Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4875 ggr
idaah
2013-05-22 19:02

Gått ner i vikt

Hej!

Min hund som är en papillon/chihuahua på 14 år, hon har gått ner i vikt. När jag vägde henne sist så vägde hon 4.6 kg (vägde henne 21/5) och då såg jag att hon hade gått ner, för att innan dess så vägde hon 5.5. Har varit hos veterinären med henne för hälsoundersökning, och då sa veterinären att hon såg bra ut, och hon hade inga blåsljud på hjärtat. Så till min fråga, kan man blöta upp torfoder (hon har tappat många tänder, men hon har såklart kvar några) eller det kanske inte hjälper mot vikten? Och om det inte hjälper, vad kan man då ge henne?

När jag känner på henne över ryggen, så känner man ryggraden! 😕

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
kajsai
2013-05-22 19:20
#1

det låter inte kul men har du ändrat på träningen eller fodrett eller mängden foder ??

idaah
2013-05-22 20:19
#2

#1 Nä, jag tränar henne inte, för att hon är 14 år halvdöv och hon har grå starr. Hon får fri tillgång till fodrett och det har hon alltid fått.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

[daytona]
2013-05-22 22:04
#3

Klart du ska blöta torrfordret till henne. (men låt inte det stå framme isf,  utan ge henna på fasta tider gärna flera ggr per dag!) Hon har säkert svårt att tugga med de tänder hon har kvar, och därmed går ner i vikt. Blöt rejält så hon får i sig det ordentligt  så ska du se att hon går upp snart igen. Har du avmaskat henne på sista tiden?

[Forest]
2013-05-22 22:20
#4

att äldre hundar tappar vikt och lite muskler hör lite till åldern, så länge hont inte är mager eller så ser jag inte att man ska ändra fodret eller annat. Men visst kan man blöta upp fodret även "toppa" fet med något apptitretare så dom äter sin mat bra när den erbjuds.

Som aptitretare finns det allt möjligt från mjukmat (burkmat) till vanlig mat. Jag vet många som kör med färskfoder som toppning med bra resultat, men är hunden så gammal hade inte jag gett något nytt då hennes mage kanske är lite känslig?

´Märgben är mycket fet (själva märgen är fet)  och även kycklingskinn (rå) jag ger inte Enja kycklingskinnet på det är så fett utan det får Donna som behöver lite extra, sen delar de på en kycklingklubba :) Men som sagt har hon dåligt med tänder + inte helt van vid detta så hade jag inte gett henne änds detta :=)

idaah
2013-05-23 17:40
#5

#3 Okej :). Nä, jag har inte avmaskat henne, för att jag ser ingen mask i hennes avföring.  

#4 Okej, tror inte att märgben funkar (eller minns jag fel, att det är hårt ben?), för att när hon får tugg ben som är hårda så äter hon inte det (det är nog bara för hennes tänder). När hon får dentastix (stavning?) så äter hon det, det är nog bara för att det är mjukt. :)

Känslig mage har hon nog inte, inte jätte känslig mage iallafall. :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

[daytona]
2013-05-23 19:57
#6

Man Brukar inte se maskarna förrän dom kommer ut döda av avmaskningsmedlet! (Inte ens valpen här som var full med mask såg man några maskar i avföringen!!)

Så jag skulle nog köpt en omgång medel, eller skickat in bajsprov för att vara på den säkra sidan. :)

Annons:
[Djurenimittliv]
2013-05-24 11:21
#7

Min hund har gått ner fyra kg (stor hund) nu under hennes äldre dagar. De är dock inget hon lider av utan snarare mår bra av då hon har artros och spondylos. Jag tror att dem är som vi människor, går ner när de blir äldre. Som sagt, så länge hon inte lider av det, att hon blir för smal så tror iaf inte jag att det är så farligt. Men självklart får man hålla koll kanske lite mer om det har lätt att gå ner.

idaah
2013-05-25 10:39
#8

#6 Oj, hade glömt att man inte såg maskar i avföringen 😞. Får nog åka till apoteket och köpa avmasknings medel. :)

#7 Jag tänkte väga henne varje vecka nu, för att hålla koll på hennes vikt. Så hon inte går ner för mycket.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

[Forest]
2013-05-25 11:43
#9

Jag tycker inte man ska maska av sin Gun i onödan utan köpa kolla masken-test som man köper på Apoteket .

Upp till toppen
Annons: