Annons:
Etikettallmänt
Läst 840 ggr
idaah
7/20/13, 11:44 PM

Vad hade ni gjort?

Hej!

När jag satt på tåget idag, så såg jag ett äldre par komma på tåget med sin lilla hund. När dom satte sig ner så kom det en liten pojke fram till hunden och han skrämde den, hunden blev ju rädd och och började att morra + visa tänderna. Det äldre paret sa till den lilla pojken att inte göra så, men han lyssnade ej och hans föräldrar bara skrattade. Så jag tänkte att det var tur att Tuva inte var med för då hade hon nog bitit den lilla pojken, för att hon är ju rädd/osäker.

Blev bara iriterad för att föräldrar skrattade och inte sa till sin son.

Vad hade ni gjort om detta hade hänt er?

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Cahira
7/20/13, 11:50 PM
#1

Jag hade som ägare hade sagt "Akta, han bits", är mest säkra sättet att få dom att låta bli hunden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hiro
7/21/13, 12:00 AM
#2

Jag hade stoppat pojken innan han nådde fram, hade han hunnit skrämma min hund hade jag tagit tag honom i armen och skällt ut honom.

[Nightcat]
7/21/13, 10:29 AM
#3

Jag hade rutit  till ordentligt till föräldrarna. Sådan människor gör mig skogstokig!

Maja2
7/21/13, 12:08 PM
#4

Jag skulle hindrat pojken från att komma fram till min hund, för hur pojken än beter sig, är det mitt ansvar som hundägare, att inget händer. Skulle dessutom gjort som #3 Rutit till åt föräldrarna … eller rutit vet jag inte, men talat om för dem vikten av att lära sina barn att bete sig vettigt kring djur.

nlinds
7/21/13, 2:53 PM
#5

Var med om samma sak en gång. Skulle med min kompis som också jobbar som dagmatte, hon skulle lämna ett gäng hundar. Jag har alltid koll på omgivningen vart människor står och sånt, mest när jag har hundar med mig. Men då var det en utländsk familj med 6 barn varav 3 småbarn mellan 2-6 år gamla som kollade på hundarna väldigt mycket. Det första jag tänkte då var "de kommer gå fram till hundarna" varav en var väldigt vaktig. Sen gick det några minuter och de 3 småbarnen gick fram , jag ställde mig framför hundarna och de små barnen försökte tränga sig MELLAN mina ben ! för att nå fram till hunden. Jag röt till "SÅ GÖR MAN INTE ! Fråga först ! Hundarna kan vara farliga"  självklart förstod de inte ett ord och försökte gå runt mig, då blev jag sur och tog tag i de mellersta barnet som var mest enveten och gick iväg till mamman och sa "ta dina barn, håll KOLL på dom". Hon skrattade/flinade och ropade något på arabiska och ungarna samt familjen gick iväg. Sånt gör mig så J***A förbannad.

Hade inte tvekat på att ryta till om någon gått fram till mina hundar utan att fråga. När små barn är påväg fram till mina hundar sätter jag hundarna ner och står framför och säger snällt "fråga först", lyssnar de inte så säger jag "Du, hundarna kan vara farliga, FRÅGA först". Det var här om dagen jag var ute med mina 2 plus en som jag är dagmatte åt. Den lille (daghunden) är väldigt skygg, och gör utfall mot typ…allt som rör sig. Då kom det fram 3 tjejer. "får vi klappa ?"  "nej tyvärr, den lilla är ganska skygg och kan göra utfall",  "aha, men den vita då ?"  och jag förklarade snällt "nej inte just nu , för den lilla kan göra utfall, ni får gärna klappa någon annan gång när det bara är mina hundar", "jaha, men den lilla ser ju jätte snäll ut, han kan inte vara så farlig" , "kan vi inte få försöka klappa då?"

Blir så trött och frustrerad, räcker det inte med ett "nej" nu för tiden… ? -.- Förlåt för värsta novellen. Men sånthär stör mig, bra tråd !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

LindaBlue
7/21/13, 4:23 PM
#6

Ja, min hund vill inte bli närmad av främlingar, jag brukar säga högt och ganska skarpt, NEJ, den hunden vill INTE hälsa (om det rör sig om ett barn som bara närmar sig utan att någon sagt något, ibland händer det ju faktiskt att en förälder frågat på avstånd om det är ok, då svarar jag betydligt trevligare.). Om det kan ses som oartigt av någon bryr jag mig inte om, huvudsaken måste ju vara att min hund inte gör utfall mot barnet, sen får faktiskt föräldern ta sitt ansvar och förklara varför man inte gör så.

Annons:
nlinds
7/21/13, 5:20 PM
#7

#6 wooord.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Maja2
7/21/13, 5:32 PM
#8

#6 Fast om man märker att föräldrarna inte HELLER förstår, så kan man ta sig tid att informera dem :)

Upp till toppen
Annons: