Annons:
Etikettbeteende
Läst 1609 ggr
[Djurenimittliv]
5/24/13, 10:58 AM

Förändrad personlighet

Det är så att min hund som är 7 1/2 år gammal har börjar bete sig riktigt konstigt. Det är precis som att jag inte känner henne längre. I grund och botten tror jag att problemet ligger i att hon är aningens understimulerad men sen börjar hon även se dåligt och höra dåligt. Hon tror att alla som kommer med väskor, påsar eller barnvagnar är andra hundar och igår hörde hon inte att det kom en cykel förs den va nästan precis vid henne! Anledningen till att hon är understimulerad är att hon har kronisk artros och spondylos så hon går på mediciner varje dag. Detta medför att vi endast får gå kortare promenader. Hon hatar att träna lydnad och har alltid gjort så det kan vi inte heller göra. Hon är en blandning mellan rottweiler och beardedcollie och har alltid tidigare fått följa med ut och rida vilket har gjort att hon har stimulerat både kropp och hjärna eftersom hon har vallat. Nu när vi är ute och går, kanske de senaste två tre veckorna så är hon stressad eftersom hon tror att alla som kommer har en hund med sig och det är knappt så hon har ro att sätta sig å bajsa. Mitt dilemma är hur jag ska göra med henne!! Hon mår ju själv inte bra av att vara så här understimulerad men hon får ju så ont om vi går längre promenader, vilket jag ändå måste göra nån gång ibland för annars vet jag inte hur hon skulle bete sig. Ska jag gå långa promenader oftare eller borde jag kanske se över allt och ta de tyngsta beslutet? Annars är hon oftast pigg och glad så länge hon inte får röra sig för mycket. Men hon har även dåliga perioder då det hon inte alls är glad och bara är jätte hängig. Åh jag har sån besluts ångest! Hon känns för ung för att ta bort.

Annons:
League
5/24/13, 12:00 PM
#1

Det finns ju "hundpussel" en klurig leksak där dem får jobba med hjärnan och nosen. Bra för aktiva hundar man måste hålla stilla :) kul att leka med hunden ochså.

vallhund
5/24/13, 12:02 PM
#2

Tufft!

Din hund har inte vallat, den har försökt hålla koll på sin flock, vilket alla hundar av vallhundstyp brukar göra, sam tn hel del andra raser.

Varför skall du tvinga en hund att gå längre promenader om det gör att den får ont?

Ett bra hundliv är ett liv utan smärta o skräck. Ett liv där man får mer än sina basala behov av motion o menta stimulans tillfredsställda, samt naturligtvis få vara med sin flock, dvs de sociala behov.

Hundar kan bli dementa, likaså kan de få stroke, blödning eller propp i hjärnan. Som du är inne på så får de ofta nedsatt syn o hörsel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Djurenimittliv]
5/24/13, 12:17 PM
#3

Ja hund pussel har hon, som hon kan utan och innan och eftersom hon inte vill lära sig nya saker så vill hon inte prova andra pussel :( hon ger upp för lätt. Enda anledningen till att hon ens lärde sig detta va för att våran gamla schäfer kunde de utan och innan och hon såg hur man skulle göra :P Ja man kan la säga att hon håller koll mer än vallar, men hur som helst så har det vart hennes sätt att stimulera hjärnan under åren. Jag vill absolut inte tvinga henne att gå långa promenader men hon är en hund som inte klarar av att bara ligga hemma och ta korta promenader varje dag utan kanske en dag varannan vecka försöker jag ta en längre promenad, om det är en dag hon verkligen inte visar något täcken på att hon har ont. När vi väl är ute älskar hon de, utan de kommer typ dagen efter och då blir det vila. Men det är just detta som är lite av mitt dilemma, hur mycket ska jag våga aktivera henne för att hon även ska må bra i huvet? Åh vet inte vad jag ska göra :(

vallhund
5/24/13, 1:54 PM
#4

 Att gå en längre promenad var annan vecka är en dålig idé. Gå regelbundet o gå sakta. Varje dag helst.

Hur skulle dina muskler o leder må om du körde halvmara var annan vecka o bara soffan där emellan?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Djurenimittliv]
5/24/13, 1:57 PM
#5

Självklart går jag varje dag men bara 20-30 min per promenad! Sen ökar jag på det med jämna mellanrum. Det är inte så att jag låter henne ligga helt still och sen pang på ut på en längre promenad och sen inget igen!

Upp till toppen
Annons: