Annons:
Etikettbeteende
Läst 2144 ggr
Adalissa
7/30/13, 3:53 PM

"Problem" vid möte med barn

Min Shih tzu-mix på 1.5 år träffar inte så ofta barn vilket innebär att när hon väl gör det så blir hon mycket uppspelt. Hon vill hälsa, nosa, slicka, leka. Problemet är att de flesta barn hon möter inte har mycket erfarenhet av hund och dessutom lite hundrädda.

Jag vill varken göra barnet mer rädd eller hunden. Jag brukar i möjligaste mån hålla hunden kort tills hon har lugnat sig och då får barnet komma fram så att hunden får nosa på henne och sedan klappa henne på ryggen medan jag lugnt håller henne stilla.

Ifall hon får vara med barn en längre tid så fungerar det jättebra - det är bara de korta (och första) mötena som är jobbiga.

Jag vet inte riktigt vad jag skall göra för att få till mötena bättre, har heller inga barn att träna med :-)

Några tips?

ps. Hon är lite jobbig i möten med vuxna också och det jobbar vi med, men de kan man förklara saker och ting för på ett annat sätt och skulle hon hoppa upp mot dem når hon bara benen och inte överkroppen som hos barn.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Annons:
Maja2
7/31/13, 10:59 PM
#1

Låt aldrig någon hälsa på hunden, och låt aldrig hunden hälsa på någon. Det är mitt tips

nlinds
8/1/13, 1:52 PM
#2

#1 varför ? …….

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Maja2
8/1/13, 4:52 PM
#3

#2 Därför att hundar som beter sig sådär, är oftast osäkra, därav beteendet. Att för en tid HELT skippa att de ska hälsa på någon, eller låta någon hälsa på hunden, kan i väldigt många fall göra så att hunden slappnar av så småningom, då den inte hela tiden måste agera vid möten.

nlinds
8/2/13, 10:25 AM
#4

#3 ok, trodde du menade typ..förevigt.. 😛

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[tintilar]
8/3/13, 9:08 PM
#5

På vilket sätt skulle hunden blir mer trygg vid möten om man uteslöt det? En hund måste kunna hantera möten. Det är ju lika självklart som att den måste kunna hantera att man klipper klorna eller att gå i koppel.

Jag tror att du kan komma en bra bit genom att träna med vuxna människor. Låt inte hunden hälsa utan tillåtelse, och ge aldrig tillåtelse utan att hunden varvat ner. Prata med mötet, gå en promenad om du måste, ge hunden tid att slappna av eller släppa fokus på den nya människan, sen kan du ge den tillåtelse att hälsa.

Att en hund blir glad och uppspelt är naturligt. Och inget jättestort problem egentligen. Den måste få lite utrymme att bli glad och det bästa sättet att få den att hålla sig lugn är att den som hälsar på hunden är det. Dvs klappar, sätter tydliga gränser (inte hoppa, inte bita, inte bli för närgången) och sen bestämmer när mötet är över. Man hälsar lite, sen är det nog, då kan mötet resa sig och skicka bort hunden. Den behöver inte gå undan, men visa att den backar och ger mötet utrymme, tex genom att sätta sig och slappna av, släppa fokuset på personen.

Träna också på att inte möta folk. Dvs att bara passera eller att du pratar men hunden inte får hälsa, sen går ni vidare.

Maja2
8/3/13, 9:33 PM
#6

#5 Vem har pratat om att utesluta möten?

Annons:
[tintilar]
8/4/13, 1:14 AM
#7

Möten där hunden får möta personen, dvs hälsa. Jag formulerade mig kanske otydligt. Och jag utgick från detta:

"Låt aldrig någon hälsa på hunden, och låt aldrig hunden hälsa på någon. Det är mitt tips"

Maja2
8/4/13, 8:34 AM
#8

#7 Ja alltså, jag menar: Låt inte hunden gå fram till någon, och låt ingen gå fram och klappa hunden :)

[tintilar]
8/4/13, 8:49 AM
#9

#8 - Precis. :) Hur ska det lösa problemet? Om hunden inte får hälsa/bli hälsad på lär den sig ju inte att göra det på ett bra sätt?

Maja2
8/4/13, 9:47 AM
#10

#9 I de allra flesta fall, handlar det inte alls om att lära hunden att hälsa, utan att få hunden att slappna av och förstå att den inte ska/behöver agera överhuvudtaget.  Lugna, trygga, stabila hundar, är  ofta inte ens speciellt intresserade av att göra så  mycket mer än nosa på nya personer. Det här överdrivna, som många kallar "glädje" är oftast stress och osäkerhet. 

Genom alla de vardagslydnadskurser jag hållit genom åren, har väldigt många haft problem med just möten, både hundmöten och möten med människor, just pga att hunden hoppar och blir "uppspelt"  Jag hjälper flera stycken här där jag bor, som har de problemen, mötte en av dem nu på morgonpromenaden. Jag har tipsat henne om att när hon möter andra hundar/ägare, stå bara kvar stilla, ge inga kommandon överhuvudtaget, låt inte hunden gå fram, be den andra att inte ta kontakt med hunden på något sätt. Efter några minuter lugnar hunden ner sig och slappnar av. Då går man bara därifrån helt enkelt. 

Hon berättade nu på morgonrundan när vi stod och pratade, att det redan blivit mycket bättre, att hennes hund betydligt snabbare lugnar ner sig. Så har det även varit för alla andra som provat. Det här med att hundar bums ska fram till alla möjliga och hälsa, är en lite märklig grej, men när hunden blivit fullständigt lugn vid många av de här mötena, så kommer det att gå alldeles utmärkt att den hälsar, om det är vad man vill att den ska göra.

[tintilar]
8/4/13, 1:24 PM
#11

Som jag skrev i mitt inlägg tycker jag också att det du beskriver är bra, att hunden inte får hälsa alla gånger alls och framförallt inte förrän den lugnat sig. Men jag tycker inte att sluta helt med att hälsa på människor för resten av hundens liv är en lösning, det är att undvika problemet. Hunden måste kunna hantera en sådan situation.

Du skrev inte i ditt första inlägg annat än att hundägaren inte ska låta hunden hälsa på folk mer.

Maja2
8/4/13, 2:01 PM
#12

#11 Ok. Du tycker som Du vill , jag tror på det jag pysslar med :)

Jag tvingar ingen att göra som jag tipsar, det är just Tips jag ger, inget annat. Att många ändå fått hjälp av mina tips, är jag glad över :)

Upp till toppen
Annons: