Annons:
Etikettallmänt
Läst 3542 ggr
liiillap
2013-05-06 22:06

Hund som älskar vatten, men får lätt fuktexem?

Hallå! 
Jag har en labbe,schäfer,rottis och amstaff blandis tik på 3 år. 
Och mitt problem är nu att hon älskar vatten. Iaf att bada men att duscha är en annan sak.. Men iaf. hon får väldigt lätt fuktexem på simhuden mellan trampdynorna. Det resulterar att hon slickar väldigt mkt på tassarna. vad kan jag göra för att motverka fuktexemen? 

Sen en annan fråga hon är väldigt torr i huden speciellt på ryggen och svansen. Vad kan man göra för att få den mindre torr?

Annons:
tuvab
2013-05-07 11:57
#1

Hydrokortison brukar vi använda om hunden får fukteksem mellan trampdynorna:)

[Nightcat]
2013-05-07 12:50
#2

Potatismjöl! ;)

[daytona]
2013-05-07 15:43
#3

http://www.millhorse.se/prob-tass-salva/92-0

Det här kan ju vara bra :)

Har hunden mkt päls under tassarna? Jag klipper min väldigt kort både vinter o sommar för att slippa snöklumpar o fuktproblem.

liiillap
2013-05-07 22:58
#4

# 1 hydrokortison är vadå? :P 

#2 Potatismjöl har jag testat .. och hon tyckte det var väldigt gott så hon slickade mer än vanligt på tassen 

#3 hon rakas under tassarna med jämna mellanrum :)

[daytona]
2013-05-07 23:14
#5

zinkpasta ska tydligen gå bra åxå

[Forest]
2013-05-07 23:43
#6

Det är inte svamp hunden får? Jag rek att man torkar hunden väl vid bad. Om hunden har svamp kan man ta ett tassbad med jodopax i några minuter varje tass för sen torka lätt av men låta tassen luftorka. Det är viktigt att päls och hud får torka. Om hunden ligger o slickar o gnager på tassarna får man skaffa tratt på hunden. En vetrinär sa att man kan även smörja in med fotsvampsalva men då får inte hunden slicka i sig detta.

Annons:
liiillap
2013-05-09 17:29
#7

#6 inte svamp då det blir irriterat och sårigt. men försvinner efter några dagar, sen kommer det tbx. 
Besökte veterinären angående detta, men det ända dom sa var att hon förmodligen är allergisk mot något, vilket jag inte håller med om. då det kommer och går och dyker bara upp på svansen och tassarna.. 
Tratt funkar inte, då hon kommer åt ändå på något vis :S

tuvab
2013-05-12 22:47
#8

Hydrokortison kan man köpa receptfritt på apoteket, det är till för lätta eksem och det funkade med våran hund:) kan vara värt att testas! Även att klippa bort eventuell päls mellan trampdynorna då det snabbare blir torrt då!

League
2013-05-14 13:34
#9

hundsockar/skor? Kan avhjälpa problemet. Sen har jag hört om flera hundar som var känsliga mot medlet man använder när man torkar av golven, och får irriterade tassar pga det. Men då känns det ju konstigt att hon får det på tygg/svans ochså, OM det inte är så att hon reagerar allergiskt och får utslag där hon har lite känsligare hud… Man kan ju spekulera i mkt. Torka henne med en fön efter bad? Tar ju tid, men hen blir torr in på huden.

liiillap
2013-06-03 00:05
#10

# 9  tror inte det har att göra med att hon är allergisk mot något medel. Då hon får det dagen efter att hon har badat. och försvinner någon dag efter att hon har badat med hjälp av jodopax och tratt

Upp till toppen
Annons: