Annons:
Etikettbeteende
Läst 2032 ggr
kanduvissla
2013-03-22 09:05

Plötsligt arg hund. Hjälp!

Hej, Jag har en blandrastik på 3 år. Vi tog över henne när hon var 1 år gammal, som omplaceringshund. Hon har alltid tyckt om näst intill alla hundar hon möter, speciellt mindre hundar. På kvällarna brukar vi leka löst på en äng med 3 andra jämnstrora tikar och det har alltid gått jättebra. Hör om dagen var jag ute med henne, vid skogsbrynet där vi brukar kasta pinnar. Jag kastar en pinne och hon springer glatt emot den. Därefter vänder hon håll och springer rätt emot en lite mindre hund som kommer gående (hon brukar aldrig springa fram till hundar på de viset), jag tror förstås att hon vill leka men försöker ropa tillbaka henne (hon kommer alltid när man ropar annars) men nu kastar hon sig på den andra hunden och biter, jag tror inte hon biter hårt för efteråt verkar inte hunden ha ont, inget blod kommer och så vidare, men den andra hunden pep i alla fall. Jag kastar mig i mellan och får bort min hund, säger till henne på skarpen och sen sitter hon fint medan jag försöker prata med en upprörd ägare (vilket jag självklart förstår) Jag är i alla fall fortfarande i chocktillstånd och fattar inte vad som kan utlöst denna plötsliga aggressivitet. Den andra hunden löpte, och min tik borde börja löpa när som helst. Kan de ha någonting med saken att göra? Jag har även läst lite om livmoderinflammation som kan göra att hundars beteende ändras plötsligt. Är det någon av er som kan ha någon aning om vad som kan ha hänt här? Eller ska jag tro att det var en engångsföreteelse? Jag är rädd för att de kan hända igen och spänner mig när vi nu möter andra hundar, vilket garanterat inte gör saken bättre.

Annons:
Frida B
2013-03-22 15:11
#1

Eftersom din tik börjar löpa snart, skulle jag tro att det var det. Tikar kan få riktiga humörsvängningar när dom löper, precis som vi människor kan få (haha jag blir ett fördjävligt monster till exempel, och blir irriterad på damsugaren för att den låter för mycket.. Det hände förmodligen samma sak med din hund). Men skulle råda dig att inte ha din hund lös när den är påväg in i löp. Både för humörsvängningar, och att en okastrerad hane kan komma förbi.

Dessutom att den andra tiken löpte, gjorde det förmodligen ännu värre. Lite hypotesvarning nu, men kanske kände hon sig hotad? I naturen är ju den som bäst överlever den som får bli parad.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2013-03-25 13:55
#2

Eftersom du inte vet vad som utläste det råder jag dig till att ha din hund kopplad på allmänna platser framöver så det inte kan hända igen.

[ESAR]
2013-06-02 01:39
#3

Tror också att det hade med löpet att göra.. Min tjej kan bli riktigt bitter men framförallt så blir hon galet trotsig.. redan en till två veckor innan löp.. Kan därför inte ha henne lös vid den tiden..

Upp till toppen
Annons: