långt ifrån renras jo! Undrar också varför ni sålt valparna för olika priser? Och jag hoppas renraserna ni parat med åkte ut ur skk!

Fridaaaa
2013-10-06 18:24
#22

#18 Man kan inte räkna procent så. Kan skilja till & med mellan valparna.
Undrar samma som #19, #20 & #21.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove-D
2013-10-06 20:21
#23

Kan det varit olika priser för hane respektive tik?

#22 håller med att om hunden inte är 100% av samma ras så är den inte rasren, inte ens om den är 93,75% av samma ras så är det inte nästan rasren.

#19 När vi hade en kull var det inte för att tjäna pengar. Det var för att det var flera som sagt att de ville köpa en valp. Om ingen velat köpa valp skulle vi inte skaffat Valpar.

Fridaaaa
2013-10-06 20:23
#24

#23 nej precis, sedan kan man inte säga att hunden är "75 % av den rasen, 25 % av den rasen", för kan skilja bland valparna i samma kull.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove-D
2013-10-06 20:32
#25

#23 ? Vad menar du? En kull har en mamma som är schäfer/labrador och pappan är labrador så är ju valparna 75% labrador och 25% schäfer. Vad är det för fel med det?

Fridaaaa
2013-10-06 20:35
#26

#25 Menar det jag skrev 😉 Nej genetiken är inte så enkel 😉
T.ex labbe + schäfer blir 50/50 men parar med sedan en av de valparna med t.ex en schäfer blir det inte automatiskt 75% schäfer och 25 % labbe. Man vet aldrig hur mycket av varje ras valparna får i sig 🙂 Så är inte så enkelt 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove-D
2013-10-06 20:48
#27

#26 ja det kan jag hålla med om att genetiken inte är så enkel, särskilt inte egenskaperna. Om det bara är enligt stammen 6,25% kan det ändå vara helt dominerande i just i en av valparna…

Hur skulle du #26 beskriva stammen på en valp/hund där stammen är 75% labrador, 12.5% schäfer, 6.25% collie och 6.25% bc?

Annons:
Fridaaaa
2013-10-06 20:49
#28

#27 Att de omöjligt att räkna ut att det är dem procentantalen i hunden 😉Hade bara skrivit ut vilka raser det är i hunden, vilka raser föräldrarna har i sig, men inte såna procentantal

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove-D
2013-10-06 21:00
#29

Det är som om stammen på en (renrasig) hund har 93,75% champion i sin stam betyder inte att valpen/hunden blir champion… ;-)

Ove-D
2013-10-06 21:04
#30

Med tanke på priset så om det är konstiga raser typ engelsk bulldog/yorkshireterrier eller whippet/new foundland skulle jag nog inte ge mer än 2.000 kr men om det var mellan raser jag gillar, med trevliga föräldrar, trevligt lynne och testade föräldrar kan jag nog betala upp till 10.000 kr.

[Forest]
2013-10-07 00:59
#31

Pris det vet jag inte helt jag har inga planer på skaffa en men tycker väl att ett normalpris verkar vara 3-7 000 kr om man ser på blocket, dok har jag inte sett någon som skriver om att fäderdjuren genomgått några tester. 😕

Detta gäller planerad parning- Det anser jag höljer seriös-faktorn rejält på hur uppfödaren om man verkligen kollar upp både hane och tik innan man parar och det ska vara bra resultat UA på samtliga.

skotty
2013-10-07 03:11
#32

Första kullen tog vi på henne för att mina systrar ville ha en valp efter henne. Så vi behöll en, Valle, men han blev för fäst vid mamma, så mina systrar ville ta en till kull. Dom bodde inte hemma längre och kunde inte ta med sig Valle, så då behöll de två, en varsin. Sen dog våran gamla hund, och Valle som haft sällskap i form av annan hund hela sitt liv klarade inte av att vara ensam.. Dessutom ville granntösen att hennes hund skulle paras med våran tjej så dom fick en valp utav honom. Så vi parade dom. Nu har dom en valp, och vi har en valp. Mina systrar har sina "valpar" och mamman, och Valle är lycklig nu när han har någon att busa med.

Angående priserna.. För första kullen begärde vi 7500, och vi fick det för en valp. De andra två pruta ner 1000kr. Vi satte ett sånt högt pris för att få seriösa köpare och sen kunde priset diskuteras. Alla var hanar där. Andra kullen sålde vi tiken för 7000, och hanen för 5000. Vi gick ner i pris för det var samma köpare som köpte en valp från första, vi var hundvakt till den första valpen ofta och har kommit väldigt nära köparen. Hunden ville ha en kompis, och hon hade ont om pengar. Tredje kullen sålde vi tiken för 7000 igen och en hane för 5000 till min kusin, som också fick lite rabatt då. Därav de olika priserna :)

Den första hanen var renrasig utan stamtavla, den andra är med i SKK och ställs ut osv, och den tredje är renrasig utan stamtavla. Självklart var alla kollade så de var helt friska osv. Och Saga var en fantastisk mamma, det är hon fortfarande.

Och med nästan helt renrasiga menade jag att vi faktiskt parade så det blev mer utav en ras, och inte blandade i ännu en ras. Vi ska ta Valpar på syrrans vovve nästa år, och när dens Valpar i sin tur får Valpar så ska vi regga dom i SKK.

vallhund
2013-10-07 04:00
#33

#32 Du får nog läsa på lite, avkommans avkomma kommer aldrig att kunna reggas/stambokföras i SKK, oavsett hur många generationer ni håller på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ove-D
2013-10-07 06:44
#34

#32 Vad är din systers hund för ras? Har ni valt ut hane till henne? Vad spännande att skaffa en rasren kull!

Annons:
Frida B
2013-10-07 06:45
#35

#32 du kommer Aldrig att kunna regga dom i SKK, då dom inte kommer att vara renrasiga. Har du inte stamtavla räknas dom som blandraser.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ove-D
2013-10-07 07:04
#36

#33 och #35 Hur vet ni att systerns hund inte är rasren och ska paras med en av samma ras?

Frida B
2013-10-07 07:12
#37

#36 jag citerar "Och med nästan helt renrasiga menade jag att vi faktiskt parade så det blev mer utav en ras, och inte blandade i ännu en ras. Vi ska ta Valpar på syrrans vovve nästa år, och när dens Valpar i sin tur får Valpar så ska vi regga dom i SKK."

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2013-10-07 09:01
#38

36 systerns hund är ju en av blandisvalparna.

[Forest]
2013-10-07 13:25
#39

32 lycka till med försöka regga in i SKK med blandraser i ledet 😉

Kalli
2013-10-07 15:46
#40

#25: Om du parar en schäfer och en pudel kommer avkomman bli 50/50, därmed inte sagt vilka egenskaper som kommer ärvas eller slå igen. Men parar du i sin tur den hunden med ex. ännu en schäfer kan avkomman rent teoretiskt bli allt mellan 50/50 till 100 procent Schäfer.

Valpen kommer alltid ärva 50% av pappa som i detta ex. då är Schäfer men av mamma som är 50% schäfer och 50% pudel kan valparna ärva nästa bara generna från Schäfern eller bara generna från pudeln och såklart allt där mellan. Rent statistiskt sett blir det dock 25% pudel och 75% schäfer. Men statistik är inte verklighet.

skotty
2013-10-07 17:21
#41

Vi har pratat med flera stycken och man kan regga dom i SKK när dom räknas som renraser.

Annons:
TjockaBerta
2013-10-07 17:26
#42

41 Men de räknas ju inte som renrasiga.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2013-10-07 17:27
#43

41 Men de räknas ju inte som renrasiga.

>>>Malum domesticum<<<

Dentaku
2013-10-07 17:28
#44

#41 Då har ni pratat med flera stycken som har fel. Avkommor till era Valpar kommer aldrig att räknas som renraser oavsett i hur många generationer man avlar.

De enda gångerna man kan registrera in hundar med ofullständig stamtavla i SKK är när det gäller raser som fortfarande har öppen stambok men stamböckerna för både papillion och chihuahua är stängda sedan mycket länge.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

skotty
2013-10-07 17:29
#45

Jo, när det är tillräckligt mycket utav den ena rasen i dom.. Men eftersom det inte är aktuellt än på många år, så har vi inte kollat sådär jättenoga. Bara flera stycken (som är med i SKK) som sagt det till oss. Men som sagt, har inte kollat upp det. Och går det inte så är det skitsamma. Vi kommer ju veta vart den hunden kommer ifrån iallafall.

Honestyisdead
2013-10-07 17:50
#46

45 valparnas valpars Valpar kommer ni inte kunna få till renraser.

Kalli
2013-10-07 18:14
#47

#45: Och hur bevisar man att det är tillräckligt mycket av den ena rasen i dem när en av föräldrarna inte har några som helst verifierbara härstamningsbevis?

[Forest]
2013-10-07 18:59
#48

45, Du behöver läsa på mer, du kommer

aldrig

kunna registrera någon avkomma alls spelar ingen roll om det är 10 led på avkommorna så kommer dom klassas som blandrashundar.

Annons:
exitingsvillemo
2013-10-10 05:10
#49

skotty>> Hur mycket har ni kollat upp er tik? Vilka tester har gjorts på henne och hanarna till valparna?

Hur mycket har kollats upp på alla Valpar? Vilka tester har gjorts där?

skotty
2013-10-10 16:23
#50

#49 Ögonlysning (PRA) och patella luxation.. Allt såg bra ut och veterinären avrådde oss inte från att para henne, utan sa att hon är en fin avelstik. Bra psyke och bra lynne. Trevlig, social osv.

Samma med hanarna.

Valparna är bara vanligt veterinärbesiktigade, då ingen har avlats på än. En av valparna har dock ett litet navelbråck för Saga bet av navelsträngen för långt in. Det är sånt som händer, vill inte ha några kommentarer om det. Vi hade en erfaren uppfödare med oss vid alla tre valpningar. Denna valpen kom ut med bakbenen först och Saga var väldigt stressad. Annars har alla valparna gått igenom besiktningen utan anmärkningar.

Angående det där med stamtavlan, så skiter jag i vilket. Jag älskar mina hundar precis som dom är, och dom är fantastiska. Lämnar den här diskussionen nu.

Ha det bra alla🙂

Frida B
2013-10-10 17:46
#51

#50 vi vet att du älskar dina hundar, vem gör inte det lixom? Vi bara säger att du inte kommer kunna regga valparna.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

skotty
2013-10-10 18:05
#52

#51 Och det bryr jag mig inte om :P Jag kommer ju veta var dom kommer ifrån.

Frida B
2013-10-10 18:11
#53

#52 ja men vi pratar väl ändå om att du trodde att man kunde få blandrasvalpar renrasiga?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

skotty
2013-10-10 18:15
#54

#53 Jag trodde inte det. Jag har hört det från flera medlemmar i SKK. Men som sagt, jag hade själv inte kollat upp det och jag bryr mig faktiskt INTE. Så nu behöver vi inte diskutera det något mer

Frida B
2013-10-10 18:25
#55

#54 fast som det lät på dig så ansåg jag att du trodde det, därav mitt ordval.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Honestyisdead
2013-10-10 18:49
#56

54 uppenbarligen trodde du det eftersom du skrev att ni sedan skulle regga Valpar där. Sedan när du får veta att så inte är fallet så trodde du plötsligt inte det. Jaja, strunt samma vilket. Nu vet du :) Och du ska nog be dina vänner från skk att läsa på en hel del, speciellt om dom avlar själva.!

Ove-D
2013-10-10 20:35
#57

#50 Ögonlysning (PRA) och patella luxation.. Allt såg bra ut och veterinären avrådde oss inte från att para henne, utan sa att hon är en fin avelstik. Bra psyke och bra lynne. Trevlig, social osv.

Vad bra!

Timmorn
2013-10-11 12:02
#58

Vi köpte vår blandrashund när han var 1,5 år för 1500kr tror jag.. Han var Newfoundlandshund och goldenretriver alltså två hundar med såvitt jag förstått det ganska liknande psyke. Han ser ut och beter sig som 90% Newfoundlandshund men huvudformen är mer som en golden.  Nu är han 12 år och ska snart avlivas. 

Jag kommer satsa på att köpa en renrasig Newfoundlandshund oavsett om det kommer kosta skjortan. När jag har plats och tid, så säkert inte förrän om 10 år 😕
Men kommer det en blandras med golden,bernersenner,leonberger, newfoundland,labrador någon av de raserna så kan jag tänka mig att ta en funderare beroende på säljaren, och efter att ha träffat föräldrarna, och att valparna är ordentligt kollade. Det ska också vara blandras av två raser inte fler. 

Min släkting har en riktig garageblandning så att säga.. Husky, tax, shäfer och flera. Tror de sagt att han har 6!raser i sig. De fick han gratis.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Josse5233
2013-10-14 19:28
#59

#0 Jag har själv en blandrashund, korsning mellan Tibetansk Spaniel och Lhasa Apso som jag köpte för 4000 kr, eller mina föräldrar köpte honom då jag inte är myndig. Han blev till av misstag pga tjuvparning hos hundarna. 

Priset beror lite på, om jag ska köpa en blandrashund i framtiden så kommer det förmodligen att bli en hund som är framavlad genom prestationsavel och då kan jag även betala lite mer. Jag vill nämligen ha draghundar någon gång i framtiden. 🙂

Men 4-6 000 kr tycker jag är ganska rimligt. 🙂

Ha en trevlig dag! 

nlinds
2013-10-15 13:43
#60

Vår Vita Schäfer betalade jag 5500 för, men då var han 4 månader när jag köpte honom, uppfödaren brukar sälja dom för 6500. Då fick jag se HD resultat samt alla andra tester flera led tillbaka, fick träffa mamman, samt syskon till mamman. Han var vacc, avmaskad, chipmärkt, vetbesiktigad, försäkrad, + att jag fick med ett startpaket hans stamtavla (ej reggad i SKK),  med foder, tips, koppel och halsband, filt, ett års medlemskap i Vita Schäferhundklubben och allt sånt. Hon är väldigt seriös enligt mig och jag skulle inte tveka på att köpa en till valp av henne.

Vår Chihuahua är inte heller reggad i SKK. Han betalade vi 8 000 för, vilket är på tok för mycket, men min sambo fastnade för honom… Dessutom verkade hon seriös till en början, men när vi skrev/mailade till henne direkt efter vi köpt valpen så svarade hon inte, hon gav inga tips eller något. Han var avmaskad, vaccinerad 1 gång, chippad  och veterinärbesiktigad. Ett impulsköp (vilket jag och min sambo aldrig i våra liv gör om). Men han är en underbar Chihuahua, jätte fin och snäll med ett bra psyke. Men aldrig att jag betalar 8000 för en "blandras" igen.

Så absolut maxpris för en blandras med fler än 1 ras i, skulle jag inte betala mer än 4500 för. Är det endast en ras i hunden men den är oreggad i SKK skulle jag kunna sträcka mig till 6500. Men absolut inte mer..

Man lär sig av sina misstag 😎

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Michaela-N
2013-10-15 20:31
#61

Tycker också 4 000 - 6 000 kr låter som ett rimligt pris!

#54 Tyvärr kan du inte registrera in dina valpars Valpar, då stamboken inte är öppen för varken papillon eller chihuahua. 🙂

PS: Jag är också medlem i SKK, faktiskt. DS 🙂

trex
2013-10-16 12:05
#62

4 - 7000 :-  för en blandvalp är väl lagom.

Jag trodde att denna sidan var för blandisar, men den borde nog heta "mot blandrashundar i fokus". Finns det ingen sida som är för blandraser?

Annons:
Honestyisdead
2013-10-16 12:29
#63

Sidan handlar om blandraser?

Fridaaaa
2013-10-16 13:42
#64

#62 På denna sidan är alla hundar välkomna, oavsett om de är blandraser eller renrasiga 🙂
Nej, det är definitivt tvärtom vad sida är, emot blandraser alltså.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

exitingsvillemo
2013-10-18 04:29
#65

#62 är väl ingen här som är emot blandisar, skulle tro att de flesta här inne har eller har haft egna blandisar hemma

StarletCobra
2013-10-21 19:57
#66

Tycker 4000 - 7000 kr är ett bra pris, dock ska de vara besiktigade ua och röntgad om vissa raser med HD är över 18 mån då köpet görs. ✨

StarletCobra
2013-10-21 19:58
#67

Samt avmaskad, chippad, vaccinerad. 😉

C.Tellne
2013-10-22 12:53
#68

#8 Varför skulle du inte köpa en? Du kanske har hamnat på fel sida då ;)

 Skämt å sido! Frågan handlade bara om vad man tycker det ska vara för pris. Tycker det har blivit lite för mycket diskussion om annat här!

Vi har haft blandraser hemma hela mitt liv, och det har varit blandade priser på dom. Men kanske en generell summa på 4-4500 kr kanske? 
Tycker det mesta handlar om vilka raser det är i hunden. Vi har bara haft hundar med liknande raser i sig. Spets av olika slag eller som nu har mamma en liten hund med bara små raser i sig. skulle vara skeptisk till en tax/schäfer då anatomin inte riktigt stämmer och så. Tycker man ska tänka på hur föräldrarna är, är mamma lynnig och skygg ska man nog inte ta en valp. Bra psyke på båda föräldrarna och att dom är friska som det flesta har skrivit redan.

vallhund
2013-10-22 15:06
#69

#68 Vi är många här som har eller har haft blandisar får vi inte vara medlemmar eller skriva här?

Det skulle aldrig falla mig in att köpa en blandisvalp, men i TS fall hade jag kunnat göra ett undantag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Ove-D
2013-10-22 15:16
#70

Jag skulle inte betala tusen spänn för en amstaff/Chihuahuablandning men jag kanske skulle betala tio tusen för en labradoodle eller cockerpoo om den är veterinärbesiktigad ua mm med kontrollerade föräldrar.

#69 att vara motståndare till det som skrivs på forumet skapar sällan god stämning.

vallhund
2013-10-22 15:46
#71

#70 Är jag motståndare till det som skrivs på forumet för att jag inte stödjer oseriös blandrasuppfödning?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ove-D
2013-10-22 17:40
#72

Jag ser inte blandrasavel är mer eller mindre seriös/oseriös än avel på rasrena hundar. Det finns folk som avlar på rasrena hundar men som inte kontrollerar dem, linjeavel/inavel osv.

Jag tycker att det ska vara tydligare med krav på vilka tester (både exteriör, mentalitet och hälsa) som ska tas på föräldradjuren, oavsett om det är renrasigt eller blandras. Allt borde vara sparat i en "hundinfobank" kopplat till hundens märkning.  

"Denna sida är till för dig som har blandras, renrasig utan stamtavla eller för dig som helt enkelt är intresserad av blandraser. Givetvis är även du som har renrasig hund med stamtavla också välkommen som medlem. På denna sajt kan vi utbyta erfarenheter, hjälpa varandra med eventuella hundproblem, diskutera i princip allt som har med hundar att göra och då främst blandraser."

"Det är inte tillåtet att skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.
Konflikter/bråk mellan medlemmar ska skötas privat och aldrig öppet i forumet.

Negativ kritik om andra forum hör inte hemma på Blandrashundar iFokus!
Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna."

Det handlar om att vara öppen för andras åsikter. Om du inte accepterar att andra tycker olika kanske du ska söka dig någon annanstans så att de som vill prata om blandrashundar kan få ett forum att prata av sig i?

(Inte riktat till någon speciell utan rent generellt precis som forumets regler!)

Fridaaaa
2013-10-22 18:43
#73

#68 Här är alla välkomna, både blandras och renras 🙂

Alla återgår till tråden!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove-D
2013-10-22 21:00
#74

Har bläddrat igenom… allt från 1500-9000 kr verkar det som folk är villiga att betala för en blandras.

C.Tellne
2013-10-23 10:22
#75

#73 Där av min sarkasm.. :P Men alla kanske inte uppfattade den så bra. Skrev även "skämt och sido" efter så att det inte skulle tas på fullaste allvar.

#72 Jag håller med dig! :)

Fridaaaa
2013-10-23 13:56
#76

#75 Svårt enbart via text.

"skämt och sido", var i ett helt nytt stycke, så inte så lätt att veta att du menade första meningen du skrev då. 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: