Annons:
Etikettallmänt
Läst 11583 ggr
Mixie
2013-08-29 00:15

Valp luktar illa!

Jag hämtade hem en 8 veckors valp i måndags och har märkt att hon luktar fruktansvärt illa i munnen, en vän har köpt kullsystern och även hon luktar illa! Någon som vet vad det kan bero på? Har hört om tandbyte osv men är inte det lite tidigt? Kan tillägga att jag har två hundar sen tidigare och ingen av dem har luktat på samma sätt.. :( Hon har vad jag kan se inga sår eller rodnader i munhålan.

//Mickan

Annons:
nlinds
2013-08-29 09:03
#1

Tandbytet sker inte förens mellan 4-6 månaders ålder. De flesta Valpar luktar äckligt i munnen pga valpfodret, varför vet jag inte. 😛
Min 4 månaders valp luktar fortfarande jätte äckligt i munnen.. 😐

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Mixie
2013-08-29 09:44
#2

Skumt alltså, ingen av mina andra har luktat såhär, tips på "botemedel" kanske något som kan lindra stanken lite emottages gärna… Vill ju gosa valp men hon luktar så illa att jag knappt kan :(

//Mickan

kalindas
2013-08-29 10:13
#3

#2
Vad ger du för foder? Ger den som har kullsyskonet samma foder?
Kan vara att det inte är det bästa för dem. 😮

Har en hund som luktat apa i munnen alltid. När jag gick över till Nordic Bas så fick han en betydligt bättre andedräkt. 
Så mitt tips (om du inte redan ger det) är att gå över till färskfoder. Förhoppningsvis går doften över då. Kan ju komma från magen.

/Elisa

[_annaH]
2013-08-29 14:00
#4

När jag fick hem min valp så luktade han fruktansvärt illa i munnen, så fort han öppna munnen så höll man andan om han va i närheten. Bytte till ett annat valpfoder o nu luktar han inget i munnen:)

Mixie
2013-08-30 18:15
#5

Dom åt Royal Canin hos uppfödaren, blandat med lite Doggy men här äter hon Hill's valpfoder! Det har blivit bättre men är inte helt hundra ännu, syrran äter samma sak men är från början nästan dubbelt så stor så misstänker att proseserar mat och saliv lite snabbare för hon luktar knappt alls längre… Misstänker att Doggy kan vara boven i dramat för det har ingen av mina tidigare hundar ätit :)

//Mickan

[Forest]
2013-08-31 00:08
#6

5 Tror du gissar rätt det har säkert med maten och göra.

Hlet ot, men varför ger du foder som är mycket majs i och betmassa som jag anser är mer hästfoder? Bara rent nyfiken då jag anser att hills och rc är samma klass på dyrt dåligt foder.

Annons:
Mixie
2013-08-31 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 lite komplicerat, mina andra hundar har tidigare ätit rc enda sen valptiden, men jag tyckte dom var tunna och inte gick upp i vikt som jag önskat! Provade då Brit Care Activity All Breed som dom är jättefina på, både bättre i hull och päls, tyvärr är det inte toppen som valpfoder och vi fick en påse hills från veterinären på besiktningen så det har bara blivit det för enkelhetens skull! Har en önskan att börja med färskfoder men just nu har vi för lite förvaringsmöjligheter här hemma! Tar gärna emot tips på bra foder för små hundar (under 3kg) i åldrarna 1 år(hane) 7 månader (tik) och 9 veckor (tik)!

//Mickan

Mysisa
2013-08-31 11:59
#8

Jag har ett gäng hundar i dina hundars storlek och ger dom färskfoder/BARF, dom äter så pass lite att deras mat för en månad får plats längst ner i frysen. Har ni nära till djuraffären så kan ni alltid handla veckovis och då tar maten ännu mindre plats 3-4 korvar på 500 gram borde räcka en vecka för dig… Vill du absolut ge torrfoder så ge med så lite spannmål som möjligt och hög protein halt. Svårt att hitta ett bra torrfoder enligt mig. http://www.svenskahundfoder.se/hund Vad är det för ras/raser i den lilla?

minavitas.wix.com/kennel

Mixie
2013-08-31 13:46
#9

Tjejerna är oreggade prazsky krysariks, killen är dv pinscher chihuahua blandis! Vilket sorts färskfoder ger du? Går det att ge till så liten valp också?

//Mickan

Mixie
2013-08-31 13:47
#10

Den bruna på din bild är inte det en prazsky?

//Mickan

Mysisa
2013-08-31 19:01
#11

Jo det är prazsky jag har. Den bruna på bild är uppväxt på färskfoder och torrfoder tills hon kom till mig, då fasade jag bort torrfodret och fasade in BARF. Till en början köpte jag VoH valpfoder till henne men tyckte det kändes så tråkigt att ge henne samma mat varje dag. Variation är lite a och o i utfodring när man BARFar. Så jag kombinerar olika sortes vuxen färskfoder till henne och BARFar henne ungefär som en vuxen hund. Nu är hon åtta månader och mår hur bra som helst på maten som hon får. Nu äter mina hundar mest mush, BARF i färskfoder format, men återförsäljaren kommer stänga ner nu i helgen så då kommer jag gå tillbaka till VoH eller klass färskfoder som är lättast att tag på här. Jätte söt liten tjej du har, är dom andra också black and tan?

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
2013-08-31 20:57
#12

9 självklart kan man ge Valpar färskfoder. Enja har ätit färskfoder sen hon börja äta fast mat, men fick även torrfoder när hon var 12 veckor gammal så orka inte jag med hennes kräsenhet och sluta helt med torrfoder och övergick helt till färskfoder.

Mixie
2013-09-01 10:37
#13

Tråden kan stängas! Igår förlorade vi våran fina valp i en hemsk olycka…

//Mickan

Annons:
[daytona]
2013-09-01 13:47
#14

Beklagar verkligen!

/marie

[Forest]
2013-09-01 13:57
#15

Beklagar sorgen 🌺

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: