Annons:
Etikettbeteende
Läst 1096 ggr
Tusen
2013-07-17 21:52

Underligt beteende

Har ni hört talas om detta tidigare?

Vår tik har börjat snutta på sin egen "tutte" då hon blir rädd. Hon är 5 år gammal och bara blivit mer och mer rädd för smällar av alla det slag. Först var det gevärsskott (vi bor i närheten av en träningsbana, för jägare, som numera är nedlagd), sen var det åska, tappade saker, vedklyvning med yxa osv. Nu är hon så rädd att  hon t.om. blir rädd då det regnar fastän det varken åskar eller blixtrar. Hon går och gömmer sig redan då det börjar bli mörkt på  himlen och så börjar hon snutta på sin ena bröstvårta. Hon har nu snuttat så mycket att hon numera har mjölk i det bröstet. Hon har aldrig råkat ut för något som kan hänga ihop med någon smäll eller något liknande.

Tycker hennes beteende är väldigt underligt.

Annons:
Tusen
2013-07-18 17:49
#1

Ingen som hört talas om detta konstiga beteende, varför hon kom på något så underligt så sent som vid 5 års ålder eller hr man blir av med detta beteende. Jag tror inte det är nyttigt för henne.

Cahira
2013-07-18 19:16
#2

Kolla med veterinär utifall att.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tusen
2013-07-18 19:36
#3

#2 Vad ska jag kolla? Förstår inte riktigt. 🤔

Cahira
2013-07-18 19:50
#4

Kolla om det finns en medicinsk anledning till beteendet. Beteendeförändringar kan vara en indikering på att nåt inte står rätt till. 

Utifall att liksom.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tusen
2013-07-18 21:25
#5

#4 Okej! Då fattar jag. Tror du det kan vara något medicinskt? Kan det vara något knas med livmodern t.ex.?

Cahira
2013-07-19 02:19
#6

Det kan vara skendräktighet, det kan vara "bara" stress, det kan vara smärta kanske.. eller ingenting alls. Är nog bara en bra ide att kolla upp för att vara på säkra sidan. 

Hoppas det inte är nåt! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Forest]
2013-07-20 00:32
#7

Våran fd hund var jätte rädd för åska,smällare, pangljud o tillomed luftpistol som grannen träna ute i sin trädgård. Det lät inte mycket men när hon märke att grannen var ute o träna så gick hon inte ut.

Vi var hos vetrinär och vi fick utskrivet lugnande medel till henne det använde vi 2 gånger för smällare.

En del hundar kan hamna i spökåldern igen säger vissa, vad det beror på och hur man ska arbeta med detta vet jag inte antar att man helt enkelt ska arbeta med dom som man gör vid unghundsåldern-spökåldern. Jag tycke att fd hund vart mer fjompig när hon vart 3 år och 5 år. En buske kunde vara ett monster, en soptunna kunde vara en ful gubbe osv. Män i luva var farliga, jag arbeta mycket kring detta och tog det lugnare arbeta mer för att låta henne blir trött i hjärnan och tog det softare, jag är inte den som är lätt skrämnd. Så om vi var ute innan man visse att det skulle bli smällare/raketer så kunde man gå ute trots att barn/ungdommar börja tidigare med små smällare utan att hon kröp ur sitt egna skinn. Våtan tik gömnde sig under sängen det var så hon sökte "skydd".  

I ditt fall hade jag underökt detta hos vetrinären just som Cahira säger utesluta att något är fel på hunden.

Du har inte ändrat något annat mat osv Löpet är som vanligt? du har inte sett något annat tänker på skendräktigheten den kan visas lite anorlunda, här bäddar ena hunden mer men tar inte till något annat och är inte förändrad på annat sätt. Jo kanske hon är mer hundig, hon gräver mer ute och rullar sig mer men det hör någ mer till att hon är mer mogen ;)

Upp till toppen
Annons: