Annons:
Etikettbeteende
Läst 1327 ggr
Mumsing
9/15/13, 10:45 PM

slutat lyssna?

Brukar era hundar ha perioder då de slår "dövörat" till? Min hund är 1,5 och lyssnar inte alls just nu. Varken idag eller igår, jag försöker träna och locka med godis som fungerat förr - men inte nu. Inomhus funkar det fint, men INTE utomhus.

Har ni tips på hur jag kan bli "roligare" att lyssna på? Tacksam för svar 😃

Annons:
[Bullen300]
9/16/13, 4:48 PM
#1

utomhus så funkar godis beroende på bad det är för godis, om inte så är leksak något min älskar :)

Cahira
9/16/13, 5:52 PM
#2

Tonåring ännu. Det går över runt 2-3 års åldern. :) 

Annars, var spontan och galen. Ju mer crazy du är desto roligare tycker hunden du är. Högljudd, flaxande armar, springa som om du har eld i baken, gömma dig bakom en sten och fnittra högt… dom älskar det!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
9/18/13, 10:29 AM
#3

Det är mycket som får dom att hitta något mer intressant o lukta på i denna ålder. Jag skulle lägga mer krut i att träna kontakt och inkallning med lina. Som 2 tipsar om är bra övningar att få sin hund uppmärksammad att det är bra att ha lite koll på vad matte/husse gör 👍 ( Bra tips )

 En annan är att man leker gräver upp godis, den går ut  på att du vara så där petar lite i marken o verkar verkligen som du hittat en skatt! Blockar din hund lite här nu för att den inte ska få snoka för mycket med kanske armen kroppen utan att skrämma hunden (bara blocka) droppa en godis o sen låter du hunden komma in för att få ta den- Vips vart man en bra godisletare enligt vovven :) 

Tänk på att aldrig stå och tjata då skiter dom i en mer o mer ;)

Mumsing
9/19/13, 12:01 AM
#4

Tack för tipsen! :D 
Fick ett tips idag att det kan vara löp på G, det är min första tik det här så detta är nytt. Löpt en gång förut och det var i jan/feb. brukar de göra såhär innan löp? :)

[Forest]
9/19/13, 12:54 AM
#5

Oja, se till att ha henne kopplad för slippa få en rymlig som letar efter en loverboy ;)

MittHundliv
10/22/13, 4:49 PM
#6

#4 ohja. Min 8 åriga tik blir FORTFARANDE trotsig vid löp :P visserligen lyssnar hon alltid men allt tar myyycket längre tid ;) så löptrots och ålderstrots kan vara rn jobbig kombo.. stå ut, haha ^^. Ett tips till förutom de dom andra har skrvit kan vara att gömma dig om din hund skulle gå en bit bort. När hon då inser att du har "försvunnit" kommer hon förmodligen att försöka hitta dig. Detta leder oftast till att hunden börjar ha mer koll på dig istället för att du hela tiden ska ha koll på henne. Och sen Lek, lek och lek lite till :) Och varje gång och tar kontakt med dig, beröm med gott godis. Man kan aldrig träna för mkt inkallning och ju mer överinlärd hon blir, ju fler situationer kommer hon lyssna i :)

Annons:
Maja2
10/22/13, 6:27 PM
#7

Jag är lite tvärsöver :)   Att hålla på att apa sig, tjoa, tjimma, leva rövare …. är inte alls alla hundar som älskar, dessutom känns det som att det inte är vad som behövs. Att skapa en relation som bygger på kontakt och kommunikation, känns mer angeläget. 

Att bygga upp den relationen att hunden VÄLJER att vara med dig som ägare, att vara den som hunden Väljer att följa, vilka störningar som än finns runtomkring, DET förespråkar Jag.

MittHundliv
10/22/13, 6:51 PM
#8

#7 det är ju egentligen samma mål bara olika vägar till målet. Vissa hundar och ägare gillar en lekfull relation där man bygger upp ett förhållande genom att man är roligast i hela världen (kombinerat med lydnad) medans vissa kanske bygger upp de genom enbart lydnad och ingen lek. Alla är olika. Min hanhund måste jag skojja till mig på för att han ska tycka jag är intressant ibland medans tiken har jag aldrig behövt leka med för att få henne å komma eller lyssna. Dock leker jag med henne i andra situationer då jag tycker att detta är ett bra sätt att bygga upp en relation på.

Maja2
10/22/13, 6:59 PM
#9

#8 Jag motsäger inte en lekfull relation, absolut inte, men min tanke går till alla de lite äldre människor som gått mina vardagslydnadskurser, som fått en fantastisk relation och kommunikation med sina hundar, utan att hoppa runt det minsta. Tänker på överhuvudtaget de männkiskor som aldrig någonsin "apar" sig …. men lika fullt har en fantastisk relation, där hunden är följsam. Det är ju en följsam hund man vill ha? Kan ju mycket handla om att välja en ras som passar en åxå.

MittHundliv
10/22/13, 10:27 PM
#10

#9 absolut. Jag har en lite mer svårmotiverad ras (dalmatiner) som gärna gör det som faller dom i smaken för stunden och där är lek till stor hjälp. Som jag skrev innan, eller åtminstone menade, att de inte passar alla hundar och inte alla ägare. Man får hitta sin väg till målet helt enkelt och den kan se helt olika ut för olika individer :) man får prova sig fram helt enkelt :)

Upp till toppen
Annons: