Annons:
Etikettbeteende
Läst 780 ggr
[Ella2010]
7/9/13, 10:30 PM

Skällande

Min tik Ella (tre år i höst) tokskäller så fort hon hör minsta ljud i trappuppgången eller utanför fönstret. Vad kan man göra åt det? Tacksam för tips.

Annons:
Candy Blue
7/10/13, 8:59 PM
#1

Vill också ha bra tips, minn hane Linus ( 1,5 år) gruffar till när han hör någon i trappuppgången eller ser/ hör att det går någon hund utanför fönstret när han sitter på soffryggen och spanar ut på gångvägen utanför :/

Candy Blue
7/10/13, 8:59 PM
#2

min*

[Forest]
7/10/13, 11:16 PM
#3

Ts har hon alltid reagerat när någon går i trapphuset?

Vi skaffade Donna som inte var van med bo i lägenhet, så här gjorde vi. Vi valde att öka kvällspromenaden för att få henne mer nöjd o trött jag la mer krut i att göra någon spårning då hon inte kunde så mycket + var ny så det vart lätta leta godis i barken på träd, gräset osv. Det går i perioder detta efter löptiden så är hon på vakt så då lägger jag mer på att gå promenader och nu mera träna mer lydnad och små trix under långpromenaden. Jag har även lagt in tack tack när hon skällt om det vart något sen gjort annat, allså jag säger tack tack sen är hon tyst. Jag går inte o kollar dörren osv eftersom jag då belönar att hon skäller.

Fd hunden gjorde vi så här med. Under natten kunde hon ligga o lyssna lite extra då vi andra låg i våra sängar så koppla hon på sitt "jobb" med larma om hon hörde någon/t. Vi skaffa kompostgaller så fick hon bara vara med oss i sovrumet vips försvann hennes arbete. Vi kunde inte stänga dörren pga barn. Men kan man så funkar dörren även :)

1, att låta hunden sitta o spana för att gruffa när någon paserar hade jag helt enkelt tagit ner honom när han gör detta. lugnt men bestämnt, han får ligga där annars men vill du få bort gruffandet så hade jag bara valt att lyfta ner honom.

[Ella2010]
7/10/13, 11:53 PM
#4

Jag har bara ett enda rum som går rätt ut i en minihall så hon kommer rätt ut till dörren. Har funderat på att sätta kompostgaller där. Ja hon har gjort såhär jämt. Ibland funkar det att säga till henne, då kommer hon tillbaka och tittar frågande på mig och gnäller "vadå ska jag inte …?". Men ibland tokskäller hon och ser ut som hon ska kvävas av allt skällande, då lyssnar hon inte alls… Tar bort henne från dörren eller sprutar vatten på henne.

Upp till toppen
Annons: