Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 2463 ggr
Magic-Love
2/9/13, 11:39 AM

Ett "Problem" Med Hund

Hej på er!

Jag är lite nyfiken på att höra vad ni har att säga om detta…

Tror ni att det är möjligt att skrämma en hund så pass mycket att den absolut inte vågar söka kontakt (ögonkontakt) med sin förare?

Exempelvis genom att bli arg och stirra den intensivt i ögonen.

Vad tror ni, är det möjligt eller är det hunden som "blockerar" sig?

Skulle vara roligt att höra vad ni har att säga.

/En träningsintresserad hundmänniska =)

Annons:
Annette
2/9/13, 11:43 AM
#1

Ja det tror jag. Men varför då? Det förstör ju bara. Tycker det låter grymt!

Magic-Love
2/9/13, 11:49 AM
#2

Du menar att det förstör genom att stirra den intensivt i ögonen? Ja det håller jag med om. Jag passar en hund åt en kompis (schabrador) och han tittar envist förbi mig precis hela tiden nästan som att han inte vågar möta min blick. Jag försöker träna med klicker och godis osv, men än så länge: ingenting.

Tyvärr är hans ägare väldigt humörstyrd och har gjort så väldigt mycket mot honom. Därför tänkte jag att det kanske hade bidragit.

Annette
2/9/13, 12:15 PM
#3

Om hunden inte vågar ta kontakt har ju människan förstört den.

Hans ägare kanske inte borde ha djur om han/hon inte behandlar dem väl.

Hade det varit min kompis hade jag sagt åt personen att jag ogillar behandlingen av hunden

Magic-Love
2/9/13, 12:25 PM
#4

Om man bara lägger ner mycket träning på det så kanske han skulle våga söka kontakt och bli lite mer "med" en, men hans ägare är inte så intresserad av det, och på dessa dagar jag har honom hinner jag nog inte ådstakomma under.

Jag håller med dig om att man egentligen inte borde ha hund (eller djur) över huvud taget om man låter sig styras av sitt humör och om man inte heller är intresserad av att träna med hunden.

Jag har pratat med henne åtskilliga gånger om detta, men tyvärr är hon den typen av människa som är otroligt envis och bara lyssnar på sig själv. Jag kan inte ta hunden ifrån henne, fast jag ibland har velat. =/

[Forest]
2/10/13, 10:31 AM
#5

Stackars hund att vara osäker på sin ägare för det tror jag helt klart att han är pga hon stirrat argt på honom så mycket/ofta. Hundar är olika vissa är mycket signalkänsliga och minsta lilla humörfärändring så blir dom rädda/osäkra. Jag tycker hon bör ta sig en tankeställare vad det inne bär att ha hund, jag anser man ska ge dom trygghet o det är ju en sak som hon skippat. Är du bara hundvakt kort tid? annars kan du ge han lite gott o sen varje gång han tittar på dig så ge snabbt gottis. Trist detta iaf

på din fråga säger jag allså Ja du kan skrämma en hund till att inte våga ta ögonkontakt genom stirra argt och intensivt.

[eevie Z]
11/21/13, 1:50 PM
#6

Jag är hundrastare och den hunden jag tar ut dagligen är ca. 6 månader gammal. Har märkt att hon är en sån hon som blir orolig när någon höjer rösten eller hör något hon inte förväntat sig ska hända. Jag råkade höja rösten mot henne EN gång för jag blev så irriterad på henne. Och resten av promenaden vågade hon knappt gå. Så höja rösten har jag aldrig mer gjort i hennes närhet. Ska även tillägga att hon inte har problem med att ta kontakt med människor. :)

Så svaret på frågar är absolut JA det går.

Annons:
Cahira
11/21/13, 7:23 PM
#7

Om ägaren har en förmåga att stirra hunden argt i ögonen så gör du inte hunden en tjänst att träna den att ta ögonkontakt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: