Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1388 ggr
minbebis
7/31/13, 2:11 AM

Rassjukdomar

Vill undersöka min hund, mer för att försäkra mig att hon är helt frisk. Någon som vet border colliens och golden retrievers rassjukdomar? Border collien kan få något sorts ögonjukdom, men föds dom inte med det? Sen har jag för mig att golden kan få cancer, men det kan man inte riktigt titta för det kan komma när som helst. Vet att båda raserna har höftdysplasi och kommer röntga dom senare men finns det annat man kan göra? Kanske inte ens är rastypiskt men kan tittas ändå? Några ställen som är bra att titta på, lederna, ryggen eller något? Vanlig sjukdom som inte märks kanske?

Annons:
[Bullen300]
7/31/13, 4:10 PM
#1

detta hittade jag :

http://www.allahundraser.com/golden_retriever

och om border collie:

 "Det är en jämförelsevis frisk hund. Sjukdomar/defekter som ändå förekommer är höftledsdysplasi (HD), CEA (ögonsjukdom), Diabetes hos medelålders eller äldre tikar, osteochondros (bogskador) samt epilepsi."

 från skk's hemsida :)

jag är inte så insatt i de raserna men jag hoppas detta hjälpte dig :)

minbebis
7/31/13, 9:51 PM
#2

#1 tack så mycket :)

AnneN
8/1/13, 2:03 AM
#3

Rekommenderar att röntga både höfter och armbågar + ögonlysning

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

minbebis
8/1/13, 9:34 AM
#4

#3 tack för tipset :)

[Forest]
8/2/13, 12:08 AM
#5

här kan du läsa ang CEA http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/ogon/cea-collie-eye-anomaly/

Som 3 säger ögonlysning, rönka armbågar och höfterna. Hur gammal är hunden? Jag skulle vänta tills den var över 1 år med hälsotesterna kanske vänta tills den är 1.5år för att vara säker på att den helt växt klart och växt i sin kropp. Be även om att SKK ska läsa av plåtarna för det gör dom väl även på blandrashundar om man ber om det (?) :)

vallhund
8/2/13, 12:27 AM
#6

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
minbebis
8/2/13, 1:39 AM
#7

#5 hon är 1 år om ungefär en månad, men kommer vänta iallafall tills hon är 1,5 med att röntga höfterna och armbågen :)

Achatina
8/2/13, 10:52 PM
#8

Att MDR1 genen inte anses finnas här i Sverige beror nog på att det inte är så många raser som har som krav att testa den mot avelshundarna. Så vitt jag vet är det bara Silken windhound som testas och kanske vanlig Collie.

Australian shepherd, Border Collie, Collie, Schäfer, Vitherdehund, Old English Sheepdog, Shetland Sheepdog, Silken windhound + blandraser mellan dessa. Är de raser som vanligen hittas med genen.

Ang golden retriever så känns det väl lättast att kolla på http://goldenklubben.se/golden/om-golden-retriever/rasstandard/ under hälsa.

vallhund
8/2/13, 11:15 PM
#9

De flesta jag känner som ev funderar på att avla på sina aussies testar hundarna för MDR1. Hade den defekta genen varit utbredd så hade hundar av berörda raser dött i parti o minut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Achatina
8/3/13, 3:09 PM
#10

Beror väl på hur känsliga de är också. Men det är ju bra att fler raser börjat testas. Åtminstone för att få veta säkert.

vallhund
8/3/13, 7:20 PM
#11

Antigen har man genen eller inte. Med tanke på alla mediciner som är dödliga för dessa hundar så skulle nog fler dö om den var vanlig. Visserligen förekommer feldiagnostisering, men så vanligt torde det inte vara.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Achatina
8/3/13, 11:57 PM
#12

Antingen har man genen i enkel uppsättning, i dubbel uppsättning eller inte alls. Vissa hundar (dubbeluppsättning) dör av medecinerna de inte tål medan andra hundar (enkeluppsättning) blir väldigt sjuka av medecinerna. Så ja, och nej. Det är inte riktigt så enkelt. En hund med enkeluppsättning kanske inte blir märkbart jättesjuk av alla medeciner varvid det kan mistas för något annat och slinka igenom om inget gentest görs.

JenniferFahlander
8/6/13, 1:42 AM
#13

Jag är uppväxt i en golden kennel o där fick jag lära mej att golden har lätt o få tumörer, vi hade 3 st som va tvugna att avlivas pga tumörer, sen har de lätt o få höft fel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: