Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1866 ggr
Gullan402
2013-06-17 06:16

magsjuka hos 15 veckors valp

Igår mitt på dagen började min lilla valp att kräkas. Först reagerade jag inte nämnvärt men hon kräktes mycket mat sen övergick det till något slemmigt och segt. Detta kräktes hon också mycket av och sen kom det diarré. Hunden verkade påverkad och trött och ostadig.Dock drack hon frivilligt/självmant mellan varje kräkning. Ringde jourveterinär som sa att vi skulle åka in omedelbart för risken för uttorkning var överhängande. Tänkte att jag ska nog ringa uppfödaren också och  meddela att valpen är sjuk (är inte min valp helt och hållet ännu, vi har en avbetalningsplan). Uppfödaren tycker inte jag ska åka in utan avvakta. Så vad gör vi, jo avvaktar och sover middag i sängen. Sakta men säkert piggar valpen på sig under eftermiddagen men vill inte äta. På kvällen vaknade aptiten och hon fick överkokt ris och risvatten och morotspuré samt lite kyckling som kokat med riset en stund. Vi började med lite lite men eftersom hon verkligen visade att hon var hungrig så fick hon efter en halvtimme mera. Hon har inte kräkts i natt och verkar vara sitt vanliga jag idag. Vi har varit ut och kissat och hon har ätit en portion med ris och kyckling.

Just nu sover hon efter en ansträngande flugjakt i köket:).

Lillan verkar vara som vanligt igen men jag undrar hur fort en valp eller en hund överhuvudtaget blir uttorkad? Hade det varit min vuxna hund som mått dåligt och spytt hade jag inte brytt mig nämnvärt, det har ju hänt förut vid flera tillfällen, vi har ju levt ihop i över 7 år.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
[Forest]
2013-06-17 19:28
#1

Valpar kan torka ut snabbt, nu drack eran mellan kräkningarna men detta kräktes troligen upp nästa gång. Jag vet inte hur snabbt en valp torkar ur eller en hund, jag brukar känna på nackskinnet går det tillbaka snabbt är det okej, inte så bör man se till att hunden får vätskeersättning eller i sig vatten. kräks dom så får man ge dropp för att de inte ska torka ut mer.

Upp till toppen
Annons: