Annons:
Etikettallmänt
Läst 2838 ggr
lillalycka
2013-06-21 20:19

tycker ni det är fel?

Scenario:

Du har en blandrastik. Alla aktuella hälsotester görs. Tiken är fin och bra i pysket och har aldrig varit sjuk. Hälsotester har även gjorts på tikens föräldrar. Du parar denne med en hane som uppfyller samma kriterier som tiken. Lämpliga köpare finns till alla Valpar.

Tänker mig en blandraskull med raser som liknar varandra, tex tibbe/lhasa, golden/labbe osv.

Är det fel att ta fram denna kull? Vad tycker ni? Motivera. 

OBS: är inget jag eller någon jag känner planerar att göra vill bara se hur ni ställer er till scenariot.

Annons:
League
2013-06-22 15:04
#1

eftersom senariot ser ut som det gör: why not? MEN! Ska man lägga alla dessa pengar på det så kan man ju lika gärna köpa renrasigt från början :S sen så finns det ju mycket blandraser redan och man får INTE mer pengar för valparna för att flräldradjuren är kollade när det gäller bladisar. blir ju väldigt oekonomiskt om man gör så, man kommer gå mycket mer back än noll. Om man tänker ekonomiskt.

[Bolten]
2013-06-22 17:37
#2

Jag tycker de är fel, finns ingen anledning i världen att ta den kullen.

[Forest]
2013-06-22 17:43
#3

Eftersom fäderdjuren plus far/mor fäderdjuren gjort tester så skulle jag verkligen sätta ett stort plus för denna "kull" , det är mycket ovanligt att de görs tester alls på blandrasaveln. Det finns även redan valpköpare så varför inte. Sen är det var o än som avgör om man vill avla eller köpa :)

lillalycka
2013-06-22 18:16
#4

#2 varför?

[Bolten]
2013-06-22 18:20
#5

#4 För kullen har i mina ögon ingen mening. Finns massor med hundar redan som letar hem och då kan valp spekulanterna köpa av dem i stället. Ingen anledning att sätta Valpar till världen som inte har något större syfte som tex. bli bättre draghundar, jakthundar, vallhundar eller polishundar när de redan finns så många trevliga hundar utan hem.

[Forest]
2013-06-22 20:04
#6

5 men då är ju väldigt många hundar/raser helt utan mening enligt dig 😇

Annons:
[Bolten]
2013-06-22 20:09
#7

#6 jupp =)

emelie92
2013-06-23 14:19
#8

Helt okej tycker jag! :)

[Lilla_Myy]
2013-06-23 16:57
#9

jag stödjer det! Friska hundar tycker jag är bra hundar. En hund behöver inte ha en mening, har vi människor någon mening med vår födsel? Det finns tillräckligt många människor och det finns många barn som söker ett hem.

Stephanie
2013-06-23 17:06
#10

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara ett bättre syfte att avla fram ett visst utseende, än temperament/hälsa.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Bolten]
2013-06-23 17:38
#11

#10 vem har sagt något om utseende?

Stephanie
2013-06-23 17:41
#12

#11 Vad skulle du annars säga skiljer renrasavel från blandrasavel?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2013-06-23 17:42
#13

Temperament, hälsa, mentalitet etc är inte automatiskt bortprioriterat när man korsar två raser.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[Bolten]
2013-06-23 17:54
#14

#12 LÄS det jag skrivit innan du drar egna slutsatser.

Frida B
2013-06-23 18:13
#15

Nej, då man aldrig vet vad man får ändå. Tycker jag.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

lillalycka
2013-06-23 19:37
#16

#15 är raserna väldigt lika varandra tror jag absolut att man kan veta vilka grundegenskaper hundarna får. 

I övrigt, tack för att ni delade era åsikter och skapade en diskussion. :)

Frida B
2013-06-23 19:50
#17

#16 men det anser inte jag, då jag tycker att det finns en anledning till varför de är två olika raser :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Timantis]
2013-06-24 10:12
#18

Vad är syftet med kullen?

lillalycka
2013-06-24 10:27
#19

#18 Syftet är väl att få fram friska hundar som kan bli bra familjehundar/lydnads/agility etc, eller vad man nu väljer att göra med dem. Vad är syftet med majoriteten av all hundavel idag?

Förutom avel inom det #4 nämnde.

[Bolten]
2013-06-24 12:44
#20

#19 vill man ha bra Agility och lydnads hundar köper man en valp efter meriterade föräldrar. "vad är syftet med majoriteten av all hundavel idag?" så kan man ju inte argumentera. Bara för att de är många som tar onödiga kullar så blir det inte rätt.

Annons:
[Lilla_Myy]
2013-06-24 12:57
#21

#19 håller med dig! Jag tycker att det viktigaste syftet är att få fram friska hundar, det är prio ett. Sen kanske man vill göra något specifikt med hunden och då kan man söka efter en hund med mer syfte, men det behöver inte vara så för att man ska ha en anledning till att avla. 
#20 Precis som du säger så kan man inte argumentera så som du gör, bara för att många tar renrasig kullar eller kullar med ett syfte gör det inte rätt heller. Förstår inte heller hur hundens föräldrars merit gör ungen bättre till det? Fast visst, jag antar att det finns en liten chans att valpen kanske är också lika bra men det är nog 50/50 enligt min personliga åsikt. Precis som att det inte är säkert att jag blir skit bra läkare ifall mina föräldrar är meriterade läkare. Om man går efter hur föräldrarna var så kanske man förlorar chansen att ha en hund som kan vara ännu bättre??

[Timantis]
2013-06-24 13:00
#22

Ser inte det syftet med dom raserna du beskriver. Men dom var kanske bara just ett exempel. Finns en anledning till att vi har rasavel o rasrena hundar. Nej det räcker med raser

Enda gången jag ev kan tänka mej att avla blandras är för att få fram tex en jakthund som funkar på flera plan. Inte bara det som de rasrena är specialliserade till. Vill vi tex ha fram en jakthund som biter älgarna i benen istället för att ställa dom så….. Eller ta fram en super hund som är överlägsen alla raser att använda sin näsa. Att avla för att ta fram en bra agillity hund eller lydnadshund eller en super familjehund. Det finns ju redan. Men i rasren avel.

pimmi
2013-06-24 21:52
#23

Jag tycker att det är ok. Ärligt talat är jag trött på resonemanget att renrasigt är bättre på alla sätt. Vad har en engelsk bulldogg som inte kan andas ordentligt, får infektioner i hudveck, stor tyngd på den korta benen för syfte? Slåss med tjurar? Eller trevligt sällskap. Syftet är ju olika för olika människor beroende på var man bor och har för intresse och andra saker. Man kan tro att SKK är en internationell lag och inte en medlemsklubb. Jag är för hundar!

lillalycka
2013-06-25 13:15
#24

#20 Det var inget argument det var en motfråga. Man kanske inte vill satsa på agility/lydnad för tävling utan bara träna med sin hund för skoj skull. I sådana fall är borde aveln för hela rasgrupp 9 stoppas eller? Själv förstår jag inte riktigt vad skillnaden är på att få fram renrasiga friska sällskapshundar eller friska blandrashundar till sällskap. Förutom vid utställningsintresse.

vallhund
2013-06-26 12:54
#25

#24 Vi är ganska många som väljer renrasiga hundar utan att för den sakens skull vara intresserade av utställning.

Jag väljer ras utifrån vilken slags hund/mentalitet som jag attraheras av.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Stephanie
2013-06-26 12:57
#26

#25 Och vi "blandrasmänniskor" väljer hund utifrån vilken slags hund/mentalitet vi vill ha 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

vallhund
2013-06-26 13:03
#27

#26 O hur vet man hur en blandis kan komma att bli till utseende/mentalitet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
trex
2013-06-26 21:15
#28

Helt okej.

Lilllens
2013-06-26 23:07
#29

#26 Jaså, inte vi renrasmänniskor då? Jag sysslar inte alls med utställning eller avel men väljer renrasigt ändå.
Hur ofta gör mentaltest på blandrashundar?

TS, nej jag tycker att det är onödigt för jag förstår inte varför man blandar olika raser när man kan avla på renrasiga hundar.

[Jawa´s]
2013-06-29 19:24
#30

Jag tycker det är helt ok om man har som mål att få fram en hund som funkar bättre till en viss sak som ingen annan ras redan gör. Det är ju i grunden så nya raser kommer till.
Inte ovanligt med blandrasavlen inom t.ex. jaktvärlden.

pimmi
2013-06-29 22:53
#31

#29. I många ras grupper är mentalitets inte heller så vanligt.

Sofy
2013-06-30 14:29
#32

Ser inget syfte med en sådan kull såvidare det inte handlar om jakt/drag eller annan prestationsavel.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: