Annons:
Etikettallmänt
Läst 13188 ggr
[postmortum91]
2013-08-29 13:26

Lyckade blandrashundar?

Hej, tänkte kolla om ni tycker att det finns lyckade blandrashundar? Alltså en specifik blandning som är lyckad…

Annons:
[Camia7]
2013-08-29 13:31
#1

vill också veta:)

Frida B
2013-08-29 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har bara mött en av denna blandningen, och skulle aldrig avla eller köpa denna blandningen (som valp), men tycker att Nimbus blev väldigt lyckad. Han är en blandning mellan Svensk Lapphund och Tibetansk Terrier. Riktigt härligt driv och go, lättlärd som få och snabb som tusan! Älskar att röra på sig, har blixtsnabba reflexer och älskar verkligen att hoppa. Vilket är exakt de egenskaper jag söker hos en hund! Behöver jag ens säga att jag älskar Agility och ska börja i Agility med just denna hund? ;) Och att han älskar det?

Nackdelen är att han låter. Mycket. Men båda raserna låter ju, så det är inte så konstigt. Han fäller inte (dock måste man klippa pälsen), och har en tydlig av och på knapp. Förrutom på kvällarna, då han är på heeela tiden. Men just nu är han i trotsåldern (eller spökåldern), drygt 1 år gammal… Så han är ju som en unghund är.

Går att ha lös, om det inte finns andra människor eller hundar i närheten. Kan vara lös i skogen utan att sticka efter ett spår. Har 0 intresse för smådjur och andra djur i hemmet, och har extremt stor respekt för dom. Aldrig att han skulle jaga eller hetsa dom!

Vill vara med där allt händer, men går iväg och lägger sig om man säger till honom utan problem.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[postmortum91]
2013-08-29 19:52
#3

Gud vilken fin hund :)
Han ser snäll ut :)

Maja2
2013-08-29 20:26
#4

Finns massor med lyckade blandningar, däremot kan det vara vanskligt att säga att just Den och Den rasen är ypperliga att blanda, då man faktiskt inte vet vad som kommer att slå igenom i valparna.

Frida B
2013-08-29 21:04
#5

#3 han är jättesnäll! Så länge man inte är en fluga ;)

#4 tror TS menar hunden, alltså att det blev en lyckad blandning ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
2013-08-29 21:11
#6

#5 Tja, kanske det …. läser bara vad som står i det ursprungliga inlägget :)

Annons:
minbebis
2013-08-30 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Om det är som #5 säger så tycker jag att min blev en lyckad blandning. Hon är en blandning mellan border collie och golden. Hon har inga som helst jaktinstinkter utan har henne lös bland harar och det värsta som kan hända är att hon typ tittar på dom. Tydlig av och på knapp - kan leka med henne så att hon hugger mot armarna bara för att nästa sekund sätta sig på kommando och slicka armen istället. Beter sig som en latmask inne men pigg och glad ute. Om en annan hund hör utfall, då tittar hon lite snett på den ungefär som "vad håller du på med?" och lunkar sen efter mig. Snäll och funkar med alla hundar, och går att ha lös när man ska gå över vägen. Ramlade i vattnet i vintern som valp, men även då så greps hon inte utav rädsla utan simmade till kanten och försökte ta sig upp, och när det väl var "badsäsong" så simmade hon som det aldrig hade hänt. Hon är riktigt lättlärd och äter aldrig ur dom andras matskål, tar inte pinnar från andra hundar, kommer på inkallning och när vi var på en kurs för ett tag sen så ändrade jag vårt sitt och ligg kommando som hade sett likadant ut sen jag fick henne. Att när jag säger sitt så ska hon sitta tills jag säger varsågod, vad jag än gör. Tog någon handrörelse, sen fattade hon vad som skulle göras. Nackdelen är väl att man själv måste hålla koll på om hon är för trött eller blir stressad i vissa situationer. Simma är en sak man själv får avbryta, för om hon fick chansen så hade hon säker kunnat apportera i vattnet tills benen la av. Men eftersom jag haft henne sen hon var 8 veckor så känner man på sig när det är dags att lägga av och man har lärt sig att ta pauser :) Sen tycker jag en hund jag är dagmatte till ibland blev en lyckad korsning (och med tanke på alla raser känner jag att hon borde få applåder). Är vall, jakt, apport och vakt i henne :)

[postmortum91]
2013-08-30 21:58
#8

Också jättefin voffsing :D

Jag menade mer generellt sett, men jag vill verkligen se och höra om era "lyckade" voffsingar :D

Jag tänkte, eftersom de flesta raser varit blandraser innan, tills de blivit erkände så måste det ju vara vissa bestämde blandningar som är lyckade. Eurasiern tillsammans med många andra raser har ju tidigare varit blandras. Eurasiern fick man fram när man blandade volfspitz chow chow och samojed tillsammans.

Lyan
2013-08-31 17:12
#9

#2 Tror att jag känner ett syskon till honom! Tova heter hon :-)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Frida B
2013-09-01 10:57
#10

#9 jasså? Får man fråga om du vet när hon är född? :) nimbus fyllde 1 år den 3:e juni :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lyan
2013-09-01 11:08
#11

#10 Har inte exakt datum då det inte är min hund men hon är köpt på Öland om jag inte minns fel.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

pimmi
2013-09-01 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Pappivavva. Papillon/ chiuhuahua. Fler olika färg och pälslag än pappisar. Något mindre utstående ögon och bättre andningsvägar, lite robustare än vavvan. Underbara, tuffa, lätta att ha och göra med, pigga. Otroligt smarta mina två favoritraser kombinerade till i min smak en fantastisk hund

Frida B
2013-09-01 14:41
#13

#11 nimbus är också från Öland!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Fridaaaa
2013-09-01 15:23
#14

#12 Tog bort alla fyrkanter som var några stycken i din text 🙂

-------------

För mig beror det på individerna, inte speciell kombo. Även Valpar i samma kull kan ju få olika procent av olika raser i sig, alltså om någon av föräldrarna också är blandraser. Så svårt att veta i regel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
2013-09-01 15:28
#15

#13 Kollade när Tova är född och hon är född 23september och fyller snart två år så det verkar som att hon och Nimbus är syskon men från olika kullar :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

pimmi
2013-09-01 15:29
#16

#14 Tack, det var små figurer men det funkar nog inte att få över från ipad.

Frida B
2013-09-01 15:37
#17

#15 vad roligt! Vart bor dom? Vill du inte säga det här får du gärna PM:a! :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lyan
2013-09-01 15:41
#18

#17 Ja verkligen. De bor i samma stad som jag, Sölvesborg. I blekinge, precis på gränsen till skåne

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Frida B
2013-09-01 15:45
#19

#18 jaha, synd att det var så långt bort. Har du bild? :) Skulle vara kul att se!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lyan
2013-09-01 16:16
#20

#19 Har tyvärr ingen bild men hon är gråmelerad (har en silvergen) och har ca 10cm päls som varken fäller, tovar eller behöver klippas. (Så hennes namn kanske hjälpte för att mota Olle i grind, med tanke på raserna så finns det ju en övervägande risk för blandpäls och tovmonster :-P)

Hon är väldigt framåt och lite bufflig, så hon kan inte leka med mindre hundar för hon tycker det är kul att rammas och bråttas

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Frida B
2013-09-01 16:33
#21

#20 jasså? Vad roligt, för Nimbus är svart med vit svanstipp och lite vitt på bröstet. 
Där är Nimbus likadan, ska hoppa, bråttas, kramas och framför allt låta… Han låter hela tiden när han leker.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

sundsby
2013-09-02 17:12
#22

våran scruffa är 25% chihuahua 25% jack russel och 50% border collie! hon är en helt underbar blandning! alltid glad och trevlig, väldigt lättlärd, en bra familjehund, fungerar bra med djur, har ingen vallning i sig och hon är väldigt rolig! hennes två bröder är likadana, och köparna älskar dem! en riktigt underbar hund som jag rekommenderar starkt! i och med att hon är hälften border collie behöver hon ju mycket motion :)!

Fridaaaa
2013-09-02 17:58
#23

#22 Man kan dock inte riktigt räkna så. Hundarna kan likaväl ha mer chihuahua än jackrussel i sig. 
Det är bara när man t.ex parar 2 renrasiga hundar med varandra (allså en av var ras) man kan räkna så, sedan kan det slå ut lite olika även i samma kull 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
2013-09-02 17:59
#24

#22 tillägg på #23 därför kan man aldrig någonsin veta hur en blandras kommer att bli. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

sundsby
2013-09-02 21:11
#25

då jag själv är veterinär, borde jag nog veta sådant…

vallhund
2013-09-03 01:41
#26

#25 Ja dina djupgående kunskaper i hundavel o genetik framgår tydligt i #22 …..

Veterinärer som sysslar med planerad blandrasavel är inte speciellt trovärdiga öht.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
2013-09-03 09:10
#27

#25 och då borde veterinärer veta att marsvin klarar en operation, men nej istället ger dom rådet att avliva när marsvinet lider av det. Men självklart går det, det är min hane ett levande bevis på. Lite ot här men dina argument är inte särskilt trovärdigt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
sundsby
2013-09-03 16:27
#28

Jag är inte alla veterinärer. Jag skulle aldrig säga så, såklart man borde operera! ni behöver absolut inte tro mig, det spelar mig absolut ingen roll! #27

sundsby
2013-09-03 16:37
#29

Men jag vill inte bråka, så hejdå…

Fridaaaa
2013-09-03 16:38
#30

#29 Det är ingen annan som vill bråka heller 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
2013-09-03 16:50
#31

#28 tog det som en liknelse. Likadant som att jag tycker att det är ganska elakt mot djuren att korsa för olika raser, då det ofta kan skapa förvirring hos djuret. "Ska jag jaga råttor, skälla när det kommer någon eller valla? Jag gör allt, så slipper jag bli förvirrad." Vilket kan resultera en hund som inte går att aktivera på rätt sätt, och som jagar får med skall. dvs stredd för alla. Lite så kan det bli. Självklart kan det bli jättebra, som din hund uppenbarligen blev! Men ganska mycket talar emot att det blir bra i en annan kull. Speciellt med så olika raser. Och det argumentet där du säger att du är veterinär har ingenting med rasgenetik att göra, då det inte är en veterinärs egentliga jobb att hålla koll på.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jjohannan
2013-09-03 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jag har två väldigt fina och trevliga blandraser.
Ozzy, bordercollie/samojed och Hugo som är sheltie/miniaussie!

jjohannan
2013-09-03 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Och Hugo på bild här! :)

Fridaaaa
2013-09-03 19:31
#34

#32 & #33 Vilka sötnosar!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
nlinds
2013-09-05 09:25
#35

#32 wow, riktigt läcker !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

jjohannan
2013-09-05 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Ja han är riktigt fin! :D

Fridaaaa
2013-09-05 19:15
#37

#36 Läckra ögon alltså! 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nlinds
2013-09-06 07:45
#38

#36 ge mig honom 😍

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Josse5233
2013-09-06 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Min egna hund. :) Casper, 1 år. Tibetansk Spaniel / Lhasa Apso. :)
Kullen var ej planerad men jag är oerhört tacksam för att han finns! :)

Ha en trevlig dag! 

Cahira
2013-09-06 17:02
#40

Tycker cockerpooer och goldendoodles är bra så länge det är friska föräldradjur. 

Såg en blandis som var ACD/corgi och jag är sjukt nyfiken på hur dom blev mentalt. Kan tänka mig att den hunden är en fenomenal blandning för att valla nöt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

lillvilda
2013-09-13 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

jag tycker vår "renvallare" är en lyckad blandning. Jag vet faktiskt inte helt å hållet vad det är i henne men olika renvallande raser, möjligen border collie oxå. Jag har inte avlat fram henne själv och kommer INTE avla vidare på henne men hon är en härlig hund. Behändig storlek, stabilt psyke, orädd så hon kan vara med på allt, spelar ingen roll om det rör sig under tassarna eller om hon ska gå på eländigt underlag hon traskar bara på. Tydlig av och på knapp. När det inte ska arbetas då vilar hon. Glad i andra hundar och människor. Mjuk i psyket på det viset att hon lyssnar snabbt på tillsägelse. Behöver sällan höja rösten, väldigt lyhörd men inte vek.

Okomplicerad hund, perfekt för friluftsliv, familjeliv och skulle troligen göra sig bra på agilitybanan. Det återstår att se nästa sommar. Vi har börjat lite smått här hemma med ex tunnel och det älskar hon. Just att hon är så otroligt trygg och inget skrämmer henne, spelar ingen roll vilken miljö, på skotern, i båten så är hon helt cool.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
trollet08
2013-10-19 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Har en bror till Nimbus beter sig ungefär på samma sätt.född den 3juni 2012 kommer från Öland, här som valp

Ove-D
2013-10-19 19:47
#43

Jag tycker att rent generellt är blandisar mellan Border collie och Labrador/Golden retriver trevliga. Jag vet en familj som åkte från Blekinge till Göteborgstrakten för att köpa en liknade hund. Lite mer aktiva än retriver och lite mindre aktiva än rena BC. Men det är också väldigt individuellt förstås.

Frida B
2013-10-19 20:04
#44

#42 oj vad söt! Ja då måste dom ju vara kullsyskon till och med, vad kul :) hur ser han ut nu? Skulle vara kul att se!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

StarletCobra
2013-10-21 19:41
#45

Leonberger o New foundland,Old english sheepdog o Worsteh blir bra kombinationer👍

htt
2013-10-21 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Vår hund Border Collie/Finsk Lapphund/Kelpie blev ett väldigt lyckat exemplar av just den rasen. Han liknar mycket Lapphunden till sättet. Är väldigt allround, älskar att träna och har ett sjujäkla driv i all träning. Men går ändå inte under om det blir en lugnare vecka. Vilket man kanske skulle kunna tro med tanke på raserna 🤐

Jag köpte honom som omplacering men hade nog aldrig köpt honom om han var en valp.

Cahira
2013-10-21 22:53
#47

Är förvånad att jag inte skrivit i denna tråd att jag är svag för corgiblandisar. 🤔

Men jag tycker min border collie/corgi blandis är bästa kombinationen jag kunnat få. Jag älskar signalkänsliga hundar där det räcker med subtila signaler. Jag har länge velat ha BC eller corgi och jag fick verkligen båda i samma hund. 

Han är ljudkänslig, signalkänslig och har arbetsmoralen av en BC. Han är hårdhudad och fysiskt "okänslig" som en corgi samt drar fram corgins envishet då det gäller och behövs. När han får en utmaning så vägrar han ge upp att försöka förrän han lyckats med utmaningen för att göra mig glad. 

Men. Han har så sjukt mycket rädslor att det var ett tag då jag trodde jag skulle behöva avliva för att det var inte rätt att ha en hund som man inte ens kunde promenera med. Nu har han gjort enorma framsteg och är inte längre såpass illa som han var då vi adopterade honom från Last Hope Inc. Men han har en lång väg kvar att vandra. Jag vill tävla med honom en vacker dag och just nu är målet att kunna få ned stressen i nya miljöer till den grad att jag kan skriva upp oss på en kurs så han får lära sig att lokaler, folk och andra hundar är en positiv sak. 

Så småningom blir det Agility och Freestyle. Vi har påbörjat jobba fram föremålsintresse för dummy och frisbee så vi kan apportera och belöna med frisbeen då han är så extremt hoppig av sig. Är en balansgång då han är rätt så stresskänslig individ men det känns som att jag har rätt bra kontroll på läget. 

Sedan vi körde personsök med honom så har han börjat använda nosen med vilket han inte gjorde innan. Jag är övertygad om att så fort han kommit förbi sina rädslor så är han gränslös i sin förmåga. Och dit ska vi! 

Han är snart 2 år gammal, haft honom sen förra december och kunde inte jobba med honom förrän han började lita på mig mer riktigt i juni. Jag vet att med alla rädslor och annat så är han inte den ultimata blandningen för många och han hade garanterat blivit bättre om han hade haft mindre nervösa nerver. Men för MIG är han den perfekta hunden. 

Visst önskar jag att hans nerver var bättre, men det är inte min första fega hund och jag vet att jag kan ta förbi honom dessa hinder. Och när vi gjort det, kommer han vara oslagbar!

De gånger han verkligen jobbar så syns inga rädslor i honom så jag vet vilken potential han har. Och jag ser fram emot när han har den sjävkänslan även på plan och vi kan tävla. :) 

Långt inlägg, men jag älskar verkligen denna hund. Han passar mig perfekt. :) Designernamnet dom gett denna korsning är "borgi", så den förekommer här och där här i USA.

Hade jag köpt honom om han var valp? Ja, jag tror det. Denna blandning är rätt så ultimat i det jag vill ha i en tävlingshund, trots rädslorna och stressen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2013-10-22 15:50
#48

#47

Du har gjort ett hästjobb med hunden, tvivlar på att det finns speciellt många som klarat av den bedriften.

🌺

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Mysstrumpan]
2013-10-22 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Tycker att min Rocky är en väldigt "lyckad" blandning. Han är 75% chihuahua och 25% mops, otroligt duktig och smart och jätte duktig på att leta svamp (!!!!) Har inte haft honom så länge men ångrar inte en sekund att jag adopterade honom!

[Beak]
2013-10-23 03:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Jag måste ju bara säga min Puggle då ju. 
Jag köpte honom som ettåring, men detta är den perfekta kombon för mig, har alltid varit svag för Beatles, För mig är min hund den ultimata hunden för mig, svårt att förklara allt, men efter att ha haft en hund som är så rädd så som ovanstående förklarar, så är det skönt att kunna, njuta av att vara hundägare och inte alltid hamna på ruta ett igen. 

Kommer jag köpa en Puggle ( Mops/Beagle ) Valp i framtiden? Absolut. Så livlig som min kille är, och så mycket som han vill vara alla till lags och är så fruktansvärt samarbetsvillig och GLAD. Rörigt inlägg, men jag vet inte var jag ska börja och sluta!

Fridaaaa
2013-10-23 08:33
#51

#50 Redigerade till inlägg. Tänk på språket. Inte tillåtet att svära.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2013-10-24 04:52
#52

#48 Åh, vad glad jag blir! Tack! 🤗🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ove-D
2013-10-24 08:01
#53

#7 ja retriver/vallhund har jag sett flera lyckade exempel på hundar… :-)

vallhund
2013-10-24 09:17
#54

#53 och jag har sett flera skräckexempel, en var väldigt lyckad, det var en BC/Tollare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ove-D
2013-10-25 09:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Apropå blandras…

Annons:
Frida B
2013-10-25 09:38
#56

#55 det där är ren bullshit. ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Gia91an
2013-10-25 23:30
#57

Tax, drever, gråhund. Pappas hund när jag var liten. Perfekt jakthund som som hade olika skall för allt. Hare, rådjur, älg whatever. Hon kunde jaga allt på vettigt sätt. 

Såg ut som en strävhårig stooor tax!

Cahira
2013-10-26 02:42
#58

Sadly, they call it a Bull-Tzu ;)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: