Annons:
Etikettbeteende
Läst 14892 ggr
fijalar
2/7/13, 11:05 PM

Amstaff och rottweiler

Jag blev erbjuden om att ta hand om en hund med den blandningen. Hon är ca ett år, och är väldigt livlig,man fick lite ögon kontakt och hon kunde sitt och ligg.Hon fick träffa på mina barn och det gick bra.Jag har själv en blandning av rottwailer o chäfer,en gammal dam nu,och unghunden tog åt sig väldigt bra när hon blev till sagd av henne. Jag kommer ihåg att jag fick va väldigt hård mot min i unga dar men jag har trott att en sådan bra och lydig hund får jag inte igen. är det dumt att ta en sådan skarpt avlad hund eller kan jag få den som jag tyglar den.tror dock ej på tjat o hårda ord,utan snabbt och tydligt,till lägger att jag har katt o små barn.

någon som kan leda mig i mitt beslut.

mvh Therese

Annons:
fijalar
2/7/13, 11:28 PM
#1

Och sen blev det ju lite felstavning, Amstaff och Rottweiler menade jag. Rätt ska va Rätt!

Fridaaaa
2/8/13, 7:37 AM
#2

#2 Har ändrat åt dig 

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

felzena
2/8/13, 8:34 AM
#3

Jag tycker du ska ställa massor med frågor till ägaren av rottweiler/amstaff- hunden så du får veta allt om den. Fråga även om du få låna den på prov och se hur det går. För det underlättar mycket att få låna hem hunden under en kortare tid så man lär känna den mer och vet vad man har på andra änden av kopplet.

Gå efter din magkänsla vad du tycker känns bäst för dig. 

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Fridaaaa
2/8/13, 9:35 AM
#4

Ser att ett T saknas, konstigt hmm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kalli
2/8/13, 3:03 PM
#5

Om du med hård menar fysisk skulle jag inte välja en sån blandning utifrån min egen hund.

[fantasilös]
2/8/13, 8:27 PM
#6

Du kan få den precis så du vill ha den, gäller bara att vara lite mer bestämd mot än sådan blandning, visa tydligt vad du vill att hunden ska göra. Det är absolut inte omöjligt att få en sådan blandning "bra & uppfostrad", allt går om man bara vill! :) Berätta gärna hur du gör, om du tar den eller ej! :)

Annons:
[Forest]
2/8/13, 10:27 PM
#7

Känner du att du har tid o ork så ser jag inget hinder. jag har flera schäferkompisar och rottisar ingen av dom är "hårda". Det krävs väl lite tid att få bra kontakt och får en sprallig unghund att orka hålla lydnad/kontakt om sånt inte gjorts innan så mycket. kräv lite först lär känna hunden väl och sen kan man under denna tid lägga lättare spår ibörjan sen öka svårighetsgraden. De har ofta bra nos för spår.

fijalar
2/9/13, 8:52 AM
#8

Hej! Tack för alla svar. Jag tog hem henne på prov,Hon är jätte glad o trevlig men VÄLDIGT livlig, i koppel är hon mer i luften än på backen. Man skulle nog behöva släppa henne lös så hon får springa av sig 10min innan man kan gå lydnad med henne varje gång man går ut, men jag vågar inte släppa henne än.Sen är hon väldigt manisk på mat, hon vill äta hela tiden och bara letar efter mat,Jag tycker hon är lite mager,Står nu i valet och kvalet hur  jag ska göra. Min gamla hund värkar väldigt trött och tre av mina katter vägrar att komma in.Men hon verkar i alla fall trivas.

fijalar
2/15/13, 8:06 PM
#9

Hon är kvar och jag gillar henne mer och mer. Hon värkar väldigt lättlärd och på den här veckan jag har haft henne så blir hon bara trevligare. va hos vet idag hon fick sin ett års spruta och blev chippad. Traffade då på en tjej som sa den den blandningen inte (typ va att leka med)Hon har en kompis som hade den blandningen,och den hunden va jätte go och älskade allt och alla,men en dag tvärvände det och hon bet sin matte väldigt illa.och så va det med den blandningen.Jag blev lite orolig då jag har småbarn.Någon som har den blandningen och vet något.Jag har alltid varit en sån som tror att man gör vad man vill att den ska bli.Har tagit hand om så kallade omöjliga hästar,och dom har blivit ur mysiga men fått den tid dom behöver och min gammel hund är ju bara bäst,och en fråga till!!! Finns det några leksaker som kan hålla mer en två minuter.Blir ju pank på henne efter en vecka. hihi

Mischa
2/15/13, 9:57 PM
#10

Alla individer utav en ras blir inte identiska, och den genetiska mångfalden i en blandras, även om det är samma raskombination blir ju inte mindre.

Vad som spelar roll är inte bara raserna i hunden utan även vad för individer man har använt för just den kullen som hunden kommer ifrån, den ena (om inte båda) raser har en del problem med mentalitet, hundraser är oftast ganska präglade på vad dom är avlade för och väldigt mycket är ärftligt, därför skall man inte svälja klyschan "hunden blir vad man gör den till" helt, det genetiska avgör vad du har att arbeta med.

Jag tror inte man skall lyssna på allt för många historier om hundar som alltid varit snälla och som sedan plötsligt snedtänder, den typen av incidenter (tror jag) är typiskt för hundar som är sjuka eller människor som är dåliga på att läsa hund och missar varningstecken, men med undantag såklart.

Som leksakstips, skaffa dig en kokosnöt, den är billig och håller bra, se bara till att skaffa en i bra storlek så att den inte fastnar i munnen.

≧◔◡◔≦

[Forest]
2/16/13, 12:28 AM
#11

10 håller helt med dig 🙂

fijalar
2/16/13, 10:24 PM
#12

10  Ett stort tack för ditt svar!! och ska genast åka och köpa en kokosnöt.

vallhund
5/24/13, 1:58 PM
#13

Hundar blir inte vad man gör dem till, när skall den myten dö ut?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
axilur
5/25/13, 4:13 AM
#14

Jag har en rottweiler/amstaff som jag aldrig någonsin skulle kunna "tygla" på annat sätt än med positiv förstärkning. Hon är jättemjuk, väldigt arbetsam och fokuserad men också oerhört lättstressad. Då hon är supertydlig i kroppsspråk och signaler så är hon lätt för mig att tolka och skapa ett samarbete med, där man låter henne få "space" när hon behöver och låter henne slippa stresstriggande faktorer så som mycket liv omkring, mycket trafik etc.

Jag har en annan hund också, med rottweiler och amstaff, som däremot är raka motsatsen. Han klarar inte av andra hundar, är inte särskilt arbetsam alls, men däremot inte ett dugg stressad och skulle funka mycket bättre kring barn än den andra.

Är säker på att, precis som Mischa och vallhund säger, det är det genetiska som avgör, och inte bara "vad man gör dem till".

/Anneli

Upp till toppen
Annons: