Annons:
Etikettallmänt
Läst 1707 ggr
[Lec72]
5/23/13, 7:50 PM

Långpromenader vilken ålder?

Har en valp på 4 månader, och vi båda börjar bli sugna på att ta långpromenader, vilken ålder har ni börjat ta ut era Valpar på långpromenader och hur långt går ni?

Annons:
[Djurenimittliv]
5/24/13, 11:17 AM
#1

Jag tror personligen att det är olika för vilken hund det är. Jag är ingen valp fantast så egentligen får någon annan svara på frågan men som jag skrev, olika för varje hund. Vissa raser och hundar måste kanske röra på sig mycket mer lite tidigare än andra raser och hundar. Vad har du för ras? :) Och hur långt är en lång promenad i dina ögon? :)

[Djurenimittliv]
5/24/13, 11:17 AM
#2

Det är min filosofi iaf :P

Fridaaaa
5/24/13, 11:28 AM
#3

Jag hade avvaktat lite till.
Vi har en tung ras, så vi avvaktade längre.
Sedan beror det på vad man själv anser är långpromenad 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

League
5/24/13, 12:03 PM
#4

beror väl på din hund, är det en liten,hund så gå på och när hunden blir trött så bär du den istället. Är det en stor valp så kan du ju börja utöka långsamt, gå runt ett extra hus, en omväg via grannen eller något

[Forest]
5/24/13, 7:07 PM
#5

Det beror inte bara på rasen utan oxå vilken takt man går långpromenaden i, jag har alltid gått promenader med Enja som liten både skogen och vanligare långpromenader. Som liten tog vi ofta små raster och jag hade även en ryggsäck som jag bar henne i, man får se hur mycket de orkar men att hålla högt tempo en längre sträcka säger jag vänta till oavsett ras i denna ålder.

Enja är en dv pudel därmed  lätt att bära som valp  :)

[tintilar]
5/25/13, 10:44 AM
#6

Visst beror det på vad man har för hund, vad man anser är långt och i vilken takt man går. Personligen går jag inga långpromenader med min 4månaders bc-korsning. Jag går ca 40min-1h med honom, i lugnt tempo. Har gått 2h men då har det varit med paus så sträckan är inte jättelång.

En långpromenad för mig är ca 2h i rask takt och uppåt. Kanske nån mil, vet inte riktigt vad sträckan blir.. Det går jag nte med min valp än. Men att strosa runt i skogen, ta en paus och strosa vidare kan man ju göra längre stunder med honom.

Ta med en ryggsäck med vatten och filt så kan ni ta en paus om valpen behöver vila. :)

Annons:
Charlott_
5/26/13, 1:06 AM
#7

När man har Valpar, då är de väl viktigt att vänta länge ändå? Pga att de växer å att benen är så sköra så att de inte ska få värkar å så eller hur är de?
Växande hundar ska ju även ha kalktabletter.

Min förra granne skaffade sig en rottis. Dom körde med hårdträning varje dag reda sen första dagen. Västa med vikter m.m. De ledde till operation i benen nu 1.5 år senare. Kalk är viktigt också! :)

nlinds
5/26/13, 10:31 AM
#8

Min vita Schäfer på nio månader har vi börjat åka promenaderna mer för nu märker jag att han har fått mycket energi :) Men aldrig för långa promenader. När han fyller 1 år ska vi fläska på med mer promenader. Man får ju tänka på deras leder :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Charlott_
5/26/13, 10:43 PM
#9

#8 Leder? Nu menar du väl höfter? Alla schäfrar har problem med höfterna eftersom rasen är så sönder avlad..

League
5/26/13, 11:37 PM
#10

#9 höften är väl en led? Höft-led… Finns dem utan "skador" men dem är få

Charlott_
5/26/13, 11:41 PM
#11

#1 ja

nlinds
5/27/13, 7:28 AM
#12

#9 den VITA schäfern är inte sönder avlad. med leder menade jag med höfterLEDER också. trodde det var ganska obvious ? 😛

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Fridaaaa
5/27/13, 9:02 AM
#13

#9 Nej ALLA schäfrar har inte problem med höfterna.
Ja de är sönderavlade men alla schäfrar har inte höftproblem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
nlinds
5/27/13, 9:03 AM
#14

13# Word.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Charlott_
5/27/13, 10:35 AM
#15

#13 Hur säker kan du vaar på de?

#14 Nähä Word menar du de? Va vad meningen med ditt inlägg? ^^ hahaha OMFG

Fridaaaa
5/27/13, 10:36 AM
#16

#15 Då ställer jag motfråga: hur säker kan du vara att alla har det?
Jag har träffat flertalet schäfrar som inte har problem med sina höfter, som är bra avlade. Ett stort bevis på att alla inte har problem.
Och skyddshundar mm kan inte ha problem med sina höfter om de ska utföra det som de gör.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nlinds
5/27/13, 10:38 AM
#17

#15   :S

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
5/27/13, 11:56 AM
#19

#9 "Alla schäfrar har problem med höfterna eftersom rasen är så sönder avlad" Detta påstående visar på okunskap från ditt håll.

Alla schäfrar har INTE dessa problem. Det beror helt på vilka linjer man avlar på. Självklart är risken stor att hunden får problem om du avlar på  hundar som har det. Men avlar du på friska hundar med fina höfter är risken liten att det blir problem.

Det finns flera uppfödare i Sverige som har fullt friska avelshundar.
Hur man kan vara säker på det? Gå in och kolla på SKK data så ser du att det finns fullt friska hundar.

Och be inte någon annan leta upp till dig. Det borde ligga i ditt intresse att ta reda på fakta innan du far med osanningar.

Charlott_
5/27/13, 12:40 PM
#20

Leta upp? Okej då va vetrinären okunnig..

Annons:
Fridaaaa
5/27/13, 12:41 PM
#21

#20 Man kan inte förlita sig på en veterinär.
Och alla veterinären har inte den kunskapen om alla hundraser, är omöjligt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
5/27/13, 12:42 PM
#22

#20 Vilken veterinär skriver du nu om?

Charlott_
5/27/13, 12:49 PM
#23

#22 Minns inte vemdet var. tror de va en i uddevalla området.

Charlott_
5/27/13, 12:49 PM
#24

Det är ju klart man litar på en vetrinär för dom ska ju kunna sin sak m.m.

Fridaaaa
5/27/13, 12:52 PM
#25

#24 Dock ingår det inte i deras jobb att ha bra kunskaper om olika raser heller. Det är individuellt vad varje veterinär kan om varje ras.

------------------------

Men nu blir det inte mera OT.
Allt OT efter detta inlägg kommer att tas bort.
alla återgår till trådens ursprung (ink jag själv)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
5/27/13, 8:25 PM
#26

15 Det finn schäfrar som har har bra höfter hur man vet det är eftersom de är rönkade och plåtarna är avlästa av SKK.

LovisaS.B
5/29/13, 12:50 PM
#27

Jag är inget fan av shäfer, gillar inte alls den rasen. Alla är inte sönderavlade. Har en bekant som föder upp, och hon tränar sina til polishundar. De finns olika sorters shäfer, och hon har FINA shäfrar! Hennes dotter har två också, och jaaa De är fina friska hundar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: