Annons:
Etikettallmänt
Läst 1485 ggr
[gsandra1]
2013-06-01 02:34

Spinger spaniel/border collie?

Hej!

Är det något här som har en blandis mellan ESS & BC, sk Sprollie? :)
Skulle så gärna vilja se bilder och höra om ägares erfarenheter av blandningen! :D

Annons:
Frida B
2013-06-01 17:46
#1

Vad är det för blandras? Har du en sådan själv? :) *nyfiken, har aldrig hört talat om*

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[gsandra1]
2013-06-01 23:49
#2

Nej jag har inte en sådan själv, en vän till mig har stött på en och jag blev jätteintresserad av just den blandrasen! Känns som att det skulle vara en bra blandning & tänkte om det var någon som kunde berätta lite om den! :D

vallhund
2013-06-02 09:08
#3

Hur skulle någon kunna något om en kombination annat än sin egen likadana hund? Det kan ju bli vad som helst, tom i samma kull.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
2013-06-02 09:48
#4

Kan ju säga såhär: Stackars hund. En fågelhund som hämtar fåglar, tar dom i munnen och springer tillbaka till föraren+en riktigt extrem vallhund som vallar allt den ser om den inte får utlopp för sitt vallbehov.  Det blir en väldigt förvirrad hund. Eller ja, det kan bli. Och som #3 säger, man kan aldrig säga hur en blandras kommer att bli, men man kan ju alltid spekulera. Alla dessa blandraser (puggle, sprollie som du nämner m.m) blir alltid olika, och att korsa ees med bc är enligt mig ganska dumt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[gsandra1]
2013-06-03 00:10
#6

#4 Där har du en poäng! Tänkte inte riktigt så långt! 

Ville mest bara höra om någon hade någon erfarenhet och kunde berätta lite. Vore intressant. Men men.

Annons:
[Forest]
2013-06-03 21:39
#7

4 tror inte att de får båda egenskaperna dessutom är det väl rätt ovanligt att andvända bra vallhund till blandrasavel. Men som sagt man kan inte säga att egenskaperna är gämna då det är blandras, man vet inte alls vilka egenskaper som slår igenom.

Frida B
2013-06-03 22:09
#8

#7 tyvärr är det ju så att båda egenskaperna oftast kommer (jakt och vall) bara vid olika avsnitt på generna. Den kan få "the eye" mitt i jakten (inte för att någon skulle jaga med den blandningen, men vi säger det), eller börja valla fåglarna som egentligen ska sprängas upp. Eller blir det en vallhund, kan den börja försöka valla fysiskt med fåren. Hoppas du förstår vad jag menar :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
2013-06-03 22:20
#9

8 oja jag fattar :) jag vet väl fera bc som tyvärr inte tränas kanske rätt? eftersom de alltid vallar allt dom kan, fåglar,bilar,barn,får,katter osv. Det som är lite konstigt är någ att de som har just en sån bc har även många får så vallning görs dagligen med hunden. Skulle det bli en sån hund av blandras så säger jag bara lycka till med arbetsnarkomanen 🤔

B
2021-12-20 13:35
#10

Vet att det är några år efter, men Vi har en Sprollie!!! Så vansinnigt underbar!!

Upp till toppen
Annons: