Annons:
Etikettlänktips
Läst 5656 ggr
PEwhite
6/2/13, 12:26 AM

Agility / Ett renrasigt helvete

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4f5cdc9388f47210030033ab-agility
Jag vet knappt varför jag skriver det här inlägget. Jag blir bara så stött av att man ska behöva betala en massa pengar som kompensation för att man inte har en renrasig stamtavla på sin hund. Å andra sidan gäller detta att tävla i Agility och inte att testa det. Förmodar jag. Jag har under de senaste dagarna varit en igel när det gäller potentiell racism i hundvärlden. Jag har öppet valt blandras framför renrasig hund med stam. I Sverige bestämmer SKK vilka som är rena, när den långhåriga chihuahuan i grund och botten är en korsning mellan dvärgpinscher och spaniel. De kommer aldrig att godkänna Alaskan Husky som är nån korsning mellan olika urhundar. Och så har vi våra rena raser, på utställningarna. Utställningslabradoren ser ut som en tunna, och det gör inte saken bättre att den ofta är fet. Utställningsschäfern, räkan. Jag är hellre stolt och skrytsam om min schäferblandning om den - till skillnad från de riktigt "fina", rastypiska schäfrarna (som mer eller mindre käkar kortison i alla sina da'r) - är frisk och arbetsduglig.

http://blandrashundar.ifokus.se/discussions/517a97dbce12c45ff4000b22-varvalpar?discussions-1#38

Jag är inte så väldigt säker längre, men jag har sagt ett tag nu att nästa hund blir en riktigt fin jaktlabrador, gärna med meriter. Vad ska jag med en sån till, jag är vegetarian. Det jag suktar efter är den där underbara familjehunden som älskar allt och alla och som älskar vatten mer, om möjligt. Grisig där min nuvarande hund är petig (även om dalmatinern generellt är ett lika stort matvrak som vilken golden eller labrador som helst). Då slår det mig att jag troligen inte skulle köpa en golden/labrador i första hand, eftersom det inte ser lika bra ut på papper. De vill ju "bara tjäna pengar på dåliga genvägar". Dock så har avkomman garanterat de egenskaper jag önskar hos en hund, retriever önskar jag. Här har du den ultimata familjehunden. Som inte ser så bra ut på pappret. Jag blir så ledsen när jag inser hur det ligger till. Det är lite som folk säger - allmänt, jag vet inte hur jag ska specificera det - om att "inte för att det är något fel på det, men jag är inte homosexuell". Ungefär. Döma hunden efter håren, i alla väder.

Jag har en renrasig dalmatinerhane på fem år. Han är lite för prickig och smäcker för att gillas av utställningsdomarna, men han är min juvel. Jag tycker inte att de staffliknande hannarna med muskler på muskler är snygga. Överdrift. Jag gillar min hund som han är, menar jag. Han är så prickig att jag har fått frågan ett antal gånger redan;
"Är han renrasig eller…?"
"Ja", svarar jag alltid lika förnärmat. "Här är stamtavlan åt dig, nu ska vi titta närmare på min hunds mormors mor som var lika renrasig hon". Nja, det lät väl inte exakt så, mer ett kort "ja". Men jag blir lika irriterad och förnärmad som utifall någon skulle ha frågat om jag var adopterad bara för att jag liknar min pappa mer än min mamma i vissa personers ögon. När jag säger så om blandningar får jag samvetskval. Jag känner mig rutten in till benet. För här står vi med våra rena raser.

Min hund samt större delen av familjen DALMATINER (uppfödaren berättade att ljusa/ljusbruna ögon kunde leda till blindhet samt att 50 av 100 Valpar avlivas av olika anledningar som dövhet t.ex) har ett stort problem som yttrar sig i mer eller mindre klåda som resultat av allergisk reaktion på allergisk reaktion. Rasen är sjuk till döden. Allergi mot proteiner i mat, allergi mot dammkvalster som finns överallt på tyger, i sängen osv… Och listan är lång med saker som den dyra försäkringen inte täcker.

Alla syskonen hade på 1-årsträffen röda, irriterade partier. Den mest framstående utställningstiken samt avelshonan var illröd på magen när hon rullade sig i gräset. Men hon fick ju BIS på BIS i alla fall, det är ju huvudsaken! Pengar, de tjänar pengar.
  En hane hade värre problem än min hund. Han bet och kliade upp stora köttsår som ledde till att han fick ha både tröja och tratt på sig. Började riva öronen i strimlor - och min hund har också jack i sina öron (han kliar inte så försiktigt). Tur att ägarna hade hög inkomst då. För de lyckades få bukt på problemet. Min hund äter veterinärfoder. en arbetskollega till mamma sa, "Det är ju bara en hund, och han äter er ur huset. Varför har ni inte avlivat honom?"
Hans livslängd är beräknad till åtta år. Vi får ha honom tre år till, tills hans njure pajar. Då kanske vi har hjärta att låta vår älskade bästa vän somna in.

http://www.svt.se/dokument-utifran/ett-renrasigt-helvete

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

Growing old is inevitable, growing up is optional.

Annons:
Anibaz
6/2/13, 1:27 AM
#1

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg men jaktlabradoren är inte bara en härlig familjehund utan en krävande hund avlad för hårt arbete.

Sen handlar inte renrasaveln om pengar, det är inte billigt att ta en kull med allt vad det innebär medan blandrasuppfödare sällan hälsotestar sina hundar utan det korsas kors och tvärs av en anledning = att tjäna pengar.

vallhund
6/2/13, 2:14 AM
#2

Sicken otrolig massa rappakalja!

Hade det varit sant för rasen att mellan 50 o 100% av alla Valpar avlivas hade rasen dött ut, man får nämligen inte para hundar/djur där man vet eller misstänker att det kan förorsaka lidande hos valpen. Siffrorna är nog din uppfödares, du kan tipsa henne om att hon bryter mot Djurskyddlsagen.

Var har du fått det ifrån att långhåriga vavvor skulle vara resultatet av blaandrasparning? Alaskan huskey kan innehålla pointrar, skulle det vara en urhund?

Ta du o tagga ner istället för att komma med en massa felaktiga påståenden. Läs på så att du slipper bli betraktad som totalt okunnig.

Bara för att detta är blandisar i fokus betyder det inte att du får vräka ur dig vad som helst om renraser. Vad är hundrasism?

Nej, avgift för Tävlingslicens är inte en straffavgift, det är en engångsavgift för att kunna tävla med icke SKK stambokförda hundar o få dessa resultat officiella. Det är ett engångsbelopp som gäller i hela hundens liv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

PEwhite
6/2/13, 10:50 PM
#3

#1 Jag ville inte komma någonvart med inlägget i det avseendet att jag ville ha respons. Jag skrev av mig när det gäller funderingar. 
Sedan har du missuppfattat mig något, jag känner samt känner till  människor som försöker gå en genväg, sätta upp ett högt pris på blandrasvalpar för att de är söta. Jag är medveten om att jaktlabradoren kräver långt mycket mer än sofflabben. 

#2 Uppfödare ljög kanske, men hon ljög då efter att valparna hade fått UA på ögon och öron. Blind- och dövhet är rasens största problem världen över - i USA korsar man desperat pointer med dalmatiner som är enda sättet att rädda rasen. Jag tänker inte tipsa min uppfödare om Något, på grund av henne har jag inte fått ut något på dolda fel-försäkringen. Hundarna hon har fött upp och använt i avel har enligt henne inga sådana här problem, och alla tycks tycka att dessa allergiproblem är för små för att betyda något. Just min hund och den olycksalige kullbrodern hade otur. En tik i kullen avlas ännu på, och hon har klåda till och från. Hon är Svensk utställningschampion, så ingen bryr sig. Här har vi folk som tar genvägar och tjänar en massa pengar på LURENDREJERIER även om det gäller det renrasiga helvetet istället. #1

Hur tror du att raser kommer till om du inte korsar olika hundar först? Du kan ha missuppfattat mig, eftersom SKK har skrivit nåt liknande. Nedanstående kommer från chihuahua iFokus och jag har lång erfarenhet av långhårig chihuahua.
"Rasen är senare framavlad genom dvärgpinscher. De tog de minsta exemplaren och avlade på. Den långhåriga chihuahuan har Europeiska dvärgspanielar inkorsade."
http://chihuahua.ifokus.se/articles/4fe995ddd3b4fd0ace000d9a-chihuahuan?discussions-1

Det gör inte så mycket att jag betraktas som okunnig, jag är inte ute efter att prestera. Jag snackar skit på dalmatinern för att jag tycker att det är synd att varje dalmatiner jag har mött (ett tjugotal högst) har något av ovanstående problem. En av dessa var helt frisk, och tack gode gud för det säger man då.

Hundracism är när min kompis äntligen får titta på IPO. Där 15-20 st var tyska schäferhundar, 1 aussie och slutligen 1 dobermann. Föreläsaren frågade klassen om det var någon som var intresserad av IPO, och min vän var den enda. Hon fick frågan "Vad har du för ras?" och svarade "Tervueren". Då blev det jävligt tyst. Hon fick vibbarna "vafan har du en sån till", och sedan ville de inte alls diskutera IPO med henne. Där har du hundracism på ett silverfat.

Sedan behöver vallhund #2 ju inte ta så illa upp. Jag har dragit några slutsatser och klankat ner på utställningsschäfern för att jag inte tycker om exteriören. Jag vet inte om det står med, men jag försökte framföra att nästa vovve antingen blir den där labben, alt retrieverblandning, och att stamtavla inte begtyder något för en sån inte vill tävla, utan bara träna och ha kul på så vis. Sedan blir det troligen några gatuhundar från utlandet, jag brinner verkligen för sånt. Jag antar att det jag ville komma till i inlägget är varför stamtavlan ska vara så viktigt för någon som inte vill tävla. För jag vill ha en hund. Hund som hund, stamtavla eller ej.

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

Growing old is inevitable, growing up is optional.

Persifone
6/2/13, 11:42 PM
#4

Det är ju upp till var och en att stödja en viss avel eller inte. Om jag hade varit sugen på tillexempel dalmatiner och läst på om rasen och hittat information om alla dessa sjukdomar så hade jag inte köpt en dalmatiner.

Om folk endast köpte hundar som är friska, eller har de bästa förutsättningen att hålla sig friska, så hade inte denna aveln du diskuterar ens existerat. Uppfödarna är ingenting utan valpköparna, och köper valpköparna sjuka hundar så kan man också föda upp sjuka hundar.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
6/3/13, 12:59 AM
#5

#3 texten du länkar till anger Wikipedia som källa, inte SKK, att det skulle finnas andra raser med i de långhåriga framgår vare sig av SKK eller http://www.chihuahuacirkeln.nu/index.php texter.

Hundars hälsostatus o rasbundna sjukdomar defekter får man bäst reda på genom att läsa rasklubbarnas RAS dokument, finns ganska ingående sådana både för vavvor o dallisar.

http://www.dalmatiner.nu/ kan du läsa om rasens historia o RAS kan du se statistik över antal Valpar, ev defekter, avlivningar o dödfödda osv.

Från början fanns det inte raser, det fanns hundtyper, dock finns några som har "stambokförts" av t ex godsägare/adel i flera sekel o andra som funnits mer eller mindre likadana i tusentals år. Många raser har utvecklats genom seklerna o under de senaste 100 åren drygt har flera raser "skapats" t ex Dogo Argentino, Eurasier, Silken Windhound, Saarlos o en del andra. Inga raser som skapats på senare tid, dvs sedan kennelklubbarna började stambokföra raser har skapats genom parning hipp som happ, det ligger gediget avelsarbete bakom. 

Uppfödare bestämmer inte över vad som försäkringsbolagen klassar som DF.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anibaz
6/3/13, 1:06 AM
#6

Det handlar inte om hundrasism. Det går ju inte direkt att sticka under stolen med att Schäfern är och alltid har varit otroligt populär och framförallt lämpad för den typ av arbete/sport. Läs på lite innan du uttalar dig så slipper det bli massa förvirringar och anklagelser.

Annons:
vallhund
6/3/13, 1:56 AM
#7

#4 Absolut skulle mycket se annorlunda ut om valpköpare var medvetna konsumenter.

Tyvärr går många på myten att blandraser skulle vara friskare http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88410/

Det går alldeles utmärkt att hitta vavvor o frallor efter självvalpande linjer som dessutom kan hänga med på cykelturer osv…

En del raser är tyvärr för långt gångna o borde bojkottas, Shar pei o Napolitanska mastiffen är de jag kommer på på rak arm.

Tillägg till #5 Det är knappast rasism att inte välkomna tervar med öppna armar på IPO eller Svensk skydd, det föds helt enkelt inte speciellt många tervar i landet som presterat speciellt mycket annat än vänstervarv.

På kontinenten tävlar fler raser i IPO, te x Ambull o  Mondioring vet jag en Svensk groenendael som tävlat i.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

PEwhite
6/3/13, 2:19 AM
#8

#5 Var ett väldigt bra inlägg. Inlägget innan vaar desto bättre. Tack för länken om dalmatinern, ska kolla in det. Jag tycker att det är fantastiskt att raser bara har "skapats" ur intet. Jag hade ingen aning om det! Men jag tackar, bockar och bugar inför din visdom. 😉

#6 Att schäfern är populär och lämpad för den typen av sport vet till och med lilla jag. Varje kotte. Därför ogillar jag den, för att det finns så många fler raser som är värda uppmärksamhet. Det är trist att malinois måste vara så lik schäfern att man hela tiden får höra okunniga människor muttra "jävla schäfer" om terven min kompis har. Att schäfern har så många brister som jag inte gillar gör inte saken bättre. Sedan är jag inte så mycket för IPO eller tävlan.
De schäfrar jag har träffat har pipit konstant, varit för PÅ och därmed tappat spåret/koncentrationen helt, fått artros på äldre dagar. De heter "shepherd", men har aldrig dugit riktigt, va? Sedan har jag också sett att de är otroligt lättlärda och med ett driv som min hund aldrig har haft, en vilja att göra rätt till varje pris. 3:e populäraste hundrasen. Men det kostar mer än det smakar, eftersom inte bruksschäfern alltid är så mycket friskare än utställningsvarianten. Nån sa att den vita herden är frisk…are. Det gläder mig innerligt, för de är riktigt fina. En kompis fick ta bort sin tyska schäferhund som 2-åring. En otroligt vacker personlighet. Hip dysplasia.
Men den där terven skulle bli en finfin IPO-hund, tror jag de'.

Jag kommer eventuellt att skaffa dalmatiner igen (men, pointer/dalmatiner vore grejer det!), och jag är glad över att jag vet EXAKT vilka tecken jag ska leta efter. Så jag är nöjd. Om min okunnighet stör era kunniga huvuden som i slagit ihop så var god ursäkta mig.

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

Growing old is inevitable, growing up is optional.

vallhund
6/3/13, 3:37 AM
#9

#8 ☺️Du behöver inte bre på så att jag spricker.😃

Jag är ingen expert, men nyfiken av mig o umgås med diverse löst folk, dvs hundnördar av olika slag, både IRL o på diverse hundsajter.

Det går relativt lätt att hitta bra, bruksavlade mallar, grönisar o terv finns mest vänstervarvare o lakkarna finns nästan inte alls här i landet. På många tervar sitter nerverna inte under huden, de sitter i/på pälsen (min erfarenhet, finns nog bra oxå).

Om du läser om dallisar så ser du att det inte finns något mönster i hud o allergiproblem, mycket verkar foderrelaterat, o med en ras som sedan sekler dras med någon slags mutation som gör att deras njurfunktion skiljer sig från andra hundar borde uppfödare/ägare vara mer kostmedvetna.

En undersökning som gjordes för några år sedan visade på att tikar som fick annat än bara torrfoder under dräktighet o laktation fick betydligt färre Valpar med allergiska problem, detta gällde oavsett om man gav dom BARF, färskfoder eller hemlagad hundmat inget signifikant skillnad mellan de olika o inte heller de som ff åt hälften torrisar.

Hur tamhundar uppstod "And man created dogs" har en tråd om det här oxå, o Ixetrona (stavning) hade länk till flera avsnitt.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Persifone
6/3/13, 5:56 PM
#10

#7 Ja, absolut, jag håller med! Men tror man att blandraser är friskare har man inte gjort sin läxa och borde vänta med att skaffa hund tills man är tillräckligt kunnig tycker jag :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[tintilar]
6/4/13, 2:24 PM
#11

Jag vill inte ställa mig på någon sida för jag har inte kunskap nog, men jag kom att tänka på en amerikansk dokumentär jag såg en gång om blandrashundar vs renrashundar hälsomässigt. Om man tar Ridgebacken, så innebar den defekta genen (vi kallar den gen1) som skapar den snygga kammen också anlag för en form av cancer eller om det var epilepsi (jag minns inte säkert). Parar man denna hund med en hund som har en hel/icke defekt "gen1" kan den hela genen reparera den skadade - dvs för avkomman. Då mister man dock kammen också. Man menade att inom renrasaveln behöll man gendefekter som innebar hälsoproblem för utseendets skull.

Därför kunde det rent hälsomässigt vara fördelaktigt att blanda två raser för att få en friskare avkomma därför att två hundar av olika ras ofta inte har samma defekta gener så tanken var då att de skulle reparera varandras.

Det var flera år sen jag såg dokumentären. Någon som känner igen? Kan dementera? Om ngn vet vart den går att hitta vore det intressant att se den igen.

vallhund
6/4/13, 3:28 PM
#12

#11

Inte många rätt där. Deromoid Sinus förekommer oftare hos hundar med ridge, hur o varför vet man inte riktigt. Hundar utan ridge kan födas med DS, gendefekten. Tillståndet är snarlikt ryggmärgsbråck som är kopplat till brist på folsyra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[tintilar]
6/4/13, 3:51 PM
#13

Som sagt minns jag inte vilken gendefekt som orsakade vad. Tack för att du rättade det.

Annons:
[Lilla_Myy]
6/4/13, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Men gud så fin dalmatin du har! jag älskar dalmatiner men kommer aldrig att ha en just för att dom inte är så friska. Själv så har jag en dalmatin/schablador/golden/flatte blandning och hon är den perfekta familjehunden. Hon anpassar sig så bra till situationen. Om det är barn i närheten, om det är Valpar eller vuxna hundar hon leker med… hon är så snäll och kärleksfull och så mysig. Tyvärr så är hon allergisk mot tre typer av kvalster och tack och lov (ta i trä) att det är inte så värst farligt. Vi har bytt till nordic bas färskfoder och på en och en halv vecka så började vi se förbättringar. Vi är inne på tredje veckan nu tror jag och hon kliar sig allt mindre =) 

Jag tycker inte om så mycket om renrasiga hundar men det finns fördelar och nackdelar med allt och som tur är så har man hur många valmöjligheter som helst. Om du söker dig en frisk familje hund som inte är sönderavlad än så länge så är det eurasier du ska kolla på, en sån ska jag ha till nästa hund iaf. Kram

Michaela-N
6/5/13, 5:09 PM
#15

Bra att du länkade till agilityartikeln, såg att den behövde uppfriskas lite :P

PEwhite
6/10/13, 1:16 PM
#16

#11 Tack för att du tog upp ridgebacken! Jag har hört något liknande, och det var bra att du "fick ner det på papper", för då kom jag på varifrån jag hade hört det. Jättebra inlägg även om #12 rättade till de detaljerna som minnet inte alltid lagrar. 👍

#14 Tack så mycket! Det värmde. Synd att inte ridgeback-teorin kunde rätta till problemet som många dalmatiner lider av. Det tog väldigt lång tid innan min hund fick sin diagnos, vi har lagt ut mycket pengar på veterinärkostnader och veterinärfoder. Jag håller tummarna HÅRT för er, jag hoppas verkligen hon blir bättre snart! 

#15 Det var inte meningen att klanka ner på din artikel även om det ledde till något bra i slutändan. Det var bara det att en tanke väcktes när jag läste den. 🙂

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

Growing old is inevitable, growing up is optional.

Michaela-N
6/11/13, 11:00 PM
#17

#16 Nej, nej, det förstår jag! :)

Upp till toppen
Annons: