Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 1056 ggr
gickan87
2013-07-08 23:42

Börja med lydnad?

Känner att jag och min Nova glidit ifrån varandra, jag jobbar hemskt mycket för tillfället så det blir mest bara promenader. Nova har alltid tyckt om att vara till lags och älskar våra små kontaktövnigar. Om man vill testa på lydnad, vad bör man börja med att lära in? Fot har vi provat förut men jag var inte tillräckligt tydlig så Nova förstod inte vad jag ville hur lär man in fot?

MVH Erika :)

Annons:
kajsai
2013-07-09 10:53
#1

spärra kopplet på kort och säg ''gå fot'' när när det sträcks beröm när den går nedanför dig

lycka till :)

Fridaaaa
2013-07-09 11:41
#2

Kanske klicka in fot?
När hon tittar på dig, klicka & beröm.
Att spärra koppel och "tvinga" hunden att gå bredvid, tycker jag personligen inte är en bra metod.
Hunden ska tycka om att gå bredvid dig och titta på dig.
Träna korta stunder.

Våran tik är inte mycket för ögonkontakt när det kommer till fot. Hon går fot men tittar sällan på mig, men hon har alltid varit sån, så jag berömmer extra mycket när hon tittar på mig 🙂

Undra inte om det finns många bra video på youtube eller vovve.net att inspireras av?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaas
2013-07-10 14:55
#3

När vi övade in fotgående (dock inte perfekt än), fick hon sätta rakt vid min sida, kallade på henne så jag fick hennes uppmärksamhet, sa fot och tog ett steg med vänster fot först så hon lär sig att det är min vänsterfot hon ska följa. När hon följde och tog ett steg samtidigt som mig satte jag henne ner och hon fick sin godis. Höll på så ett tag och tog bara ett steg och sa fot varje gång.
Efter ett tag ökar man antal steg och börjar även gå åt sidan, bakåt osv.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Kattamatte
2013-07-10 20:48
#4

#2. Min golden är likdant.

[Forest]
2013-07-10 23:22
#5

jag har klickat in sidan som sen finslipas med fot, som 2 beskriver har jag gjort. Enkelt o kul enligt hunden ;) Jag gjorde så här, sa namnet reagera hon klick, sen titta hon klick,sen vart det klicka in ju närmare hon kom och sen vart det mer klick när hon gick sidan med löst koppel. körde detta några dagar och la även till ordet sidan- sssidan jätte bra när man får möte när man joggar/cycklar osv Sen finslipa detta till fot och kontakt ökade svårigheten o krävde mer, klicka när det var rätt o bättre finslipa det lite tills det satt bra och med komandot fot.

Hiro
2013-07-11 22:53
#6

Mitt förslag är att först lära Nova att då du har en godis i din hand så skall hon kika på dig säg då "varsågod" och öppna handen.

Klicka även in henne dvs klicka ge godis, klicka ge godis OBS ge något riktigt jäkla gott tex tja, vad din hund nu tycker är super duper maga gott xD

När hon kan de ovanstående och förstår vad båda innebär så gör såhär:

1. Ta en godis i din vänstra hand och gör en stor cirkel bakåt dvs rör den vänstra handen bakåt i en stor båge, in mot ryggen och sedan mot din vänstra sida. Där lyfer du upp handen och då har hunden hamnat i fot position. Ge den godisen och säg "nu är det slut" (du är klar för tillfället) Upprepa tills hon förstår vad du är ute efter. PS då du skall ge godisen då hon sitter vid din sida ge gärna så din hand kommer utifrån så hunden "tvingas" luta sig in mot ditt ben

2. Gör steg ett och ge en godis då hon sitter vid din sida sedan tar du en godis i din vänstra hand och håller ned den (vid din höft) när hon kollar på dig (det du lärde henne först) så klickar du och öppnar handen. Upprepa upprepa upprepa

3. Nästa steg är att göra steg 1 utan att ge henne en godis då hon sitter där, låt henne stirra in i dina ögon någon sekund. Säg "fot" sedan klickar du och ger en godis… När hon kan stirra i 30 sek är du redo för nästa steg :)

VIKTIGT:
-Dina fötter måste vara stilla under hela övningen
-Du måste använda små mjuka godisar så att Nova inte behöver tugga dem
-Säg "nu är det slut" innan du rör dina fötter så Nova förstår att övningen är klar för stunden och då du är helt klar (och inte skall träna på en lång stund och göra något annat som Nova inte behöver "hålla koll" på dig) så säg "hopp och lek" då får hon göra vad hon vill :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: