Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 2654 ggr
[ruwster]
7/9/13, 10:29 AM

varför är de alltid kvar sist?

Hej! Jag har märkt ett litet fenomen när jag sökte efter en valp till familjen, och det var att är det någon valp i kullen som inte är såld är det oftast den minsta i kullen. Varför är det så? Visst så kollade vi på större raser och kan förstå att folk vill ha en större hund då. Men det är den enda orsaken som jag kan komma på, vad säger ni? Finns det någon anledning till att det är så? :) Hälsningar Ruwster

Annons:
tlover
7/9/13, 10:36 AM
#1

Svagare/sjukare djur är ju oftast mindre. Det kanske ligger i bakhuvudet på folk då dom har möjlighet att välja.

(Skulle jag få välja av olika kaniner ur en kull tex skulle jag inte ta den minsta av den anledningen)

l'm back

anche
7/10/13, 12:22 PM
#2

Vi valde den minsta hunden i kullen eftersom vi ville ha en tik och det var bara två tikar i kullen. Vi tog också en hane i samma kull. I hennes fall var hon nog minst av genetiska skäl. Eftersom det är blandras hundar och det är anlag från 3 olika sorters hundar. Hon har nog mer anlag från Border Collie och hanen är det lite mer Schäfer i. Uppfödaren sa att hon trotts att hon var minst läxade upp sina bröder om de var för tuffa mot henne. Hon har haft 1 gång annars har hon varit pigg och frisk. Hanen har en liten bula i pannan.r som han fick som liten valp. Troligen pga att mamman eller någon av de andra valparna hade bitit honom i pannan när han var liten. Vi fick köpa han lite billigare pga det. Bulan har inte vuxit och verkar inte störa honom alls. Båda hundarna är jättefina och. Lätta att lära. Dom kräver en hel del aktivitet och stackare att dom är två så kan dom också aktivera varandra mycket så det har funkat väldigt bra. Dom är inte vuxna än bara 8 månader. -

TatsuOni
7/10/13, 4:09 PM
#3

Tror att det är som #1 säger att folk ofta förknippar det med sämre hälsa. Vi valde dock den minsta valpen i våran egen kull vi fick för nio år sedan. Där hade vi ju dock tid på oss att fastna för hennes personlighet. Hon var minst i kullen, men envisast, bäst på att rymma och gav sina bröder så mycket stryk att de hade rejält med respekt för henne. En helt perfekt hund i mina ögon😃 Jag gillar djur med stark personlighet och mycket energi😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[enalice]
7/12/13, 12:26 PM
#4

Jag väljer inte den minsta i kullen då de valparna brukar vara de tuffaste, ettrigaste. 

Jag växte upp i kennelhem och i alla valpkullar jag såg så var det så, de minsta får ju "kämpa" mest. Jag väljer alltid en mittenvalp, eller vad man ska säga :)

Cahira
7/13/13, 4:28 AM
#5

Min valp var minstingen, hennes födselvikt låg på 111 gram (dvärgschnauzer). Andra hundarna har varit omplaceringar. :) Hon växte ikapp och är nu "som hon ska" :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ekbacka
7/14/13, 4:34 PM
#6

Vi valde också den minsta, eller rättare sagt hon valde oss. 🙂

Hon är korsning Shäfer, collie, golden och beardedcollie. Hon lämnade inte oss en sekund då vi var och tittade på valparna. De andra var inte alls intresserade av oss.

Då var hon bara hälften så stor som de andra, men enligt veterinären helt ok.

Så i hela hennes vuxna liv har hon varit liten, bara vägt 16 kilo.

Tror att det har varit en anledning till att hon fått ett så långt liv, hon fyller 15 år den 20/9. Är alltså född 1998 och är fortfarande pigg.

Lite grå starr och selektiv hörsel men annars helt frisk.

// Sanna

Annons:
Upp till toppen
Annons: