Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 3608 ggr
Charlott_
2013-08-14 23:13

Kommando

Vad är rätt och vad är fel?

Själv tycker jag det är fel att andra människor ger sin hund dubbel komando innan belöning.. Vad tycker ni?

Annons:
[Bullen300]
2013-08-14 23:21
#1

kan du utveckla det lite mer?

Fridaaaa
2013-08-15 10:49
#2

Säger samma som #1.

Varför skulle det vara fel att ge dubbelkomando? Beror ju på vad det är för dubbelkomando. Om man använder både kroppsspråk och säger kommandot, tycker inte jag det är fel.

Vilka kommandon man väljer att ge sin hund, är upp till var och en, så länge man inte gör hunden förvirrad (inte rätt mot hunden tycker jag).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlott_
2013-08-15 13:24
#3

Typ som förts Sitt, sen Ligg.. De är dubbelkommando, tycker de är fel och har även läst de i en hund bok mamma har att dubbelkommando inte är så bra, förvirrande.

Fridaaaa
2013-08-15 13:25
#4

#3Nej behöver inte vara dubbelkomando, man kan säga kommandon som en "kedja" eller vad man ska säga, att t.ex hunden ska sitta, sedan ligga, sitta igen, tassen t.ex 🙂 Men då ska hunden såklart utföra det med 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlott_
2013-08-15 17:04
#5

#4 Jag har ju själv läst de! :)

*redigerat*

Fridaaaa
2013-08-15 22:22
#6

#5 
Vad har du läst? Det stämmer det jag skrivit, har själv kört på det när jag gick gymnasiet, och har läst om det på nätet "kedjeinlärning", minns inte exakta benämningen. Just det, baklängeskedjning heter det! Finns att läsa om du googlar 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Charlott_
2013-08-15 22:27
#7

#6 Vad var de negativa med att jag frågade dig om du var expert på hundar? :S

Charlott_
2013-08-15 22:29
#8

Shit vad folk tar illa av minsta man frågar. Allt är inte negativt!

Fridaaaa
2013-08-15 22:33
#9

#7 Därför att det stod "är du någon hundexpert eller", alltså forumlerat på ett sätt som kan tolkas på mer än 1 sätt. Precis som att man "tror" att man är hundexpert.
Nej allting är inte negativt men smiley hjälper till ibland och ibland handlar det om tolkningsfråga hur man formulerar sig 🙂 Samma mening kan tolkas olika, av olika människor.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Michaela-N
2013-08-16 17:40
#11

Att göra en beteendekedja är inte på något vis plågsamt för en hund.

Däremot måste man alltid börja med ett kommando innan man lägger på fler. Inom rallylydnad som jag tävlar i, är det säkert 25-30 kommandon hunden måste utföra innan den får sin belöning. Och de flesta hundar älskar rally och tycker att det är jättekul. Och det är inte alls nödvändigtvis förvirrande för en hund. Min hund får sällan belöning efter ett kommando, utan efter två-tre.

LinaK
2013-08-16 21:44
#12

Som andra nämner så finns det ju dubbelkommandon i många hundsporter (lydnad, agílity, Freestyle, rallylydnad osv) Tror inte att de hundarna som utför dessa sporter mår dåligt för att de inte får belöning efter varje hinder, trick eller moment.

Dubbelkommandon kan dock vara förvirrande för hunden om den inte vet vad som förväntas när man ger den ett visst kommando. Då kan det vara fel tycker jag.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Sugar Mist
2013-08-17 01:55
#13

Jag gör flera beteendekedjor, för tillfället:

Upp, sitt, ligg, stå, belöning.

Upp med tassen, hopp, kom, belöning. 

Mellan, höger, vänster, snurr, bakåt, belöning.

Min hund plågas inte, han tycker det är skitkul.

-

Annons:
Maja2
2013-08-17 10:22
#14

Fast …. att ge olika kommandon efter varandra, är väl inte dubbelkommando. Dubbelkommando är när man både ger röstkommando och handtecken. 

Förvirrande blir det för hunden, om den inte lärt sig vad kommandot innebär däremot.

Charlott_
2013-08-17 13:41
#15

#14 De är nog olika vad folk uppfattar vad kommando är.

Sugar Mist
2013-08-17 13:58
#16

#15 För övrigt, hur ska man kunna lära in något "avancerat" trick utan att göra "dubbelkommandon"? 😇 Jag menar, ska man lära hunden hämta drickan i kylen kan man inte bara säga hämta drickan i kylen och pang så kan den det. Utan man måste skapa beteendekedjor, så som gripa om handtaget/sak som är ihopkopplad till dörren, dra, gripa om burken, gå ut till vardagsrummet, lämna burken, gå tillbaka, putta igen dörren. Sedan kan hunden få belöningen. Sedan kan man korta ner det till öppna dörren, hämta drickan, stäng dörren. Tillslut hämta drickan.

-

Charlott_
2013-08-17 14:03
#17

#16 Men herregud, vem i hela världen vill göra sin hund till en slav i hemmet? Nu överdriver du…
Jag har läst att de inte är bra för hunden att ge dubbelkommando och de ser väl folk olika på. Här får man ju bara svar ifrån vad folk själva tycker dock..

Sugar Mist
2013-08-17 14:18
#18

#17 Haha chilla, det är ett roligt trick bara, och hunden uppskattar det. De kanske, bara kaaaanske, skriver vad de tycker för att du bad om det i #0.

-

Charlott_
2013-08-17 14:20
#19

#18 Roligt? Finns folk som skiter i vad sina hundar tycker! ;)
Jag frågade om vad som är rätt eller fel? Inte personers egna åsikter..

Sugar Mist
2013-08-17 14:24
#20

#19 Så när hunden gör ett trick som låter den använda huvudet och kommer tillbaka med viftande svans är den olycklig och hatar tricket? Om den inte ville göra tricket skulle den inte gör det.

-

Annons:
Fridaaaa
2013-08-17 14:24
#21

#19 Gällande dubbelkomando och kommando överlag handlar mycket om egna åsikter. Vissa tycker t.ex att man bara ska använda rösten inte händerna när hunden kan trixet. Men det är t.ex upp till var och en.

Och ang det trixet att hämta dricka: Handlar ingenting om att göra sin hund till "slav" osv, många hundar tycker att det är roligt, att få en uppgift, få göra något. Inte mer annorlunda igentligen än sitt, ligg, stanna kvar osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlott_
2013-08-17 14:32
#22

#21 Går du på en hund kurs så får man inte lov att använda händerna, så de är ju fel.

Kalli
2013-08-17 14:34
#23

#22: Beror väl på kursen. Agility är många handsignaler, på Rally och i Freestyle får du också använda händerna.

Fridaaaa
2013-08-17 14:34
#24

#22 Nej det är inte fel, det beror på själv vad man väljer.
Ska man tävla, ja då får man inte använda det, men tränar man bara hemma spelar det ingen roll.
Jag använder händerna ibland till våran hund, men det är inget fel med det. Bara för att man inte får det på vissa hundkurser, betyder det inte att det är fel.

Jag har själv gått valpkurs (dock inte med denna hunden) och där fick man använda händerna till viss del, och den instruktören är mycket erfaren och duktig.
Alla hundkurser "förbjuder" inte det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2013-08-17 14:34
#25

#17 Alltså …. ett kommando man ger sin hund, gäller ju tills nästa kommando kommer. Varför skulle det vara förvirrande, eller inte bra för hunden, det förstår jag inte, i vilken bok har du läst det?

Maja2
2013-08-17 14:37
#26

#22 Jag omplacerade nyligen en döv hund, med henne var det ju BARA handtecken :)  Efter att jag skaffade den döva hunden, la jag bort mycket av röst när jag tränade. Så är det nu åxå, använder kroppen och händerna betydligt mycket mer än tidigare.

Charlott_
2013-08-17 14:43
#27

#24 Dem kurser mina vänner vart på, så som valpkurser så får man inte använda handen :)

#26 Men de är ju en helt annan sak……

Annons:
Maja2
2013-08-17 14:45
#28

#27 Jo på ett sätt, men det är samma där, gav jag tecken för sitt, så satte hon sig. Gav jag direkt tecken för Ligg, så lade hon sig. Gav jag därefter tecken för Kom och gå nära, så klev hon upp och gick nära. Hon verkade inte förvirrad det minsta

Fridaaaa
2013-08-17 14:47
#29

#27 Men det betyder ju inte att det är så på alla kurser eller att det är fel att använda handkommandon också 😉

Jag tycker det är bra om hunden kan båda. 
Man vet aldrig om det behövs eller ej. Jag föredrar båda i alla fall och våran hund är inte ett dugg förvirrad 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2013-08-17 15:04
#30

Vad som förvirrar en hund, är nog ffa när den inte vet vad den ska göra, när den inte lärt sig vad kommandona betyder, och det haglar kommandon som den inte lärt sig.

[Bolten]
2013-08-17 23:14
#31

Har inte läst alla kommentarer men att göra en kedja med hunden är inte ett dubbelkommando.

Ktisroinen
2013-08-18 11:24
#32

Alltså… Först o främst vill jag säga att jag tycker inte att man kan säga vad som är rätt eller fel, utan allt handlar ju om vad man själv föredrar och tycker är lättaste sättet att lära just sin hund.

Det enda tillfället som jag kan tänka mig att dubbelkommando är "fel" är om man menar att man visar ett kommando med handen och ett annat med rösten. Ett dubbelkommando har du för att göra kommandot dubbelt så tydligt, vilket är särskilt viktigt under inlärningen. Som någon nämnde så kan du ju inte upprepa ett kommando o hoppas på att hunden till slut gör rätt. DET är förvirrande för hunden.

Honestyisdead
2013-08-18 11:34
#33

TS, det är inte förvirrande för en hund om den kan kommandona. Kan hunden det den ska göra är det inga som helst problem att ge fler i rad innan belöning. Konstigt att påstå annat.

Om hunden däremot inte förstår vad den ska göra blir det genast knepigt.

Upp till toppen
Annons: