Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

ALLMÄNT BETEENDE AKTIVITETER - Allmänt - Agility, Freestyle, Rallylydnad & Frisbee - Klicker, Träning & Trix - Lydnad & Bruks - Jakt, Spår & Sök - Weight pull & Drag - Utställning KURSER & INSTRUKTÖRER KLUBBINFO HUNDTRÄFFAR VETERINÄR, SJUKDOMAR & HÄLSA FÖRSÄKRINGAR HUNDMAT - Hundgodis & recept HUNDEN OCH LAGEN - Varning för oseriösa personer i hundvärlden VALPAR & AVEL HUNDFOTON & FILMKLIPP HUNDAR I MEDIA BOK- & FILMTIPS LÄNKTIPS PRESENTATION AV HUNDAR & MEDLEMMAR R.I.P HUNDAR VI MINNS GRATTIS! VECKANS FRÅGA ANNONSER - Info - Annonser - Köpes, Säljes, Bytes - Annonser - Tjänster erbjudes/sökes EFTERLYSNINGAR - Info - Efterlyses - Försvunna/Upphittade hundar - Efterlyses - Släktingar till din hund O.T. OFF-TOPIC - God morgon/middag/kväll - Dagens ros OM IFOKUS - Info från andra iFokussajter OM SAJTEN - Lekar på sajten
VETERINÄR, SJUKDOMAR & HÄLSA

Fukteksem?

2013-09-02 18:09 #0 av: [Jhillhzan]

Jag trodde detta var liggsår, men fick sedan reda på att det var ett sår + sårskorpa.

Nu har jag dock behandlat detta med vätepreoxid + antibakteriell salva. Dock så slickar Zheeba gärna på detta så jag skulle vara smart och sätta kompress, men icke - den självhäftande lindan lossnade så det hasade neråt..

Fråga 1 lyder: Hur lindar jag det på bästa sätt, då det sitter precis under armbågen?

Fråga 2 lyder: Vad kan detta vara, kan det vara fukteksem?

Anmäl
2013-09-02 18:10 #1 av: [Jhillhzan]

Så ser det ut..

Anmäl
2013-09-02 18:24 #2 av: AnneN

Kan vara fukteksem, men är svårt att avgöra... Kladdar/fuktar det från såret?

Bästa sättet att hindra henne från att slicka det är att ha en krage/tratt på henne tills det har läkt.

Lindrar gör man genom att badda med uttorkande sårtvätt, blir det inte bättre så kontakta veterinär som kan skriva ut bättre medel.

Om det är fukteksem så ska det absolut inte täckas över med någon kompress eller liknande utan det behöver luftas, annars är det risk att det blir värre.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2013-09-02 18:27 #3 av: [Jhillhzan]

Tack för snabbt svar :)
Det vätskar inte, men det har varat, tydligen.. Tvättat rent och det luftar nu.. Så får vi se, får se hur det ser ut framåt kvällen..

Anmäl
2013-09-04 17:59 #4 av: [Jhillhzan]

Imorgon har vi en dejt med veterinären, jag håller alla tummar att det bara behövs antiobiotika och att det inte är något allvarligt..

Anmäl
2013-09-05 18:40 #5 av: [Jhillhzan]

Anaplasma, blev diagnosen, det är en fästingburen sjukdom.. Antibiotika i tre veckor.. Såren kommer troligtvis från en fästing.

Anmäl
2013-09-12 15:28 #6 av: nlinds

min schäfer har typ likadant, fast jag tror det är liggsår, han har ganska tunn päls på armbågarna, så det har blivit skorpor...

Anmäl
2013-09-12 16:10 #7 av: [Jhillhzan]

#6 har pälsen "skrapats" bort?

Anmäl
2013-09-14 12:35 #8 av: nlinds

#7 kan ta en bild !

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.