Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 1306 ggr
Fridaaaa
2013-05-11 20:07

Tips & idéer på bra träning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min svärmor har en springer spaniel/wachtel hane (lite grann bordercollie längre bak i släkten). 
Jag kommer att hjälpa henne lite med honom nu framöver. Han är runt 10 månader gammal nu och full av energi. 

Gick en runda med honom idag och han drar väldigt mycket i början, och lyssnar verkligen inte. Efter en stund fick jag lite kontakt genom att stanna och backa lite (kopplad hund såklart) och de var han tvungen att backa lite med och när han tog kontakt med mig fick han godis. Gjorde det några gånger och fungerade hyfsat. Men han blir lätt distraherad och har nosen i backen stort sett hela tiden.
Försökt göra mig "rolig" för att då uppmärksamhet men då blir han för busig istället.

Vi ska spåra lite med honom. Men vad mer kan vi göra, för att träna upp koncentrationen på honom mer, och göra honom mer uppmärksam? För inomhus går det bättre.

Han är ju i den såkallade "tonårsperioden" nu.

Så behöver lite tips alltså på:

  • Hur jag ska få honom att lyssna bättre
  • På bra aktivering förutom spårning och promenader

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
idaah
2013-05-11 20:34
#1

Om han gillar att springa så kanske du kan försöka med Agility? :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Fridaaaa
2013-05-11 20:38
#2

#1 Han lyssnar inte tillräckligt för det ännu tyvärr.
Plus att jag inte har agilitymöjligheter heller (alltså inga hinder, tunnel mm), och han är inte tillräckligt gammal för hopp ännu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2013-05-11 21:04
#3

Frida, har du läst boken "kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt? Om inte, gör det. 

Ett par små-tips kan vara att om man ska träna koppelträning, gå en bit och låt hunden nosa, vänd sedan och gå på samma sida tillbaka, den är då "avnosad" och på tillbakavägen tränar du att han ska gå fint. Att träna när hunden hela tiden ska ha nosen i backen, samt drar, ger oftast inte så bra resultat. 

Ge matransonen utomhus, utspridd så att han får leta den

Träna passivitet, bla genom övningen "ryggsäcken"

Lycka till!

Fridaaaa
2013-05-11 21:12
#4

#3 Nej den har jag inte läst 🙂
Se om den finns på bibblan 🙂

Nej det ger inga resultat och inte lönt när han vara nosar, han slår liksom "av" då.

Ja det kan jag testa och se om det hjälper 🙂

Vad är "ryggsäcken" för något? Aldrig hört talas om 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2013-05-11 21:18
#5

http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=12

Där står om bla ryggsäcken, om du skrollar :)

Fridaaaa
2013-05-11 21:23
#6

#5 Ok tack! Ska kolla in det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Bolten]
2013-05-12 10:46
#7

Tror att de blir bättre med att han stänger av och bara nosar ifall han får börja spåra :)

Fridaaaa
2013-05-12 10:46
#8

#7 Läs huvudinlägget en gång till 😉
Står att vi ska komma igång ordentligt med att spåra med honom också 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Bolten]
2013-05-12 13:29
#9

#8 de såg jag men du frågade hur du ska få honom att börja lyssna bättre och att ett av problemen är att han går och nosar och stänger av, det var där jag svarade att jag tror de gör mycket skillnad ifall ni spårar med honom =) de var alltså inte ett tips på aktivering utan ett tips på vad som lär göra stor skillnad på att han stänger av:)

Fridaaaa
2013-05-12 13:32
#10

#9 Ja jag frågade det men jag har även skrivit att vi ska börja spåra med honom ordentligt 😉
Till viss del kan det hjälpa men jag tror inte det hjälp helt, utan att det krävs ännu mer än det 🙂
Ja jag tror att det kan hjälpa till viss del men kan ju inte spåra varje dag,var därför jag ville ha mer tips på vad man kan göra förutom spårning 😛 För att trötta ut honom också 🙂

Hoppas du förstår min formulering hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Bolten]
2013-05-12 13:48
#11

#10 förstår hur du menar :) Absolut krävs de en bra uppfostran och liknande men får han utlopp för behovet att nosa genom spår så tror jag att han i princip lägger av med det helt när ni är ute och går (med rätt lydnad) och finns inte många saker som tröttar ut en hund så mycket som spår gör enligt mig :P

Fridaaaa
2013-05-12 13:51
#12

#11 Nej spår tröttar ut bra, märker jag bland annat på våran egna hund🙂 Och det är därför jag ska hjälpa svärmor med att få lite pli på honom, så mycket som jag kan 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: