Annons:
Etikettallmänt
Läst 632 ggr
[Daniela1983]
2013-07-12 16:35

Några frågor om hundpassning

Tycker ni det är viktigt att er dagmatte ska hälsa på er hund och äg a den uppmärksamhet? För jag har en äldre dam som jag eg inte gillar så mkt som har 2 egna hundar. Hon ska vara dagmatte åt min suöersnälla människoälskande hund men hon hälsar aldrig på min hund eller klappat honom när vi besökt henne. Tyvärr kan jag inte välja och vraka mellan hundvakter då jag inte har bil. Sedan måste vi skriva avtal på passningen. Jag står veterinärkostnader om han blir sjuk, men kan man säga till hundvakten att om skada uppkommer genom hennes slarv så bekostar hon veterinären? Vad är rimligt?

Annons:
AnneN
2013-07-12 19:18
#1

Jag tycker det är viktigt att se hur dagmatten och hunden fungerar ihop, både inne och på promenad. Kan ju vara en jätte bra hundmänniska även om hon inte klappar hunden då ni hälsar på, kan ju finnas en orsak tex att hon inte vill hälsa förrän hunden är lugn eller nått sånt. Kanske du kan fråga henne om det?

Finns ett avtal som jag brukar använda mig av som funkar bra vid hundvakt, se länk.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Denna kommentar har tagits bort.
lizaohman
2013-07-12 19:32
#3

Precis som AnneN säger så hälsar inte en van hundmänniska på en hund det första de gör. Först hälsar människorna på varandra och om hunden är lugn så hälsar man på hunden. Ett upphetsat beteende (oftast kallat "glad" av hundamatörer) förstärks när man belönar genom smek. Om detta inte passar in på damen i fråga, så kolla in hur hunden beter sig i närheten av henne. Är den harmonisk annars, inte nervös eller så, så skulle jag lita på att hunden inte mår dåligt av att vara där. Att damen inte är överdriver gullande med hunden är för mig ett sundhetstecken. Hoppas det går bra för dig och voffsingen, jag vet att det är mycket svårt att hitta en bra dagmatte/husse 🐶

nlinds
2013-07-16 12:27
#4

Jag jobbar som dagmatte. Jag brukar ALLTID bestämma minst 2 träffar innan vi kommer överens om att jag ska passa ägarens hund. Jag hälsar inte på hunden det första jag gör, utan jag pratar med ägaren och sen om hunden vill komma fram och hälsa så låter jag den. Det är viktigt för mig att hunden trivs med mig, samma sak med ägaren, där är kommunikationen super viktig då jag inte vill att varken hund eller ägare ska känna stress och så vidare. När hunden är hemma hos mig så kan jag kela och gosa med hundarna , MEN, jag pratar inte med dom då det ofta orsakar konflikter (de tjivas om min uppmärksamhet). Aldrig någonsin att de blir aggressiva, men man märker att de tränger sig för att få min uppmärksamhet. Så på så sätt så pratar jag aldrig med hundarna.

Sen, är det någon av mina hundar som orsakar skada på någon annan hund så står jag såklart för kostnaderna, även om mina hundar är stabila och jag vet att det aldrig skulle hända.  Om det är någon annans hund som orsakar skada på någon annans hund under tiden de är hos mig så står jag inte för det. Då jag gjort allt i min makt för att förhindra konflikter, på så vis behöver jag veta ALLT om hunden, för att undvika "bråk". Har de inte berättat allt, så kan jag inte stå för det.

hoppas det gav lite hjälp iallafall 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Daniela1983]
2013-07-16 17:43
#5

Har läst ja att människorna hälsar på varann först. Min hund är lugn, hundvakten brukar aldrig hälsa på honom ändå vad jag minns. (vilket jag hade velat, så jag vet att h*n uppskattar att ha honom hos sig.)Jag undrar om han är en sådan hund som visar sitt missnöje, eller vantrivsel, jag vet inte.

nlinds
2013-07-17 08:42
#6

#5 är han glad eller dyster när han kommer hem därifrån ? Blir han glad av att se henne på morgonen ?(eller när h-n nu passar honom) .

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Upp till toppen
Annons: