Annons:
Etikettbeteende
Läst 2861 ggr
nlinds
6/3/13, 8:10 AM

behöver råd

Jo.. Jag var och kollade på Valpar igår. de va ca 5 veckor. av raserna Kinesisk nakenhund, papillon, och chihuahua. Mamman påstods vara chihuahua och papillon. Men när jag träffade tiken så var hon stor, och hela hunden var långhårig. Såg ut som en stor  lite korthårigare verision av yorkshire terrier. Jag frågade hur mycket hon vägde och hon väger runt 6-7 KG….. Kan en chi + papillon bli så stora ?…. Pappan är kinesisk nakenhund och enligt ägaren så var han betydligt mindre. Hur stora kommer valparna bli när de har växt klart ? är den stora frågan. Jag är ju ute efter en liten hund, max 3.5 kilo.. Och dessutom hade hon stoppat undan mamma hund för att hon "vaktade valparna". Jag frågade om jag fick träffa henne ändå. Så vi gick ner till hennes dotter som bodde på våningen under och hälsade på mamma hund. Hon ville inte komma fram och satt i ett hörn och surade. Sen skulle dom ta med mamma hund upp till valparna och i trapphuset så nafsade hon ! (gick till attack mot våra ben).. Det gör mig väldigt tveksam, man vill ju att mamman ska vara stabil. Valparna var hur lugna som helst. MEN. Sådana beteenden ärvs.. Dock så förstår jag att hon vaktar ungarna, men ändå..

Så min stora fråga är.  Hur stora kommer valparna bli ? och är det värt att ta en valp efter en "aggressiv" tik ?

Kan tillägga att detta var en tjuvparning i rastgården, och hon blev så i chock när hundarna satt fast att hon båda bara gick där ifrån utan att veta varandras nummer eller namn.. Detta är då en gammal dam som har valparna.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
[Nightcat]
6/3/13, 8:58 AM
#1

Det här känns inte helt bra. Skulle aldrig rekommendera någon att ta en valp från en mamma som inte är helt stabil. Mycket möjligt att valparna ärver hennes psyke. Sen är det troligt att valparna kommer väga 6 kilo som sin mor även om pappan är mindre.

nlinds
6/3/13, 9:05 AM
#2

Ok tack !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

League
6/3/13, 9:10 AM
#3

jag skulle inte ta en av dessa Valpar, de präglas på det beteendet o det ger jobb med att träna bort osv. Sen vet jag inte om papillon kan bli väldigt stora? Har träffat en papillon hane som var nästan lika stor som en sheltie. Min tik, papillon/chihuahua väger 4kg och hon är lite väl rund för min smak… (jobbar på det) Min tik hade aggretionsproblem (omplacering) men har inte vaktat Valpar utom mot barn men dem gillar hon aldrig…

nlinds
6/3/13, 9:14 AM
#4

#3, ja.. vad jag har fått lära mig från hundinriktningen så ärvs ALLTID de dåliga egenskaperna först. såsom inte gilla kloklippning… osv osv.
Då ska jag inte köpa en av valparna. Finns nog betydligt snällare föräldrar att välja på :P

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Fridaaaa
6/3/13, 9:20 AM
#5

#4 Beror ju på hur de dåliga egenskaperna har uppkommit, alltså om det är ärftligt eller inte. Alla dåliga egenskaper är ju inte ärftliga, samma sak med de bra 🙂

Men jag hade inte köpt en valp därifrån.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nlinds
6/3/13, 9:30 AM
#6

#5 uppfödaren sa att tiken inte är så i vanliga fall (har stött på henne på promenader) och att just det aggressiva uppkom i vaktandet av valparna..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Anteros
6/3/13, 12:26 PM
#7

Min Wilma är blandning chihuahua pappilon hon väger 3,2 kilo hon har Valpar just nu visst är hon mån om sina små men aggresiv är hon absolut inte.Jag skulle inte köpa en valp med en mamma som är aggresiv.

Evita86
6/3/13, 8:12 PM
#8

jag håller med alla svarat

Beror ju på hur de dåliga egenskaperna har uppkommit, alltså om det är ärftligt eller inte.

men de finns alltid en stor risk att de dåliga egenskaperna kommer att ärvas av någon i kullen.

en kompis till min bror deras hund tjuvparades med en väldigt nevös papillon tik och resultatet blev 4 super nervösa Valpar som tyvärr ärvde dessa dåliga egenskaperna och 1 vart vid 1års ålder avlivad pga att den valpen såldes till en nybörjare som skaffade sin fösta hund.

Blandraser är fina men dom flesta som parar såna hundar och säljer hur som helst till vem som helst skiter i om du får problem eller om hund/valpen är frisk eller mentalt stabil.

Att skaffa en blandras är som att spela rysk roulette.

de är en ren chansning som kan gå bra men för dom flesta går de helt åt skogen som sen står man där med hunden eller valpen och vet inte vad man ska göra.

Ps jag skulle inte köpa en valp där ifrån.

[Forest]
6/3/13, 9:27 PM
#9

Att tiken inte hälsa glatt på nya personer ser jag inte som dåligt direkt. Där imot skulle  uppfödaren föreslagit att man fick hälsa på tiken sen valparna. Hur stora dessa Valpar kommer bli ingen som kan svara på det, blandraser kan växa sig större än " raserna" dom har i sig. Kändes det inte bra så skulle jag inte köpa någon valp.

En fråga. Hade fädersjuren gjort några rastypiska tester innan dom parades? Minns jag inte helt fel så ska man ögonlysa kineser,partella vavva o papillon är partella med. Bästa är att läsa på rasernas rasbundnasjukdommar på rep rassidor . sitter på mobilen o skriver därmed inte lätt o länka :P

Maja2
6/3/13, 10:51 PM
#10

Att hålla tiken inburad och separerad från valparna när de är 5 v. gamla säger väl en del om uppfödaren. Köp INTE en valp därifrån!

nlinds
6/4/13, 9:23 AM
#11

#9det vet hon inte då det blev en tjuvparning i rastgården och dom bytte aldrig nummer eller namn osv….

10# det var för att vi skulle komma för tiken vaktade valparna, annars är hon hos valparna. Tiken var ej inburad, bara separerad pga vaktinstinkterna.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Fridaaaa
6/4/13, 9:24 AM
#12

#11 Låter ännu mer oseriöst i mina ögon 😮

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nlinds
6/4/13, 9:25 AM
#13

😕

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Maja2
6/4/13, 10:24 AM
#14

#11 Låter inte som nån vidare human idé överhuvudtaget.

[tintilar]
6/4/13, 1:39 PM
#15

Som sagt, mamman får inte visa några som helst tecken på vakt, aggressivitet eller osäkerhet. Mamman präglar valparna mycket och dessutom kan hon ju rent genetiskt ha fört vidare sånt beteende. Jag skulle absolut avråda dig att välja en valp från en sån mamma. Det finns massor av blandrasvalpar, även små. Ta dig tid att hitta en från trevliga föräldrar så får du med stor sannolikhet en mycket bättre och trevligare hund. Lycka till!

vallhund
6/4/13, 2:53 PM
#16

Det är inte tjuvparning om man släpper en löptik i en rastgård med fertila hanar. Det är brott mot Djurskyddslagen att separera tik från Valpar under 8 veckors ålder.

Oavsett genetik så präglar tiken sina Valpar under de 8 veckorna som de har tillsammans.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: