Annons:
Etiketthundmat
Läst 3990 ggr
Scorpio97
2013-09-01 20:18

Hjälp med foder

Vi har en blandrastik på fem år härhemma, hon är blandning mellan schäfer, tollare och labrador (50%). Medelstor, tror hon väger runt tjugo kilo kanske..?

Hon äter just nu ett av doggys foder, vilket jag vet är rätt/väldigt dåligt. Har även läst att majs i maten kan göra hunden nervös (har inte hittat info gällande doggys och majs), och har läst om barf och likande och insett att ett bättre foder kan ge en mer harmonisk hund. För just nu är hon rätt hispig och skäller rätt ofta/länge på exempelvis grannarna, och mamma har mer eller mindre gett upp med att försöka uppfostra henne (och själv är jag borta från sju på morgonen till fem på eftermiddagen dom flesta dagar). Jag ska dock försöka träna och uppfostra henne mer.

I alla fall, så har jag i alla fall lyckats övertala mamma om att försöka med ett foderbyte, både för hälsan och ev temperamentet. Dock måste det vara ett torrfoder, och får inte bli dyrare per månad. (Mamma köper en säck för 199kr som räcker i en eller två månader, säger hon)

Finns det några bättre alternativ?


//Jessie

Annons:
Sugar Mist
2013-09-02 19:58
#1

Fast ett bra foder som kostar 100kr i månaden kan ni ju glömma…

-

[Empisen]
2013-09-02 21:13
#2

Tror tyvärr inte ni kan hitta ett bra foder i den prisklassen.. Men kika på Magnussons. Minns inte vad det kostar men är inte allt för dyrt. Och fortfarande ok kvalité.

[Forest]
2013-09-02 22:37
#3

Det finns väl lite bättre doggy variant med så det kan man se lite på, nu kan jag säga att för 100kr i matkostnad kommer man inte långt på det kommer vara svårt för er att hitta så bra torrfoder för den prisklassen. Man kan köpa lite bättre tillval annars tänker på råkost råa ben o rått kött, äggula mm 

Jag är annars nyfiken på vad ni gör annars för akterveringar med hunden? Det är ganska krävande raser i eran hund.

vallhund
2013-09-03 02:29
#4

100 kr/månad för mat åt en 20 kgs hund låter inte trovärdigt. Foderpriser kan inte räknas utifrån kilopris, man får jämföra fodergivor. Här kan du läsa om olika foder: http://animail.se/hund/hundfoder

Standardt, Halla, Magnussons M&B är prisvärda alternativ.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Scorpio97
2013-09-03 11:59
#5

Var det jag var rädd för :/ Hade jag fått bestämma så skulle vi gr typ färskfoder, men det vägrar mamma. Är ju tyvärr mamma som köper foder,jag hade gärna betalat mellanskillnaden men det går hon inte med på. Men kan ni ge exempel på lite dyrare foder då? Typ max 300kr i månaden, så provar jag att övertyga henne igen. #3 Mamma går långpromenader flera gånger i veckan, annars ingen speciell aktivering. Vi har provar Agility men det gillade hon inte. Sök i skogen med blodspår provade vi när hon var yngre, vilket hon tyckte var väldigt roligt men det har inte blivit nå mer.


//Jessie

[Lec72]
2013-09-04 15:44
#6

Kan rekommendera ett i mitt tycke bra foder som vi ger våra hundar och det är billigt 299kr för 15 kgs säck!

Hemsida: www.nordic-delight.se

Annons:
Fridaaaa
2013-09-04 16:57
#7

#6 Börjar ju inte speciellt bra: Fullkornsvete.
Men är nog bättre än många foder i matbutikerna 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lec72]
2013-09-04 17:12
#8

Nä, men hundarna gillar det, har slutat fälla, bajset blev mycket "fastare" och mörkare…så för det priset tycker vi att det är heelt ok :-)

Har kört Royal Canin tidigare men det fodret har blivit "för mycket" fler hundar som inte mått bra av det plus att det är väldigt svårt att gå över till ett annat foder (om man tex skulle få slut på royal och djuraffären stängt)…

Det var bara ett tips..:-))

vallhund
2013-09-04 17:44
#9

#8 Det är ju ganska svårt att hitta foder som är sämre än t ex RC. Ett torrfoders kilopris är ganska ointressant, det man skall jämföra är hur mycket utfodringen kostar per dygn/vecka osv.

Produktinformationen på hemsidan är typ lika informativ som snömos. Om nu produktionstekniken är så bra, varför använder sig inte Halla själva av den, det är ju tydligen de som tillverkar fodret.

Det är jättebra att du hittat ett foder som fungerar för er.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Lec72]
2013-09-04 20:43
#10

#9 Ok RC anses ju vara ett av de bättre fodren, dock är jag själv av annan uppfattning! Bara Nyfiken, vad använder du själv för foder till din hund?

Min åsikt är att så länge hunden mår bra av fodret så spelar det ingen roll om det är Doggy eller nått annat.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med -varför använder sig inte Halla själva av den?

vallhund
2013-09-04 20:52
#11

#10 Det är Halla som tillverkar fodret.

Det är knappast många som anser att RC/Hills/Eukanuba är bra foder.

Jag BARFar mina hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Lec72]
2013-09-04 21:18
#12

Ok :-)

[Forest]
2013-09-04 21:36
#13

11. Jag tillhör en med som anser att de foder som 11 tar uppät rena rånet på skräpfoder.

Annons:
Mischa
2013-09-04 21:42
#14

Hur lyder din mammas argument? är hon rädd/snål för ett dyrare foder? vill hon kunna köpa i matbutik? tycker hon det funkar bra som det är?

Kanske ni kan uppgradera till doggy professional (som även finns i 18kg säckar) det har ett vettigare innehåll än vad original/prima har (som jag antar hunden får).

Som nämnt så kan ett till synes billigt foder vara dyrare pga att man måste ge en större giva utav det, försök argumentera med det.

≧◔◡◔≦

Scorpio97
2013-09-05 09:14
#15

Hon använder inga argument alls. Hon blir irriterad och går iväg, eller höjer rösten. Men det är väl främst kostnaden tror jag samt "hunden mår ju bra". Enligt mig så kan hon ju må bättre om hon får ett bättre foder. Mamma tycker man ska stanna på det som funkar. 

Jag nämnde några av märkena ni sa, och eftersom hon snart hade slut på doggy så hade hon faktiskt köpt magnussons, eller vad det nu hette. Lite bättre i alla fall (: Fast hon klagade och suckade över priset, även om jag flera gånger förklarat att hunden inte behöver äta lika stor mängd av ett bra foder. Sen hade jag gärna sett att hon väntat lite, så jag fick kolla upp fler märken, men men.

Sen undrar jag ungefär matmängd hon ska ha? Mamma har alltid gett lite hur som helst, hon har aldrig mätt. På påsen står det att hon ska ha 8-12 dl vilket jag tycker låter väldigt mycket..? Mamma sa att hunden väger runt 20-25 kg.


//Jessie

Frida B
2013-09-05 12:29
#16

Ni har en hund som kräver att få jobba, det är förmodligen därför hunden är som den är. Jag skulle inte säga att det var fodret, utan att hunden är understimulerad.

#15 min hund jag hade åt till början doggy, skulle äta 10 dl och hon vägde 19 kg. Så det låter "vettigt" för ett skitfoder. :/

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
2013-09-05 23:22
#17

Jag tror med att hunden behöver få ett jobb akteveras mer. Sen foderbiten varför inte ge hunden mer kött. Klarar hunden äta maten + att din mamma anser onödigt med foder byte så kan man köpa eller få billigt av jägare. Men varför inte lägga lite mer energi på hitta på något roligt med hunden. :)

Scorpio97
2013-09-06 14:28
#18

Vad har ni för tips på aktiviteter? Jag har som sagt väldigt lite tid över, men jag kan ju försöka aktivera henne på helgerna i alla fall. 

Mammas pojkvän är jägare, så vi får ben och lite sådär från honom. Dock får inte hunden det lika ofta som jag skulle vilja, och mamma tycker det är onödigt att ge oftare. Hon anser även att det är dåligt för hunden, eftersom hon blev dålig en gång (efter att helt ovan ha satt i sig en stor bit älgkött med ben). Jag har såklart förklarat att det är viktigt att vänja försiktigt, men hon verkar inte lyssna.


//Jessie

[Marinafarina]
2013-09-06 20:32
#19

Måste bara fråga, jag har alltid gett mina hundar Eukanuba, Men ville nu ha ett foder utan spanmål, HIttade då Acana som hade ett foder med massa fisk.

Jag trodde ju att eukanuba var ett bra foder :S (för att vara torrfoder) men vad säger ni om detta? http://animail.se/acana-pacifica-dog-13-5-kg.html

Har ni några erfarenheter av detta?

Har gett färsfoder innan, men har inte riktigt råd att ge två stora hundar på 50 kilo det längre :(

[Forest]
2013-09-06 20:32
#20

aktiveringstips varför inte lägga ut spår på just ben :) Här tål inte hundarna just nöt ben/märgben så himla bra eller som man önskar så vi ger mer från det vilda så som älgben olika,vildvin är nytt o det funka fint fint, rådjur. Jag kan lägga ut spår med klöv men dom får sen mer ett älgben o knapra på :)

Annons:
silverorm
2013-09-14 09:00
#21

Kan bara rekommendera ett torrfoder som är bra o inte kostar massor..Standard Normal exvis. Själv barfar jag mina hundar, men skulle det knipa får min ena hund Standard vilt som komplement.

Upp till toppen
Annons: