Annons:
Etikettbeteende
Läst 4076 ggr
Fialialej
2013-06-18 17:17

Glad-skäller.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan! Har precis skaffat min första hund nu tillsammans med min sambo. hon är så himla glad och lätt att ha att göra med på alla sätt men det finns ETT enda problem, och det vill vi naturligtvis lösa.. ;)

Det är så att hon skäller när hon blir "glad" och uppspelt. Tillexempel när man ska leka, när man precis kommit ut på promenaden, när hon märker att det snart är dags att gå av bussen osv.
Märks tydligt att det är av glädje och pepp, (det känns som hon sjunger "i'm so excited, i just can't hide it" haha) och därför är det svårt att veta hur man ska tygla det. Vill ju inte trycka ner hennes positiva vibes….

Jag försöker IGNORERA (och sysselsätta henne med olika övningar (ex. sitt-stanna-kom) och sen berömma när hon blir tyst, vilket funkar skitbra ända tills andra människor ska hjälpa till och uppfostra, varpå de flesta börjar säga "NEJ" eller på annat sätt kommunicera med henne utan att be om nåt, vilket ju trissar upp henne ännu mer.. Japp, och nu börjar det kännas som min taktik med positiv förstärkning går åt helvete (rent utsagt) bara för att folk ska lägga sig i. Det funkar ju inte riktigt att aktivera hunden när vi ska av en fullsmockad buss heller…

Fick tips av grannen att lära henne att skälla på kommando för att kunna kontrollera röstläget, men tänker spontant att att det är upphetsningen som är problemet och inte skällandet i sig…? 

Har nån nåt tips på hur jag ska göra? Be folk hålla käften funkar inte, jag har testat. besvärligare än att få tyst på hunden….

Tackar för tips! :)

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
[saga@]
2013-06-18 18:28
#1

Då är det passivitets övningar ni ska jobba med

Ryggsäcken som exempel, sen kan du när hon ligger still och slappnar av hemma eller på andra ställen kan du tyst ge henne en godisbit.. Då förstår hon att när hon är lugn får hon godis och då tycker att det är okej. Ni skulle ha gjort så att hon inte får gå av bussen när hon blir så uppjagad för beteendet blir förstärkt om hon varje gång hon blir så får gå av

Sen tycker jag att det du gör låter bra, Jäkla synd bara att folk lägger sig i:/

Vilka lägger sig i då? olika människor som åker med på bussen?

[Forest]
2013-06-18 22:32
#2

Ts jag tycker det du gör låter jätte bra, att avleda henne låter helt rätt även ignorera henne beroende på vad det är hon blir uppspelt/glad över. 👍

Här skäller Enja vid lek o det tycker jag inte stör faktist man ser ju hela hon är glad och busar glatt. När vi åker för träna och hon vet vart vi ska så piper hon o pratar. Även när jag tar på mig midjeväskan (med träningsgodis,leksak osv i) så springer hon runt mig glad o piper. Hon tar ner sitt koppel o halsband o går efter mig med denna, ja inte kan jag missa ta med mig min träningskompis.

Det är ibland så att det nu gäller våran andra hund som ska tränas men då har jag fått skaffa en annan midjeväska för slippa att Enja blir så besviken.

Det var en mycket söt hund du har ser ut att vara lite boder collie i henne? vad gör du mer för att aktervera henne?

Mitt tips är faktist att skaffa en väst till hunden skriv eller sy fast ord Hund på träning eller liknande. Jag har väst där det står jag löper för slippa att folk släpper fram hundar när dom löper. Så tror att en väst kan vara något tips.

Sen så är det ibland svårt att koppla av när folk lägger sig i, men faktist så är det ett tips jag annars har till dig. Koppla bort det o håll dig lugn på så sätt håller du din hund lugnare. Lycka till!

Maja2
2013-06-18 22:34
#3

#1 Hur tänker du att det skulle hjälpa att hunden inte får gå av bussen om hon blir uppjagad?  Då är det väl lättare att jobba så att själva bussåkandet blir positivt, och inte ett straff? 

Ts, hur gammal är hunden, och hur aktiverar du den? Ser ut som nån bc-blandning, är det så?

[saga@]
2013-06-18 23:19
#4

Det blir ju inget straff. Hunden får gå av när den är lugn och då blir det en belöning och då kommer hunden att vara lugn för att få sin belöning

Maja2
2013-06-19 09:06
#5

#4 Nu först begrep jag vad du menade i # 1 :)

Håller med dig om ryggsäcken. 

Ts, hur aktiverar du hunden i övrigt?

kajsai
2013-06-19 13:25
#6

lite dum fråga men vad är det för ras ?

Annons:
[Forest]
2013-06-19 15:41
#7

I en annan tråd ang sele så står det boder collie blaning så antar att det är bc+fler raser i den. 😃

kajsai
2013-06-19 16:19
#8

okej

.m.m
2013-06-26 10:16
#9

MEN så fin. :)

Fialialej
2013-07-09 00:22
#10

Hej igen och tack för alla svar! 

Ang. frågor hur jag aktiverar: Vi går promenad ca 30-40 min på morgonen, längre tur i skogen på dagen (om vi inte ska iväg nånstans, isåfall följer hon med om det är lämpligt)  och ca 30 min på kvällen innan läggdags. Under promenaderna, och även under resten av dagen tränar vi på olika vardagsgrejer, typ inkallning, kontakt, fot, hämta grejer osv. Hon är jätteduktig på att nosa reda på saker så vi gör mycket sånt (alltså gömmer godis leksaker personer) både inne och ute. Hon blir lite hjälpreda åt mig helt enkelt.. :)
Vi har även tränat på att VILA eftersom hon var ganska uppe i varv hela tiden när hon kom hit, men nu har hon lärt sig att det är sova som gäller när vi är inne, eftersom vi grejar så mkt. Det verkar som hon uppskattar det. Det går dessutom MYCKET snabbare för henne att lugna ner sig och gå och lägga sig nu än det gjorde i början. Det känns bra!
Vi ska börja på brukshundklubb i augusti också, så då hoppas jag få lite tips i övrigt.. :)

Ang rasen så är det bordercollie+ australian shepherd. 

Tipset om "hund i träning"-väst var himla bra faktiskt. Hon ser väldigt snäll ut så det är många som spontanklappar, vilket inte heller funkar så bra när man håller på och försöker fokusera på annat.

Utifrån era kommentarer så känns det ändå som att jag är på rätt spår, så jag får ha tålamod och fortsätta helt enkelt. :)

"På natten är alla katter svarta"

[Forest]
2013-07-09 00:58
#11

10 jag tycker det låter mycket bra i det du gör. Att du inte ställer för höga krav är jätte bra, jag skulle kanske lägga ner lite mer tid på promenaden och under promenaden kan man oxå träna. Jag tränar inkallning, upp på stenar/stockar osv ber dom sitta o vänta till jag säger klara färdiga spring (men byter ut ordet spring till något annat kanske pankaka,saft mm då ska de inte lämna stenen/stocken) skickar dom runt stenen,träd osv lite komandon. kör slalom mellan benen mellan träd, kör höger o vändster varv runt olika träd o stenar. Nu kan inte donna allt detta men snart så fattar även frönken. Men vad jag menar är att man kan göra mer på promenaden än bara gå och sniffa ;) Jag brukar oxå avsluta promenaden med att de får leta godiset jag kasta ut innan promenaden togs. Lite smått förgyller och tröttar ut dom lite mer, därmed kan de varva ner lättare pga de är nöjda :)

Ang väst så finns det billiga på rusta att köpa till hundar och även jula har reflexvästar så kan man sy på eller skriva med textilfärg- Jag tränar eller Hund i träning. Jag har som sagt var -Jag löper och på andra sidan -jag är sur ;) just för att de inte vill ha sniffande hundar på sig då

Upp till toppen
Annons: