Annons:
Etikettallmänt
Läst 1604 ggr
kajsai
2013-05-22 18:54

hund frisör

det kanske låter som om jag har tänkt lite långt men jag går i 7an och när jag blir ``stor´´ vill jag bli hundfrisör och bo i någon stor stad som Malmö, Göteborg, Stockholm men kan man leva på att vara hund frisör och i så fall vad ska man gå för gymnasieutbildning ?

Annons:
Michaela-N
2013-05-22 19:02
#1

Det krävs ingen speciell gymnasieutbildning. Jag tycker att det bästa valet är att välja ett gymnasium där du har många dörrar öppna till vidareutbildning, oavsett vad du har för planer nu.

Tänk på att du kanske vill bli hundfrisör idag, men kommer du vilja vara hundfrisör fram tills att du går i pension?

Det här kanske inte är det svaret du vill höra, men jag föreslår att du väljer någon av de utbildningar som är högskoleförberedande. Dvs t.ex ekonomiprogrammet, samhällsvetenskapsprogrammet, humanistiska programmet och naturvetenskapsprogrammet. (Själv kommer jag börja det sistnämnda i höst, för att sedan ha möjligheten att vidareutbilda mig till veterinär.)

Men om du är helt säker på att frisera hundar är det du vill göra i framtiden, finns det till exempel Forshaga Hundsportsgymnasium i Forshaga, Värmland, och Realgymnasierna som finns lite överallt i landet.

Där läser du naturbruksprogrammet med hund- eller hundsportsinriktning. Du får dock ingen utbildning inom pälsvård, utan t.ex utbildas du inom hundträning, hundens biologi och hundkunskap. Det är kurser som du kanske har nytta av i ditt arbete, men som du klarar dig bra utan också. 

Summa summarum, egentligen spelar det inte någon roll vilket program eller på vilken skola du tänkt läsa. Välj det du känner för, men jag tipsar om ett högskoleförberedande program. 

Vet inte var du bor, men Hundens hus i Stockholm håller utbildningar för blivande hundfrisörer.

kajsai
2013-05-22 19:08
#2

http://www.lj.se/infopage.jsf?nodeId=36027 här är en skola nära mig om den skulle funka :)

Upp till toppen
Annons: