Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 20086 ggr
Elinwigelius
2012-09-17 20:55

Avla på blandrashund

Hej! Jag har en blandning mellan papillon, långhårig chihuahua, shitzu och lhasa apso. Hon har väldigt fint psyke och är en fantastik hund. Jag funderar på att avla en kull på henne men då det är min första blandrashund undrar jag vad man bör tänka på när man avlar på just blandras. Jag vill inte utsätta varken Molly eller valparna för fara. Min tanke är att para henne med en annan chihuahua-blandning men är det dumt att avla när det blir så många olika raser (med tanke på att Molly har 4 raser) eller hur ska man tänka? Alla raserna är sällskapshundar så jag blandar ju inte in någon jakt eller exempelvis vallhund i psyket. Jag är otroligt tacksam för svar! Allt från tips och hur man bör gå till väga för att avla på bästa sätt. Sköt om er :)

Annons:
Frida B
2012-09-17 21:24
#1

varför vill du avla? vad är syftet? vad vill du föra vidare? hur gammal är tiken? har hon haft kull förrut? dessa frågor vill jag ha svar på innan jag kan ge dig råd då jag är emot blandrasavel.. dvs om  den är oseriös

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2012-09-17 21:36
#2

Tycker nog att det är lite onödigt att avla på en hund som redan har så många raser i sig. Har du koll på hundarna före din(föräldrar, mor och farföräldrar)? Syskonen? Vad kan du tillföra med ännu en blandning? Anser inte att en trevlig hund är tillräckligt nog för att blanda ännu mer.

AnneN
2012-09-17 21:55
#3

Det första du bör göra innan du ens går vidare med tanken på att avla är att hos veterinär kolla henne för alla de rasbundna sjukdomar/deffekter som finns hos de raser hon har i sig. Den tilltänkta hanen ska ha genomgått samma undersökningar.

Chihuahua - knäled (patella luxation), ögonlysning (PRA)

Papillon - Ögonlysning (PRA), patella

Shih tzu - PNP (progressiv nefropati, njursjukdom), ögonlysning (PRA)

Lhasa apso - Ögonlysning (PRA), PNP

En del av raserna kan även ha problem med tandlossning och hjärtproblem som kan vara bra att kolla innan avel även om det inte ännu ingår i något  hälsoprogram för rasen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

PiganX
2012-09-18 21:10
#4

Jag skulle inte ha avlat på en blandras, men jag kan inte göra mycket om du väljer att göra det. Och om du väljer att göra det, så hoppas jag innerligt att du lyssnar på AnneN och låter din hund kontrolleras först, så att den är helt frisk och kry.

[Forest]
2012-09-18 21:59
#5

Mitt tips är att kolla rastypiskasjukdommar som 3 säger det gäller även hanen, allt ska vara ua :) Jag ser inget hinder till att inte avla men jag anser därimot att man ska vara bra påläst även kolla upp sin försäkring skulle det bli snitt är det inte säkert att försäkringen man har täcker det o snitt idag kostar 25 000kr då inte jourtid då är det dyrare.

vallhund
2012-09-23 02:50
#6

Håller helt med bl a # 3

Dessutom bör hon gå BPH innan du bestämmer dig för att avla på henne. Frågan är, är det värt det o varför vill du avla på denna hund? Vad är målsättningen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Elinwigelius
2012-09-23 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack för all respons! Det är en självklarhet att hon ska gå igenom alla kontroller innan vi bestämmer oss. Molly är 2,5 år nu och ni ser henne på bilden. Jag har varit i kontakt med hennes uppfödare; Mollys släktträd är friskt, hennes mamma och pappa har fått en till kull för 1 år sedan där alla 8 Valpar var fullt friska, Mollys syster ska också få Valpar mot vintern. Det jag skulle vilja förstå är argumenten för varför man inte ska avla på blandrashundar? Jag har läst många trådar men ingen tycks ge ett tydligt argument. Finns det ett bra argument så vill jag gärna veta det för då blir det avgörande för om jag ska avla eller inte. Sedan vill jag också veta vilken ras som är bäst att para Molly med? Hennes uppfödare sa att jag skulle hitta en så liten chihuahua-hane som möjligt som då självklart går igenom alla kontroller. Vad tycker ni? Varför jag vill avla? Vad jag förstår så bryr sig inte Molly om hon får Valpar eller inte, att det bara är ett argument som människan hittat på. Men när min familj senast avlade på våran renrasiga Norrbottens spets så var det de mest fantastiska jag har varit med om och jag skulle gärna vilja uppleva det igen. Hundar har alltid varit mitt största intresse och det är en upplevelse som jag aldrig glömmer. Kalla mig egoist, men till alla uppfödare där ute; vad är ett bra argument för att vilja avla? Vad är ett bra syfte?

joheck
2012-09-23 18:05
#8

Den främsta anledningen till att man inte bör avla på blandraser är för att man oftast inte har någon koll på leden längre bak. Sjukdomar som inte syns på de yngsta generationerna kan fortfarande vara där och slå ut på nya avkommor. En renrasig hund har en stamtavla som strecker sig i flera generationer. Där kan man se om någon hund i familjeträdet lider av någon specifik sjukdom eller om någon har visat sig ha väldigt dåligt psyke.

Honestyisdead
2012-09-23 18:12
#9

#7 Är inte hälsan anledning nog? Du har ju ingen som helst koll på hur släktträdet ser ut långt tillbaka i ledet med sjukdommar av vad jag kan förstå. Uppfödaren säger är inte samma sak som att det verkligen är så. Be om att få stamtavlan. Själv misstror jag att det finsn en sådan eftersom din hund har så många raser i sig.

[smartladygirl]
2013-01-03 18:37
#10

varför skulle det var olämpligt att para blandisar om man har tex 3-4 raser i mamma då tar man tex en av dessa raser som tiken har som lämplig hane vid parning så länge båda är friska tex vettrinär kollat dom

Anibaz
2013-01-03 18:50
#11

Ska man avla så ska man göra det för att tillföra rasen något bra, vilket man inte kan göra med blandraser. Den enda typ av blandrasavel jag tycker är okej är prestationsavel, annars får det vara. Det finns redan allt för många hundar ute för omplacering, så att sätta ytterligare än kull till världen känns inte så jättesmart.

Du har en jättefin liten tik, njut av erat liv tillsammans och är du intresserad utav avel så läs på ordentligt så har du fina kunskaper i framtiden om det blir aktuellt då.

linda88
2013-01-03 20:38
#12

Tänk på att din tik kan få väldigt många Valpar. Hur ska du kunna hitta seriösa hem till kanske 8 Valpar. Det är inte många som vill ha en blandras.

Att föda upp en valpkull är dessutom dyrt och räkna inte med att kunna få så mycket för en blandras som inte har något som helst syfte så det kommer troligvis kosta dig mycket pengar.

[Forest]
2013-01-03 22:57
#13

12 bra tanke där :) Det är liten hund o småhundar får oftast itne så stor kull 8 st var vääääldigt många Valpar för så pass liten hund, jag ser väl där en viss friskhet att tiken får så pass många OBS det säger inget att tiken är bra i leder/synd osv men viss friskhet.

7 Planera läs på massor kolla din försäkring det är rätt vanligt att försäkring inte täcker snitt o förra året låt kejsarsnitt på 25 000kr. Leta hane ska du välja renras så är det itne så troligt att hanen är uppkollad pga parar blandistik. Det är väldigt vanligt att folk parar sin hane utan bry sig värst om vad den tillför, du bör som sagt var kolla hjärta,ögonlysning och partella vad det kostar vet jag inte. Det är dyrt att få kull dessutom måste man vara hemma med tik o Valpar så inget går galet, så där rycker vanlig inkomst.

Annons:
Kalli
2013-01-04 17:45
#14

#7: Vad innebär fullt friska för hennes uppfödare då? Har hennes släktträd samt valparna i hennes kull och andra kullar testats för de rassjukdomar AnneN nämnde i inlägg 3? Min erfarenhet är nämligen, jag säger inte att den kan vara felaktig i detta fallet, att många blandrasuppfödare räknar en hund som ser frisk ut som frisk utan att alltid verkligen kolla upp det hos en veterinär (utom möjligen en enkel veterinärkontroll).

Ketang
2013-01-22 14:34
#15

Jag håller helt och hållet med #3 med ett tillägg. Helst ska ju avelshundarnas syskon och föräldrar kollas för detta också, det antar jag att det inte är gjort. För om hennes föräldrar bär anlag för ex pra så vill man ju inte avla på en hund som är efter anlagsbärare. Så det är inte bara tiken och hanen du ska para som bör testas.

Att göra dessa tester är DYRT och att hitta en hane vars ägare är beredd att betala dessa tester på sin hund är nog väldigt väldigt svårt. Många som lånar ut sina hanar till blandras avel är mest ute efter att tjäna pengar eller få en "gratis" valp efter sin hund.

Som jag ser det så går det inte att göra blandrasavel seriöst om man inte som någon nämnde prestationsavlar vilket detta är så långt ifrån man kan komma.

exitingsvillemo
2013-01-24 15:26
#16

håller med tidigare talare, din tik ska testas för alla rasbundna sjukdomar och likaså hanen som ska användas.

Du vill ha argument varför blandrasavel oftast är oönskat; du har ingen möjlighet att kolla tillbaka i leden efter sjukdomar, där har du det viktigaste argumentet.

Vad har du för mål med din valpkull? En söt valp efter din tik? Tjäna en extra slant? (vilket du definitivt inte kommer göra) eller vad är anledningen??

Susanna_w
2013-01-25 13:06
#17

Kanske är lite pessismistisk, men vadå ska du avla på en blandras där jag är väldigt säker att alla hundar bakåt i ledet inte har kollats för rastypiska sjukdommar för att du vill uppleva känslan? Du har alltså inget som helst syfte med parningen förutom att hunden är fin och du vill vara med om det igen? Här har du enligt mig redan visat oseriös blandrasavel, men jag kanske har fått något om bakfoten?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Anna-Helga
2013-02-02 09:38
#18

Med risk för att missförstås måste jag ändå göra ett inlägg här… Flört Får hem en blandrasvalp om ett par veckor ska tilläggas!

En anledning till att vissa blandraser kommer till är att man har köpt en hund till reducerat pris som är renrasig och med stamtavla. Men det är något med hunden som gör att uppfödaren säljer till sällskap inte till avel. Därför kan man inte registrera renrasiga Valpar efter den hunden. Det kan ju röra sig om både ärftliga sjukdomar och mindre utseendemässiga defekter. Utseendet är ju detsamma när det gäller blandrasavel, men hälsan är ju väldigt viktig! Och så kommer nästa led och nästa led och nästa och det kanske kommer in fler defekter av olika slag…

Min mamma har en blandras som nu vid 6 års ålder har svårt med patellaluxation och måste kanske opereras. "Uppfödaren" har inte tecknat försäkring mot dolda fel. Föräldrarna är olika raser, renrasiga med stamtavla, men är inte avelsdugliga inom sin egen ras utan man tillverkar blandisar och säljer istället. Det gör mig ledsen. För det är inte bara hundägaren som drabbas utan livskvalitén för hunden blir inte heller vad den borde!

Så, det var lite tankar från mig! Cool Blandraser kan absolut vara lika friska och fina som renraser och ibland ännu bättre, men det gäller att som valpköpare ställa krav och som "uppfödare" att ta sitt ansvar för att kontrollera avelsdjuren!

vallhund
2013-02-02 15:39
#19

# 18

Hoppsan, mig veterligen säljer ingen uppfödare till avel, bara till sälskap, annat än uppfödare emmellan. Har jag missat något? Undantagsv blandissuppfödare möjligen.

"En anledning till att vissa blandraser kommer till är att man har köpt en hund till reducerat pris som är renrasig och med stamtavla. Men det är något med hunden som gör att uppfödaren säljer till sällskap inte till avel. Därför kan man inte registrera renrasiga Valpar efter den hunden. Det kan ju röra sig om både ärftliga sjukdomar och mindre utseendemässiga defekter. Utseendet är ju detsamma när det gäller blandrasavel, men hälsan är ju väldigt viktig! Och så kommer nästa led och nästa led och nästa och det kanske kommer in fler defekter av olika slag…"

Vilka raser kan man inte registrera renrasiga Valpar efter, annat vita Schäfervalpar, efter normalfärgade föräldrar, eller har SKK nyligen ändrat reglerna?

O själkvklart kan blandisar vara lika underbara som alla hundar!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ketang
2013-02-02 15:55
#20

#18 Att som uppfödare sälja en valp till avel är att bita sig själv i svansen. Jag vet ingen uppfödare som ens kryssar i avel på köpeavtal till annan uppfödare. Man kan ju aldrig garantera att en valp kommer hålla måttet för avel som vuxen. Ang reducerat pris så handlar det ofta om en defekt, avsaknad av tänderna, krypt hane osv. Ang din mammas hund så är patella luxation inget dolt fel och en doldafel försäkring gäller bara i tre år, så det hade inte hjälpte ändå tyvärr. OM det hade varit ett dålt fel och detta upptäcks inom tre år ska uppfödaren betala oavsett försäkring eller inte. Men om uppfödaren inte kan betala blir det besvärligt, därför är det alltid bäst att köpa av uppfödare som täcknat en dåldafel försäkring.

Annons:
Anna-Helga
2013-02-02 21:01
#21

Ja jag ser att jag uttryckt mig slarvigt, som gjort för att misstolkas. Ber om ursäkt. Lämnar diskussionen till er som vet vad ni talar om! :)

pimmi
2013-02-02 21:17
#22

Lycka till och hoppas allt går bra Glad

Att uppfödare av renrasiga hundar skulle vara " seriösare, bättre" De som avlat på alla extrema utseenden som ger vinster i utställningsringen och som dömmer massor av renrasiga hundar till lidande. Andningssvårigheter, höftproblem, hudåkommor, man kan fortsätta i oändlighet. Saker man är oseriös om man avlar på en blandras kan vara en merit på en renrasig. Hur hundar ser ut idag har vi människor styrt, hur många raser ser ut som för hundra år sen, om de ens fanns då? Kanske var de så kallade blandraser då?

Är inte emot renrasig avel men tycker inte att det är bättre än blandras avel.

Svenska kennelklubben är en medlemsklubb, inte Sveriges lag.

Avla på friska hundar, fysiskt och psykiskt.

Läs på ordentligt, förbered dig noga, se till att ha ekonomiskt svängrum om något skulle hända, kolla vad som ingår i din hundförsäkring.

Att dela sina valpköpares glädje är fantastiskt. Man vet ju själv hur det känns att få hem sin valp.

Att vara med om att få lyckliga hundägare och lyckliga och friska hundar är väl målet.

Är inte ute efter att debattera utan vill bara utrycka min personliga åsikt och önska lycka till! Tycker ofta att det lätt blir en känsla av angrepp när renrasighets anhängare ska tala om vad som är rätt och fel i avelsfrågor. Den enda blandras som är ok är tydligen tjuvparning. Då är det väl bättre att välja tik och hane omsorgsfullt oavsett ras/raser.

Skrattande

Kalli
2013-02-02 21:47
#23

#22: Finns abortpiller så man kan inte skylla på tjuvparningar längre.

I övrigt är långt ifrån alla renraser utsatta för extremavel och allt du räknar upp och mer, hudproblem, höftproblem, allergier, demodex (jag kan också fortsätta i oändlighet) finns även hos blandraser. Skillnanden är att det föräldrardjuren sällan (nästintill aldrig) testas till skillnad från seriös renrasavel.

vallhund
2013-02-02 21:57
#24

# 23

Man sprutar väl tikar som skall aborteras?

Fö håller jag med dig.

# 22

Prestationsavel duger bra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kalli
2013-02-02 22:33
#25

#23: Förlåt, självklart gör man det. Får skylla på trötthet. :)

vallhund
2013-02-02 23:09
#26

# 22

"Är inte ute efter att debattera utan vill bara utrycka min personliga åsikt och önska lycka till! Tycker ofta att det lätt blir en känsla av angrepp när renrasighets anhängare ska tala om vad som är rätt och fel i avelsfrågor. Den enda blandras som är ok är tydligen tjuvparning. Då är det väl bättre att välja tik och hane omsorgsfullt oavsett ras/raser."

Tjuvpaparna verka var extremt benägna att sätta på sig offerkoftan, undras  vavrför.

Vad gäller om så sakall blandavel förjudas.

O ja en del har funnits i ärtusenden

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

pimmi
2013-02-03 14:56
#27

#23

Håller med om att abortsprutan är bra.

Att föräldradjuren kollas mer systematiskt inom renrasveln är sant. Problemet är att rasstandarden då tilllåter saker som inte är hälsosamma för hunden, som resulterar i de problem vi räknat upp.

#26

Vad gäller om så sakall blandavel förjudas.

Förstår inte vad detta betyder?

Annons:
vallhund
2013-02-03 15:10
#28

# 27

O det dräller av friska renrasiga hundar, undras var de kommer ifrån?

Följer man registreringskraven o kraven på valphänvisning via rasklubben kommer man långt

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

pimmi
2013-02-03 16:12
#29

#27

Jag menar givetvis inte alla raser, utan de med de problem jag räknade upp förut, mf. Givetvis finns det massor av friska renrasiga hundar men det utesluter inte att det också finns frisk blandras avel. Båda dessa kan existera samtidigt.

(Vad gäller om så sakall blandavel förjudas. ?                                          Kanske omformulering eller stavning? förstår fortfarande inte vad det betyder.)

emmalexi
2013-03-13 17:16
#30

Har inte läst alla svaren på sidan, men detta är min åsikt.

Eftersom Molly är en blandras så hade JAG genomgått alla undersökningar de raser Molly är, dvs Patella, Ögonlysning och PNP.
Där efter hade jag gjort en hälsoundersökning på henne för att kolla så allt annat också är OK.
Är alla undersökningar OK så hade jag senare valt en renrasig hane med alla undersökningar oxå OK för att ha de bästa förutsättningarna för valparna.

Syftet att ta en blandraskull är väl i praktiskt taget för att man själv vill behålla en valp, men tänk också på att man sätter många liv till världen som man sen ska hitta hem till. Det är även lag på att ha dolda fel försäkring på valparna, även blandras! Jag är absolut inte emot blandras (äger en själv) och absolut inte att man sätter dessa individer till världen, men hälsoundersökningarna är viktiga och med en renrasig hane kan du också se hur hans bakgrund med sjukdomar i släkten ser ut.

Jag själv har en blandrastik som jag har valt en renrasig hane till. Min fick gå igenom ögonlys och bli friröntgad innan jag fortsatte processen med att hitta en lämplig hane.

UlrikaD
2013-03-13 17:37
#31

#30 Är inte insatt i hundavel alls säger jag först. Men jag trodde att det fanns någonting i kontraktet när man köpte renrasig hund att man inte får para med blandras.
Har för mig att det stod någonting sådant i mitt kontrakt för länge sen.

Ketang
2013-03-13 17:46
#32

#31 Det vore bra om det var så i vissa fall. Men en uppfödare kan aldrig bestämma vad du gör med din hund efter att den är såld. Att skriva till något sådant i kontraktet tror jag inte ens är okej att göra som säljare av en valp.

Sen är det skillnad om man har en hund på foder eller deläger den. Men köper man en valp för fullt pris och är ensam ägare på den så ska inte en säljare kunna säga något om vad du gör med hunden när kontraktet är påskrivet och hunden betald.

UlrikaD
2013-03-13 17:49
#33

#32 Ok, detta var i och för sig längesen. Nu måste jag nog leta kontrakt bara för det:)

Ketang
2013-03-13 17:49
#34

#30 Är du säker på att det är lag på att uppfödaren ska ha en doldafel försäkring. Det finns nämligen inget om det på SKK´s sida.

Annons:
emmalexi
2013-03-13 18:29
#35

Ja, jag är säker.

Tror det var ett år sedan den kom till, och det är inte SKK som håller i den "lagen", ska kolla upp någon länk!

Ketang
2013-03-13 18:36
#36

#35 Okej! Tänkte att SKK borde ha med det på sin sida om det är en "allmän" lag på det efter som det gäller även Skk anslutna uppfödare.

Nu har väl nästan alla uppfödare kommit på att en doldafel försäkring är ganska bra att ha. Men det händer ju att man ser uppfödare som inte har det. Bra att veta att det faktiskt är lag på det!

emmalexi
2013-03-13 18:46
#37

Hade fått det helt bakom foten med dolda fel försäkringen.

Det är konsumentköplagen som går in och gäller, dvs uppfödaren till valparna är skyldig att ersätta alla fel på valpen inom 6 månader. Dvs, det är bäst att ha en dolda fel försäkring!

"Vad säger lagen?

Konsumentköplagen gäller vid köp mellan en näringsidkare som säljare och en privatperson som köpare. Föder man upp hundar räknas man normalt som näringsidkare. Lagen är alltid tvingande och skyddar konsumenten mot allför oförmånliga villkor.

När du som uppfödare säljer en valp till en konsument har du ett ansvar för de fel som hunden kan vara behäftad med, vare sig du vet om felet eller inte.

Köplagen gäller vid köp mellan två näringsidkare eller två privatpersoner. Till skillnad från konsumentköplagen kan köplagens bestämmelser avtalas bort. Om parterna inte avtalat annat gäller dock motsvarande ansvar för fel.

Hur länge gäller uppfödaransvaret?

Som uppfödare har du ansvar för dolda fel under tre år från valpens leveransdag. Ett dolt fel måste alltså ha upptäckts och påpekats inom tre år från leveransdagen."

Ketang
2013-03-13 18:51
#38

#37 Det var väl det jag trodde. Men ja, visst hade det varit bra om det faktiskt var lag på att man ska teckna en doldafel försäkring när man säljer Valpar. Annars sätter man valpköpare i skiten om det händer något och man som uppfödare inte kan betala.

emmalexi
2013-03-13 19:23
#39

Ush ja, trodde verkligen det var en lag på det. 
Mycket oförutsägbart kan hända, även om föräldradjuren är hälsotestade till fullo och även flera led bak.

camilla85
2013-03-14 07:24
#40

Tror att det finns lika många om inte fler sjuka renrasiga hundar nu för tiden. Hur seriöst är det av uppfödare till renraser att medvetet avla på hundar som ofta blir sjuka någon gång under sitt liv. Visst det står att de avlar på friska och sunda individer men när det finns rasbundna sjukdomar som mer eller mindre alltid ploppar upp någon gång så känns det inte som så seriös avel ändå. Säger inte att blandras avel är jätte bra och ska man ta en kull så är det bättre att blanda in så få raser som möjligt så man har lite koll på de rasburna sjukdomarna men att de skulle bli sjuka oftare eller vara sämre på något vis det tycker inte jag. Ang att man inte vet hur en blandras blir så är det ju sant men om man köper en så måste man ju först ha lite vett och tänka på vilka raser som passar ens livstil och om raserna skulle kunna bli något vettigt tillsammans. Man ser ju helt galna blandningar på blocket ibland där man verkligen undrar vad de tänkt på.

[schäfer.nu]
2013-03-14 12:03
#41

Vad är det för fel med att ta en kull på en fullt frisk hund??

Jag har renrasiga hundar och vad säger att renrasiga hundar är mer friska än vad en blandras är? Jag tycker att om hunden är fullt frisk så är det självklart att man kan ta en kull om man vill det. Sen att vissa säger att blandisar blir oftare sjuk, enligt mig är det bara skit snack!

Mår hunden bra, ta en kull =)

Annons:
Honestyisdead
2013-03-14 12:05
#42

#41 Det handlar om mångt mycket mer än frisk hund. Det ska vara friska hundar i resten av kullen, föräldradjuren och deras föräldrar ska vara friska. Hunden måste vara mentalt stabil mm.

Avel är så mycket mer än "en frisk hund".

Frida B
2013-03-14 12:18
#43

#41 det är inte bara att ta en kull om hunden är frisk.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ketang
2013-03-14 12:19
#44

#41 Precis som #42 skriver så är det ju så mycket mer man bör hålla koll på än bara ens egen hund. Det är syskon osv också.

Sen tycker jag att man ska kunna motivera varför man tar en kull på ett bra sätt. Det duger inte att bara säga att man vill eller att tiken är frisk. Det är ett stort ansvar att sätta en kull till värden och förstår man inte vad det ansvaret innebär spelar det ingen roll om tiken är snäll och söt och aldrig varit hos veterinären.

Frida B
2013-03-14 12:22
#45

Sen kan man fråga sig själv: har jag tid, plats och ork att ta en kull? kommer min hund klara det? Vad händer om någonting går snett vid förlossningen, har jag råd med kejsarsnitt-klarar min hund kejsarsnitt? Har jag råd att ta hela kullen till veterinären för chipmärkning, vaccinering? Har jag köpare till valparna? Vad händer om några Valpar blir kvar? Kan jag då vara hemma och uppfostra de Valpar som är kvar, och har jag ork till det?

många frågor, inte bara för blandraser utan för renraser också.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[schäfer.nu]
2013-03-14 12:44
#46

Det är så mycket snack hit och dit om syskon, mamma, morföräldrar osv, det är klart hunden ska vara frisk mentalt, (skrev ju om hunden var frisk) sen kan jag också tycka att blandraser kollas för sällan hos veterinären än om man har en renrasig hund, ögonlysning, patella, knä/höft- leder mm..  Man köper ju inte en renrasig hund som inte har blivit kollad dom typiska sjukdomarna för just den rasen, men det är ofta man ser att det inte blivit kollade på blandraser men dom säljs ändå (då vet man inte om dom blivande valparna kan ärva något). 

Jag håller inte med om att man måste kolla bakgrunden, det är många kennlar som tar en kull på en tik för den är kollad hos veterinär och har ett bra psyke! Men det är vad jag tycker..

Om man har tankarna för att ta en kull så är det väl ganska självklart att man måste tänka igenom OM man inte får bort alla Valpar på en gång och vilken tid och pengar det krävs för att ta en kull..

Nu vill jag inte ha några påhopp, utan det är såhär jag tänker

Honestyisdead
2013-03-14 14:06
#47

#46 Då kan jag säga att man är oansvarig som uppfödare om man väljer att inte kolla släkthistoriken eftersom det kan visa sig att dolda sjukdomar kommer fram hos valparna. Sjukdomar som man kunde se om man kollat längre bak i leden.

Då får valparna lida för att du som uppfödare inte gjort ditt jobb och tagit ditt ansvar.

Blir hemskt ledsen av att läsa att det finns folk som inte bryr sig tillräckligt! Inte konstigt det finns så mycket problem

[schäfer.nu]
2013-03-14 14:47
#48

Men det är ju just därför människan har avlat sönder djuren.. Det kan uppkomma problem ÄVEN om ingen hund tillbaka i ledet är sjuk. Det är just därför vi kollar våra hundar för sjukdomar som är för just den rasen!

Tyvärr om man tänker som du säger så skulle det knappt finnas några Valpar idag, tragiskt men sant.. Människan tänker oftast bara på sitt eget bästa och det är det som är synd!

Annons:
Honestyisdead
2013-03-14 15:01
#49

#48 Svarar du mig?
Om alla hade tänkt på det sättet, så hade vi haft fler friska hundar idag.
Valparna skulle slippa lida av så många sjukdomar.

Förstår verkligen inte hur du tänker när du tror att det är bättre att skita i sjukdomar. Vi ska ju HA BORT DOM!

Avlar vi på friska hundar från friska linjer får vi friskare hundar.

[schäfer.nu]
2013-03-14 16:13
#50

haha har verkligen inte sagt att man ska skita i sjukdomar?

Det är någonting man ska ta stort på, MEN tyvärr är det idag att allt fler struntar i att kolla det och väntar tills hunden visar någon typ av symtom.. Jag har själv 3 renrasiga hundar med stamtavla och dom kollas regelbundet hos veterinär samt vaccineras.. Jag struntar inte i att kolla mina hundars sjukdom..

Det kommer ALDRIG bli fritt från sjukdomar, hundar som är fullt friska och linjerna fullt friska har samma chans att bli sjuka!

Ketang
2013-03-14 16:33
#51

#50

Ketang
2013-03-14 16:34
#52

Du skulle behöva sätta dig in i genetik lite mer innan du uttalar dig om det.

[schäfer.nu]
2013-03-14 16:39
#53

#52    Hur kan du komma och säga någonting sånt? Vad vet du om vad jag har läst?

[schäfer.nu]
2013-03-14 16:41
#54

Sen så är detta VAD JAG TYCKER, sa att jag inte skulle ha några påhopp.. Så läs innan du pratar TACK :)

Ketang
2013-03-14 18:37
#55

#54 Du skriver: Det kommer ALDRIG bli fritt från sjukdomar, hundar som är fullt friska och linjerna fullt friska har samma chans att bli sjuka!

Så du menar att två Valpar ur två olika kullar med olika linjer har SAMMA risk att bli sjuka även om den ena har friska linjer bakåt och den andra bara har friska föräldrar? Skulle du medvetet köpa en valp från en kull där ALLA syskon till föräldrarna har allergi men föräldrarna är friska?

Skriver man på ett forum och uttrycker sig som du gör (dvs som om du vet vad du pratar om och inte bara tror) så får man räkna med att folk reagerar. Och min reaktion är att du bör läsa lite genetik innan du säger att saker och ting ÄR på ett visst sätt, det är inte att tycka utan att säga att det ÄR så.

Annons:
Honestyisdead
2013-03-14 19:25
#56

Nej usch. Jag hoppas det var skrivet som ett skämt.

"Jag håller inte med om att man måste kolla bakgrunden, det är många kennlar som tar en kull på en tik för den är kollad hos veterinär och har ett bra psyke! Men det är vad jag tycker.."

Det är den synen so är farlig och som måste bort.

Fridaaaa
2013-03-15 09:03
#57

#55 Hon finns inte kvar längre.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove-D
2013-03-16 15:24
#58

Jag tycker att så länge man som uppfödare är beredd på vad som kan hända under tidens gång och gärna redan innan parning har intressenter på valparna så varför inte? Och för att vara seriös tycker jag att både hanen och tiken ska vara kontrollerade (ögonlysning, röntgade höfter osv efter ALLA raser som de bär på), tar god hand om den dräktiga tiken, är bra förberedd på valpningen, tar god hand om Valpar och tik under digivningsperioden, utfodrar väl, vaccinerar och veterinärbesiktigar valparna osv så tycker jag att det inte är så "hemskt" att avla på blandras. Men skillnaden är väl att det ofta inte är så.

EbbaTYK
2013-04-08 11:54
#59

Många av de populära renrasiga hundarna har nedärvd problematik. Det kan vi se när vi försäkrar vissa raser. Det är även något som har normaliserats och man som konsument accepterar. För mig är det inte försvarsbart att köpa raser som är kända för sina problem. SKK accepterar även en viss procent av inavel vilket inte gynnar hundarna utan minskar genpoolen. 

Nya raser skapas hela tiden. Dessa var från början blandraser. Det är något vi måste göra för att få friska och vitala hundar.

vallhund
2013-04-08 14:54
#60

#59 Nya raser skapas inte av hipp som happ blandrasavel.

Det är en vidbredd missuppfattning att alla hundar var blandraser från början, stämmer inte, i begynnelsen fans hundtyper.

De senaste skapade raserna har inte kommit till genom oplanerad blandrasavel, se t ex Eurasier,  Dogo Argentino o Silken Windhounds.

Det krävs i princip ett obegränsat bankkonto, ett antal decennier av tid, massvis av kunskaper om genetik o en bra avsättning för hundar som inte håller måttet o alltså inte skall gå vidare i avel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

EbbaTYK
2013-04-08 22:05
#61

Det var precis Eurasien jag tänkte på. Man ville få fram de bästa egenskaperna av Chow-chowen. Det började på 60-talet och rasen godkändes på 70-talet.

Labradoodle är ett annat exempel där man ville få fram en allergivänlig ledarhund för synskadade. 

Hunden är ett resultat av domestiserade vargar. Hundrastyperna utvecklas under stenåldern och man har kunnat hitta olika typer på olika kontinenter. Jag tror torvhunden är en av de äldsta och fanns i asien. 

Vi har och skapar fortfarande raser för olika behov.

Dentaku
2013-04-12 15:06
#62

#61 Labradoodle är ingen ras och mannen som först gjorde korsningen för att få fram ledarhundar önskar idag att han låtit bli med tanke på den explosion av "doodle"-blandraser som blivit….

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Annons:
Ketang
2013-04-12 16:15
#63

#62 Labradoodle är väl en godkänd ras i USA?

Frida B
2013-04-12 17:20
#64

#63 ja det är det

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Dentaku
2013-04-12 17:59
#65

#62 Av vilken organisation? I USA finns mängder av olika kennelklubbar, det går inte att jämföra med hur det ser ut här. Så vitt jag vet och kan läsa mig till så erkänns de inte av någon betydelsefull organisation.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Kennelblågul
2013-05-15 02:48
#66

#58. Instämmer med dig.

Kennelblågul
2013-05-15 02:57
#67

Har hört att blandraser är bättre än renraser.

Fridaaaa
2013-05-15 07:16
#68

#67 Det är en myt. Oftast är första generationen blandrashundar friskare men inte vidare sen.
Plus att det beror på vilka raser man korsat med. Vissa korsningar är inte på långa vägar sunda 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2013-05-15 10:11
#69

#67 Jasså, vardå. Som i Ovtjarka/Amstaff vappar?

Btw så hör jag hört att månen är en ost.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Laila00
2013-05-15 10:32
#70

#67. Instämmer med dig. Jag är på din sida. Blandraser är mycker bättre än renraser. Har jag också hört av några som födder upp. Vem ska man engtligen lita på? Renraser är mycker dyraare än renraser.

Fridaaaa
2013-05-15 10:35
#71

#70 Har du bevis och grund på det att blandraser är bättre?
Och finns många korsningar som är direkt olämpliga att korsa, som inte ger friskare hundar.
Så bara för att blandrashundar är billigare är dem bättre?  Så är det definitivt inte.

Många som avlar på blandrashundar tar kullar för att det är sött osv = inte bra koller ect, plus att de korsar hejvilt = ingen bra "uppfödning".

Ska man avla blandrashundar, ska det vara under kontrollerade former, med alla koller, inte blanda helt udda raser som t.ex nakenhund med fransk bulldog, utan så lika raser som möjligt osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Laila00
2013-05-15 10:39
#72

#71. Måster man har det?

Honestyisdead
2013-05-15 10:50
#73

Skrattretande myt att blandraser skulle vara bättre.
Utan koll på släkt till hundarna blir det aldrig bättre än när man faktiskt har koll.

Likaså blandningar av helt olika raser med helt olika egenskaper, det kan bli total katastrof.

Läs på lite om avel och återkom sedan.

vallhund
2013-05-15 10:51
#74

#70

Förklara på vilket sätt en vavva/GD blandis är bättre än en renras. tror du att hundar är bättre för att de är billigare?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2013-05-15 10:51
#75

#72 Ja annars kan man ju säga vad som helst, och att det är "är så" bara för att man själv säger det, och det fungerar ju inte så 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Ketang
2013-05-15 11:16
#77

Det är skrattretande att det fortfarande finns folk som tror att blandraser är friskare än renrasiga hundar när det finns hur mycket bevis som helst för att det inte är så. Enstaka blandras individer kan vara friskare än enstaka renrasiga hundar. Men överlag är det inte så!

tuvab
2013-05-15 13:14
#78

#77 Vilka bevis finns det på att renrasiga är friskare fysiskt än blandraser? Snarare tvärtom. Man inavlar hundar för att få fram de rastypiska egenskaper man är ute efter och det kommer med stora problem. Snart blir det ju så att man knappt kan hitta hundar av samma ras i samma land som inte är släkt med varandra.. Blandrashundar är friskare fysiskt, men nackdelen är att man inte vet vad man får mentalt. Det här är ju översittarfasoner alla har här - TS frågade ju inte direkt om kritik utan hon tar sitt ansvar precis som vilken seriös uppfödare som helst och frågar om något hon inte vet och vill ha hjälp med. Herregud! NI är skrattretande, inte hon.

tuvab
2013-05-15 13:16
#79

Om jag känner alla här rätt kommer jag väl få hur mycket kritik som helst - men det här är faktiskt BLANDRASHUNDAR i fokus, inte hundar i fokus. Varför ens gå in hit om ni är emot blandrashundar? För att sprida negativ energi och reta upp er på folk?

Jag önskar TS all lycka och hoppas att hon får svar på sina frågor nånstans.

Ketang
2013-05-15 13:22
#80

Vem har skrivit att vi är emot blandraser? Jag kan bara tala för mig själv och det jag är emot är blandras avel. #78 Det är väldigt ovanligt att blandrasuppfödare hälsotestar sina avelsdjur. Hur kan deras Valpar någonsin bli friskare än en renrasig hund som är frisk, testad osv? Jag försvarar INTE avel på renrasiga sjuka hundar.

vallhund
2013-05-15 13:26
#81

#78 etc ….God dag yxskaft?

Vi är nog ganska många här inne som har haft både blandisar o renraser som inte håller mad dig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Susanna_w
2013-05-15 13:37
#83

#78 Som många inkl jag har sagt 700 ggr : Det är inte blandrashundar vi inte gillar, det är aveln! Man kollar inte sjukdomar, man hälsotestar dom vanligen inte, man blandar raser hejvilt utan att ha koll vad det är för hundar man blandar i vilket man ska vara noga med! En seriös uppfödare gör detta men 99% av alla blandras Valpar har detta i åtanke när dom avlar =Pengar och min hund är söt vilket betyder = ICKE seriöst!!

Så det inte blir några missförstånd : Med detta menar jag inte att att det inte finns renrasiga uppfödare som gör så men i långa loppet så tar renrasiga uppf. större ansvar och kollar sina hundar och kollar bakåt i ledet och man har samma ras i hunden så det "matchar", finns inga garantier att hunden blir 100% men det är väldans mycket större chans.  

Och att blandraser är friskare än renraser är BS!

Och som de flesta redan vet så sitter jag med en blandras!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
Katarina70
2013-05-15 13:43
#84

Jag tycker att bladraser är bäst så jag avla på dom. Känner en som håller på med detta och dom är friskare än blandras.

Frida B
2013-05-15 13:46
#85

#84 nej det är dom inte.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2013-05-15 13:52
#86

#84 En fråga: Vad är det för blandning hon kör?
Blandrashundar är inte friskare än många raser.

Och som sagt, ingen har emot själva blandrashundarna utan den avel som tyvärr många blandrashund"uppfödare" kör, med  konstiga, icke bra korsningar, inga bra koller osv. Stor skillnad

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-05-15 14:41
#87

#79 Vem har skrivit att dom är emot blandraser?
Att man ser nyktert på aveln säger ingenting om hur man ser på individerna. De flesta här inne har eller hat haft blandraser.

UlrikaD
2013-05-15 14:47
#88

Om nya personer kommer in och skriver såna kommentarer så är min åsikt att de är *redigerat* och vill bråka. De som är för blandrasavel skulle väl knappast gå in och skriva så korkat att de får alla emot sig.

Fridaaaa
2013-05-15 14:49
#89

#88 Man får inte skriva ut här om man misstänker det, utan PM:a sajvärd eller oss Medarbetare i så fall🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

UlrikaD
2013-05-15 14:53
#90

#89 Varför? Bara undrar för de sajter jag brukar skriva på har ingen sån regel.
Men ta bort mitt inlägg bara.

Annons:
Fridaaaa
2013-05-15 14:59
#91

#90 Därför att, om det inte är så, så är det inte snällt mot den personen, och då är det bättre att kontakta oss 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tuvab
2013-05-15 17:17
#92

Men om ni är för blandrashundar och mot blandrasavel - hur menar ni då? Man måste ju trots allt avla på blandraser eller göra en korsning mellan två renrasiga för att få blandraser, och om ni själva har blandrashundar så kan väl det inte vara så illa enligt er då?

Fridaaaa
2013-05-15 17:31
#93

#92 Ja det behöver man, men bara för att man har en blandrashund själv, betyder det inte att man gillar aveln överlag. För majoriteten av all blandrashundavel är inte bra, inte genomtänkt, idiotiska korsningar osv. Man kan ju vara emot för vidare avel av blandraser (av oseriös sort) och ta hand om alla hemlösa hundar som finns. Betyder inte att man har emot hundarna som redan finns.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-05-15 17:43
#94

#92 Jag ägde en blandras och kommer aldrig köpa en igen. Kommer aldrig mer stödja dålig avel vilken större delen av blandrasaveln är.

Kan man inte kolla bakåt i leden för att se sjukdomshistorik är det dålig avel enligt mig eftersom man aldrig vet vad som kan komma fram.

Jag har inget emot hundarna som individer. Men ser inte heller något fel i att sluta avla blandraser bortsett från prestationsavel.

tuvab
2013-05-15 20:55
#95

#94 Varför är du med i blandrashundar då?

Honestyisdead
2013-05-15 21:02
#96

För att det är ett hundforum och jag älskar hundar 😃

Fridaaaa
2013-05-15 21:13
#97

#95 här är alla välkomna :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ketang
2013-05-16 09:02
#98

Precis som #94 har även jag haft en blandras. Världens trevligaste hund! ❤️Men jag kommer aldrig köpa en blandras (den jag hade fick jag som omplacering) av den enkla anledning att det är den hund som fått mig att må sämst. Jag var ständigt hos veterinären med honom, han åkte på mycket skit och hade nog nästan inget immunförsvar. Han var känslig för vinddrag, fukt, damm mm. Han hade riktigt dåliga höfter och armbågar och när han var 6½år orkade jag inte se honom lida mer.

Hans uppfödare hade avlat på två "friska" hundar men vid närmare efterforskning visade det sig att majoriteten av valparna i den kullen var sjuka och hade dåliga höfter och armbågar.

Sen tycker jag att det visar på STOR okunskap när blandrasuppfödare påstår att deras avel är lyckad när valparna är 8veckor! Vilken seriös uppfödare som helst vet att man inte kan utvärdera en kull innan dom är minst 2år!

Sofy
2013-05-16 14:13
#99

Mörkerantalet av blandrashundar med sjukdomar är enorma och uppmärksammas sällan då de först och främst sällan testas mot diverse sjukdomar och sedan har många människor en förmåga att förstora det hela när det handlar om renrasiga hundar. Det kanske är så att de som köper renrasiga hundar istället för billigaste sötaste valpen på blocket oftast är mer pålästa? Den sista punkten är enbart en teori från min sida då det finns otroligt pålästa blandrasägare också men nu tänker jag rent allmänt med ett exempel som ett par bekanta vars blandrashundar hade dåliga höfter och en del andra sjukdomar som de helt enkelt inte ens märkt då hunden vart så hela livet eller tyckte att det var gulligt för att hunden hade sina små speciella "egenheter" som visat sig vara symptom för sjukdom! Vad tror ni?

Det är ju även så att om tio av femton renrasiga hundar och fem av femton blandrashundar testas mot sjukdomar och fem av femton renrasiga hundar samt två av femton blandrashundar har någon sjukdom betyder det inte att blandrashundar är friskare utan man måste titta på hela bilden att fler renrasiga hundar testas därför upptäcks fler bland renrasiga hundar men bara för att vi inte vet vilka sjukdomar en stor del blandrashundar bär på betyder det definitivt inte att de är friskare.

Det handlar om enorm okunskap att påstå att bland- eller renrasiga hundar är friskare eller att deras uppfödare är seriösare då det handlar om uppfödarens linjer de väljer att avla på. En uppfödare som väljer sjuka linjer är oseriös oavsett om det handlar om renrasigt eller blandras och bara för att man inte stöder oseriös avel betyder det inte att man avskyr blandrashundar eller vissa raser i sig. Jag hade ett sånt där super informativt inlägg i huvudet men nu känns det som att det bara blev rörigt när jag försökte få ner tankarna i text, bara att fråga om något är helt otydligt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Sofy
2013-05-16 14:18
#100

Sen om TS fortfarande vill ha hjälp med sin hund trots att hennes inlägg är gammalt som attan så tycker jag att du verkar väldigt osäker på det här med avel och därför anser jag att du ska avvakta och lära dig mer tills du verkligen vet att du vill detta.

Om du ska avla på din hund eller ej är upp till dig men jag ser inget syfte med aveln att få fram en sådan korsning och med dom raserna behövs en hel del hälsotester samt avel är så mycket mer än att få fram en kull från en underbar tik.

Val av hane, det beror helt på vad DU vill få ut av kullen alltså vilka egenskaper vill du förstärka genom att blanda med en liten chihuahua som du blivit rekommenderad eller annan ras? Sånt är helt upp till vad syftet med aveln är.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
2013-05-16 14:26
#101

#100 8månader är väl ändå inte gammalt som attan 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofy
2013-05-16 14:34
#102

#100 8 månader är hur gammalt som helst!😎

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

izabellw
2013-09-28 16:47
#103

Jag äger en blandras och är hur nöjd som helst. Jag tror INTE på renrasavel av många anledningar. En av dom är att sjuka hundar avlas vidare på pga deras korrekta utseende. Jag tycker det är äckligt. Cavalier, mops, ridgeback, boxer och massa andra renrasiga hundar ser bra ut men är jätte sjuka. 

Te.x Ridgebacken ska egentligen INTE ha en ridgeback. Det är egentligen ett fel som människan valt att avla fram istället för bort. I vissa fall avlivar dom hundar utan virveln för att dom vill ha bort dom utan. Är inte det sjukt??

De som avlar renrasiga hundar avlar inte för rasens hälsa utan för utseendet. Jag förstår inte varför man inte vill förbättra hälsan!? Jag hade hellre avlat friska och "fula" hundar än sjuka "fina". 

Och jag har kollat upp detta ordentligt. Blandraser ÄR friskare enligt många undersökningar. 

För er som behöver ett litet wake up call kolla på denna dokumentären. Det finns fler att kolla på. Hugg in och kom sedan tillbaka och berätta om ni fortfarande är för renrasig avel. Hade varit jätte intressant att veta hur ni tänker :)

izabellw
2013-09-28 16:48
#104

Länken funkade inte i förra inlägget. 

http://dokumentarfilmer.se/pedigree-dogs-exposed/

Annons:
Frida B
2013-09-28 16:52
#105

#103 jag kan inte se ngn länk men antar att du har länkat till Pedigree dogs exposed? Som jag för övrigt sett 2 ggr. Jag förespråkar fortfarande renrasavel, då man vet typ hur hundarna blir, och att det är för ett syfte. Och sedan så stämmer inte det du säger att alla som avlar renrasigt bara går på utseendet. Är det en seriös kennel så har de kollat upp gasbinda sjukdomar, och ställt ut hundarna. Sedan kan jag inte annat än hålla med dig när det gäller RR, eller raser som pekingese, bulldog eller utställningsschäfer, men de flesta uppfödare idag avlar för att få en friskare ras.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2013-09-28 16:53
#106

#103 Första generationen är i regel det ja, (blandrashundar) men inte vidare på blandrashundar sen. Samt sedan beror det hela på om man avlat på friska raser, vilka raser man korsat osv.
Men ja, många renrasiga hundras har hälsoproblem.

#104 Pedigree har inte så stor koll dock, läste lite på deras sida för någon dag sedan, tja inte stora kunskaper, och märks ju även på deras foder…
Dock itne sett den dokumentären men skulle vara en av få bra saker pedigree gjort i så fall, se om jag ser den sen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-09-28 16:59
#107

103 du verkar ha noll koll som tror att all renrasavel bara handlar om utseende och att ingen bryr sig om hälsa. Sedan tror du att blanras avel är lika med noll utseende fixering och bra hälsa. Skämtar du? Det är så fel som det kan bli.

Ove-D
2013-09-28 17:25
#108

#12 "Hur ska du kunna hitta seriösa hem till kanske 8 Valpar. Det är inte många som vill ha en blandras. Att föda upp en valpkull är dessutom dyrt och räkna inte med att kunna få så mycket för en blandras som inte har något som helst syfte så det kommer troligvis kosta dig mycket pengar."

Jag har haft en kull med 11 Valpar. Inga problem alls med att få sålt dem. Visserligen hade vi redan beställning redan innan det ens skett en parning. Det kom personer så långt som från Blekinge för att just köpa blandras. Ja Borås, Landvetter, Ale, Kungälv, Mölndal, Göteborg osv också, men det var ju "närmre".

Det är en massa folk som vill ha blandras. Fråga mig inte varför. Att korsa en osund individ med en annan osund individ blir sällan en sund individ oavsett om det är rasren eller blandis. Därför är det bra att kolla listor för vanliga defekter i ALLA raser som hundarna har: allt från ögon, andning, eksem, tänder/bett, leder osv.

Det är inte särskilt dyrt att föda upp en kull hundar jämfört med att föda upp ett föl även om man räknar med foder, försäkringar, vaccinationer, veterinärbesiktning, chipmärkning, avmaskningar osv på alla 11 valparna. Det gick betydligt mer plus än hästuppfödning, delvis kanske för att det är svårare att sälja föl och att de kanske stannat i min ägo i flera år just för att folk inte vill betala tillräckligt.

vallhund
2013-09-28 17:27
#109

#103 Om blandisar är så mycket friskare,hur kommer det sig då att de ligger i mellanklassen att försäkra? Dvs det finns ungefär lika många hundraser som är både friskare o sjukare. Dessutom så är blandraser inte en homogen grupp. Parar du en Schäfer med HD tillsammans med en Rottweiler med HD så får du knappast friska, HD fria Valpar.

http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88410/

Du borde läsa på lite om t ex RR, de kan ha en medfödd defekt som heter Dermoid Sinos, det är öppna kanaler ner till ryggraden, dessa Valpar avlivas direkt vid födseln. Tyvärr är det inte så enkelt att defekten beror på ridgen, DS förekommer hos ridgelösa RR o hos andra raser utan ridge o hos RR blandisar utan ridge. Det är en genetisk defekt som förekommer oftare hos hundar med ridge, men inte bara. Man är defekten på spåren o snart kommer man förhoppningsvis att kunna undvika att få sjuka Valpar ggenom att gentesta föräldradjuren innan parning. Precis som man gjort med andra genetiska defekter MDR1 hos Aussies o en hel del andra raser, Ataxi hos Amstaffs, liknande neurologisk sjukdom hos Staffar o Ambulls, finns säkert massvis med andra exempel.

RR är en ras som kan få väldigt stora kullar, då kan uppfödaren behöva "kulla" dvs ta bort en del Valpar för att tiken skall klara av att ta hand om dem. Då väljer man vilka som tas bort, att de inte har ridge kan vara ett kriterium, men även att de är små, o inte kan hävda sig kan vara ett annat.

#106 Pedigree dogs exposed är en mycket vinklad dokumentär producerad av BBC, har inget med något hundfoder att göra pedigree = stamtavla. Finns att hitta på Youtube.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

izabellw
2013-09-28 17:28
#110

Detta är bara en av alla dokumentärer som finns att se. Men jag tycker den reflekterar bra om hur uppfödare tänker. 

Men de flesta gör ju det? Hundarna skulle inte må så dåligt som som gör om människan inte avlat på utseende.. Det är ju bara ren fakta? Eller? Om man avlade på hälsa hade det varit friska hundar vi köpte. Så är det ju inte nu.

En uppfödare berättar om hur fina och friska deras hundar är. Men nästa kull dom planerar är mellan en hona och hennes morfar bara för att båda är fina till utseendet. Alla vet att inavel inte är bra. Ändå blundar man för sånt för att man ska skutta omkring med en "finare hund". Och hur sjukt är det inte att man ska kolla på iavels procent. Alltså lägg av bara. Min blandrashund är född efter välmående som prio 1. Inte efter rasstandard. 

Dom som avlar blandraser enbart på utseende är minst lika motbjudande. Men jag upplever blandrasuppfödare mera måna om hunden. Seriösa uppfödare pratar vi nu. Som kollar upp lite innan de parar.

Honestyisdead
2013-09-28 17:33
#111

"Men de flesta gör ju det? Hundarna skulle inte må så dåligt som som gör om människan inte avlat på utseende.. Det är ju bara ren fakta? Eller? Om man avlade på hälsa hade det varit friska hundar vi köpte. Så är det ju inte nu."

Nej, de flesta gör inte det, en del gör det.
De flesta hundar mår inte dåligt. Självklart gör sjuka hundar det. Men det är långt ifrån de flesta som är det. Så du talar inte om någon fakta, du påstår saker som inte stämmer.

De flesta som kan hund köper hundar efter friska linjer.

"Dom som avlar blandraser enbart på utseende är minst lika motbjudande. Men jag upplever blandrasuppfödare mera måna om hunden"

Satte precis kaffet i halsen.

Annons:
vallhund
2013-09-28 17:38
#112

#108 Ja det kan bli bra klirr i kassan om man avlar på hundar där man inte röntgat dem för AD/HD, kollat patella osv, beroende på ras/rasblandning, inte heller brukar tjocka släkten vara hälsokontrollerade eller mentalbeskrivna, nuförtiden finns BPH som man kan göra med alla hundar, även blandisar. Meriter i form av arbetsprover behövs inte heller o inte heller utställningar.

Jag har haft en kull på 9 BCs o jag kan inte påstå att det var helt lätt att hitta bra hem till alla. Inräknat alla kostnader för att meritera dem o hälsokolla dem så gick jag back.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

izabellw
2013-09-28 17:42
#113

Nu menar jag ju självklart inte att para vilka raser som helst? Och sjävlklart 2 friska hundar.

Men då är det ju något som gått snett i aveln om RR föder för många Valpar för att kunna ta hand om dom? Det låter så iallafall. Och om dom med ridge löper större risk för sjukdomen är ju det också ett tecken på att det är något fel.

Ove-D
2013-09-28 17:42
#114

#112 "Jag har haft en kull på 9 BCs o jag kan inte påstå att det var helt lätt att hitta bra hem till alla. Inräknat alla kostnader för att meritera dem o hälsokolla dem så gick jag back."

Kanske är blandraser mer populära än renrasiga BC då(?) En av våra 11 Valpar köpte vi tillbaka då han inte passade familjen. Vi hittade till slut bästa omplaceringshemmet vi kunde önska!!

Honestyisdead
2013-09-28 17:45
#115

#113 Och jag snackar om uppfödare som inte avlar på sjuka hundar.

izabellw
2013-09-28 17:52
#116

Varför sätter du kaffet i halsen ? 

Men hela aveln är ju bara en bluff, vad är det du inte fattar? Klart att alla hundar inte är sjuka. Men du kan väl inte missat hur allt fler och fler renrasiga hundar blir sjukare. Det är ju *** massproduktion och det blir aldrig kvalitet av det. Eller? 

Förklara gärna hur du tänker för jag förstår mig inte på dig när du bara säger att det jag skriver är fel men förklarar inte vad du tycker är rätt.

*redigerad pga svordom*

izabellw
2013-09-28 17:54
#117

Och det är bara en tidsfråga tills alla renrasiga hundar är sönderavlade. That's it.

Fridaaaa
2013-09-28 17:55
#118

#116 Var snäll och skriv vem du talar till. Underlättar.

Ja hade jag druckit hade jag med satt det i halsen.
Det är få blandrashunduppfödare som är seriösa om man säger så. Majoriteten som tar kullar är tjuvparningar, eller parningar pga att tjäna pengar eller pga att deras tik/hane är "så snäll" osv. Inga koller osv, utan para bara för att. 

Det är massproduktion på blandrashundar också, och många är inte genomtänkta som sagt, utan tas "bara för att" tyvärr.

#117 Långt ifrån alla rashundar är sjukligt avlade, men tyvärr för många. Och som sagt, blandrashundar är inte mer friska i regel och det är inte bra att korsa hejvilt heller som många gör. De tänker inte efter vilka raser de korsar, gör inte hälsokoller, har itne koll på släkten bakåt för ev sjukdomar osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
izabellw
2013-09-28 17:59
#119

Har ingen aning om hur man taggar…

Jag menar dem som avlar på genomtänkta friska hundar som kollar upp innan. Inte som parar bara för att. Sluta läs det ni vill läsa :S

vallhund
2013-09-28 18:00
#120

#113

"4–5% föds med dermoid sinus, en missbildning i huden. Valparna ska kontrolleras av uppfödarna innan leverans. Forskning pågår och förhoppningsvis kan sjukdomen börja elimineras med hjälp av ett DNA-test inom några år." http://www.skk.se/hundraser/rhodesian-ridgeback/

Nu minns jag inte hur många % av Amstaffs som fick Ataxi innan man identifierat genen som ledde till detta, det visade sig att defekten fanns hos 30% av populationen, skulle man slutat avla på rasen helt enligt dig? Kanske skulle rikta in dig på riktigt sjuka raser istället, som Cavalier king charles spaniel? Finns knappt några som inte utvecklar blåsljud på hjärtat när de hunnit bli 4 år. Syringomyelia är inte så trevligt heller. Det är en helt underbar ras, med strikta avelsprogram så kan den kanske räddas.

Vad gäller stora kullar hos RR så är det inget man eftersträvat. Det förekommer hos flera raser o alla kullar blir inte så stora, naturligtvis försöker man komma till rätta med det genom att inte avla på Valpar från dessa kullar, i af inte tillsammans med en från en stor kull.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2013-09-28 18:03
#121

#119 Man behöver inte tagga, gör som jag gör, alltså skriv inläggets nummer som man besvarar. Underlättar massor, så man vet vad någon svarar på osv 🙂

Jag läser det du skrivit, inget annat.
Väldigt få som har genomtänkt tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove-D
2013-09-28 18:07
#122

#112 "det kan bli bra klirr i kassan om man avlar på hundar där man inte röntgat dem för AD/HD, kollat patella osv, beroende på ras/rasblandning, inte heller brukar tjocka släkten vara hälsokontrollerade eller mentalbeskrivna"

Även om föräldrarna är ögonlysta, AD/HD-fria osv så är det mer lönsamt med en kull Valpar (oavsett ras) än att föda upp ett föl. ETT föl kostar lätt 20.000 kr tills den är avvand. Att då få 2.500 kr är ju enkel matematik att det går kraftigt back. Om uppfödning av en kull med 10 Valpar kostar 35.000 kr och de säljs för 5.000 kr styck så går det plus 15.000 kr. Sen HOPPAS jag att en köpare som vill ha en meriterad hund (eller häst) betalar mer för god kvalitet med meriterade föräldrar. Om jag vill ha en hund som jakthund är det ju självklart meriterande om föräldrarna (och resten i släkten) är meriterade inom detta. Om jag vill ha en utställningshund så vill jag ju att det finns meriter inom detta i släkten också… Om jag vill ha en hållbar och frisk hund vill jag också att föräldrarna är det. Om jag vill ha en samarbetsvillig och mentalt stabil hund är det ett plus att föräldrarna har gjort mentaltest som beskriver hur de fungerar. Om jag köper en hund som inte gjort undersökningar så är det som att köpa grisen i säcken. Det kan bli bra men också dyrare oavsett om den är renrasig eller blandis.

vallhund
2013-09-28 20:36
#123

#116 Jag skulle oxå satt kaffet i halsen om jag drack kaffe när jag läste det där.

"Men hela aveln är ju bara en bluff, vad är det du inte fattar? Klart att alla hundar inte är sjuka. Men du kan väl inte missat hur allt fler och fler renrasiga hundar blir sjukare. Det är ju *** massproduktion och det blir aldrig kvalitet av det. Eller?" 

Har du någon trovärdig källa till detta påstående? Ang massproduktion, kolla blocket, helt översvämmat av blandisar som behöver omplaceras.

"Förklara gärna hur du tänker för jag förstår mig inte på dig när du bara säger att det jag skriver är fel men förklarar inte vad du tycker är rätt."

Så vi skall förklara, men det behöver inte du? Du har en massa åsikter som inte stämmer med verkligheten eller kända fakta om genetik o avel, utan att redovisa någonting om var du fått dem ifrån. När du får fakta o källor så struntar du i dem o bara ångar på, o blir därtill väldigt otrevlig.

#117

"Och det är bara en tidsfråga tills alla renrasiga hundar är sönderavlade. That's it."

Enligt vem? Vilken forskning har kommit fram till det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2013-09-28 20:49
#124

#122

"Om jag köper en hund som inte gjort undersökningar så är det som att köpa grisen i säcken. Det kan bli bra men också dyrare oavsett om den är renrasig eller blandis."

Absolut, helt enig med dig där.

Väldigt många år sedan jag hade häst så där har jag dålig koll. Grundtränade jakt o vallhundar, eller tom meriterade sådana i 1 - 3 årsåldern får man betala multum för, likaså tjänstehundar av olika slag, typ specialsök o kadaverhundar. Avelshundar med bevisad bra nedärvning går för stora belopp.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

izabellw
2013-09-28 23:06
#125

123

Jag har aldrig sagt att alla uppfödare av renrasiga hundar är såhär. Men alldeles för många. Det går ju inte att sticka under stolen med? 

Jag tycker verkligen inte det. Jag tycker inte heller att de som föder upp blandraser hur som helst utan koll är okej. Skillnaden är att seriösa uppfödare till renrasiga hundar VET och KAN så mycket mera. Och det gör det ännu värre att det fortsätter som det gör. Sverige däremot har blivit lite bättre. Utanför gränserna är det däremot fruktansvärt tänk kring avel.

Blocket "svämmar också över" av renrasiga som inte är lika mycket värda pga skönhetsfel och medfödda sjukdomar som ägarna inte har råd eller lust att betala för.

Jag menar inte heller att det inte finns friska renrasiga hundar. Men det går ju bara inte att missa att hela aveln går lite utför. Iallafall på vissa raser. 

Och jag har säkra källor eftersom jag varit i kontakt med många uppfödare och har många vänner med renrasiga hundar som jag anser vara säkra källor också. 

Och det är inte oseriösa uppfödare, utan ganska kända. 

Att många raser kommer bli sönderavlade behöver jag inte en källa på, vi ser ju bara vad som händer med blotta ögat? Jag ser det iallafall..

Man ska ju inte köpa en frisk hund från en sjuk ras, det är ju att bidra till uppfödningen av rasen. Varför inte bara låta bli att köpa de raser som mår dåligt så att uppfödarna tänker om och satsar mera på att rasen ska bli hälsosam. Trots att de får ändra lite i utseendet. 

Jag kollar på många olika dokumentärer, vissa mer trovärdiga än andra. Och jag håller fast vid det jag tycker. 

Jag tänker bojkotta renrasiga hundar även fast vissa är friska och det är bara för att säga nej åt hela grejen. Jag tycker att avel på alla plan borde gå ut på att avla fram friska hundar, rakt av och bortse från utseende helt och hållet. 

Det är så insnöat på hur raserna SKA se ut att alla missar hur dom mår BÄST av att se ut. 

Dessutom har jag aldrig sagt att jag skulle köpa vilken blandras som helst utan att kolla upp bakrunden. För det finns många blandraser som inte alls mår bra heller.

Annons:
izabellw
2013-09-28 23:10
#126

Dessutom hade vi inte haft denna diskussionen alls om inte människan avlat ansvarsfullt och noggrant.

vallhund
2013-09-29 02:20
#127

#125

Nej Blocket svämmar inte över av renrasiga hundar med skönhetsfel o/e medfödda sjukdomar som ägarna inte har lust/råd att behandla. Skönhetsfel o en del andra diskvalificerande fel ser man redan på valparna, brukar inte vara något problem att sälja som sällskapshundar.

Har hunden medfödda fel som inkräktar på dess liv som sällskapshund o kostar betydligt mycket mer att åtgärda än valppriset så är det bäst för hunden att få somna in, man brukar få en ny valp då. Det får man redan om det är ett bevisat ärftligt fel, dvs ny valp.

Att du varit i kontakt med uppfödare o känner folk med renrasiga hundar säger ingenting om huruvida det är så som du påstår, det är din tolkning av verkligheten utifrån ett ytterst begränsat material. För att kunna påstå att något är på ett visst sätt så behöver man systematiskt insamlat material från objektiva/opartiska insamlare som dessutom måste sammanställas o presenteras av kompetenta personer utan förutfattade meningar.

Du har en blandras o har varit på en utställning av renrasiga hundar o utifrån det drar du slutsatser om hela Sveriges/världens hundavel?

Återkom gärna när du har någon slags substans bakom dina påståenden. O starta helst en ny tråd, denna är ganska gammal o var redan lång innan du blåste liv i den.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2013-09-29 10:10
#128

116 dina inlägg skriker av okunskap så det finns ingenting att kommentera. Men jag erkänner att din okunskap skrämmer mig. Du har noll koll på avel och borde tareda på FAKTA innan du skriver. Pinsamt att läsa dina egna tolkningar som saknar verklighetsförankring.

izabellw
2013-09-29 22:06
#129

Så man måste vara någon speciell för att säga såna saker jag skriver? Hm, trodde detta var ett forum för vanliga.. 

Och utifrån den FAKTA jag VET och har tagit reda på så stämmer det jag säger. Plus vad jag tycker själv OM det. Jag får väl ha min egna åsikt om detta? Jag har inte bett er att hålla med mig. Jag har skrivit om vad jag vet och vad jag tycker om det. Förstår inte ens vad ni gör här på tråden om ni inte håller med om något av vad som skrivs här. 

*redigerad pga påhopp*

Jag har faktiskt varit på ganska många utställningar så allt detta är inget jag fått för mig över en natt utan lagt ner tid på att kolla upp och funderat över. 

Får väl skapa en egen tråd då haha.. egentligen, vad spelar det för roll vilken tråd jag använder?

Honestyisdead
2013-09-29 22:22
#130

129 nej, du utgår inte från fakta utan du utgår från dina egna erfarenheter. Det är stor skillnad. Att du på utställningar träffat uppfödare som avlar på utseende är ju ganska självklart ;) hade varit underligt annars haha. Uppfödarna där är inga bra representanter för renrasabel eftersom de är där för utseende. Ut i verkliga livet och titta på uppfödare så kommer du se att långt ifrån alla avlar med fokus på utseende och struntar i sjukdomar. Du kommer också se att den oseriösa aveln är överrepresenterad hos blandraser. De är inte heller friskare. Beviset på det har du i försäkringar. Hade blandraser varit så friska som du felaktigt tror hade de varit BILLIGARE att försäkra. Att det finns raser som är sönderavlade säger inget emot. Men det är väldigt ignorant att påstå att renrasaveln mest består av uppfödare som avlar på sjuka djur så länge de ser ut som de ska. Det ör inte sant, oavsett om du själv bara träffat sådana. Visst ska man söga sin åsikt, men man måste också ta till sig det folk berättar. Inte fortsätta slänga ur sig direkt felaktuga saker och kalla det för fakta.

vallhund
2013-09-29 22:43
#131

#129

Om du har fakta varför länkar/refererar du inte till dem så att vi kan kolla för oss själva?

Självklart får du ha åsikter, åsikter har inte alltid, eller snarare sällan med fakta att göra, eller att man tolkar sin omvärld efter hur man vill att den skall vara: "Stämmer inte kartan får man göra om terrängen, efter som kartan alltid har rätt!" Att du SKRIKER o använder grovt språk gör bara att jag m fl reagerar på dina substanslösa påståenden.

Om du läser tråden ordentligt så ser du att vi är ganska många som är emot blandrasavel, inte hundarna per se.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ove-D
2013-09-29 22:48
#132

Jag har för mig att jag någonstans sett en lista över hundraser och vilka defekter/sjukdomar som är förekommande i rasen och bör testas. Hur många blandrashundar är ögonlysta och röntgade? Om det gjordes på alla blandrashundar så skulle statistiken säkert visa något annat.

Jag är inte emot blandrasavel varken på häst eller hund. Det är väl få som klagar på Svensk Ridponny eller Svenskt Halvblod men där är det ett tydligt mål att användbarheten ska prioriteras. Jag är skeptisk till att avla bara för att något är "gulligt". Jag ser otroligt mycket annonser på blandrashundar som antingen söker omplacering eller valpkullar. Ibland funderar jag på om det verkligen är efterfrågan på just den korsningen eller om det bara blivit som det blivit. Är föräldrarna ögonlysta eller röntgade? Vad får man för priset? Hur användbar är hunden och till vad?

Annons:
Fridaaaa
2013-09-30 09:00
#133

#129 Detta är ett forum för alla. Alla är välkomna.
Och var vänlig och håll god ton, inga påhopp.

Du har dessvärre skrivit dina egna erfarenheter och åsikter, inte fakta.
Alla får ha sina åsikter och så, men man kan inte skriva att "detta är fakta" när det handlar om egna erfarenheter och åsikter. Man måste skilja på det.

Är fritt fram att skapa egen tråd, så länge den håller god ton, inget skrik, inget påhopp eller svordomar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ketang
2013-09-30 11:57
#134

Min högst personliga erfarenhet är denna:

Uppfödare runt omkring mig som anses seriösa mörkar en hel del tyvärr. En hund som går bra på utställning ställer man bara mer och mer, oftast för att synas och få sig ett namn. Vissa av dom jag känner/är bekant med, är intresserade av utställningar och vill gärna synas så mycket som möjligt. Men är inte lika intresserade av hundarna i sig. Dom går inte långa aktiva promenader i skogen med sina hundar och flera av dom har så många hundar att dom växlar mellan att bo i bur eller i små rum. Detta är inte hundar som sover i matte/husses säng osv. Stora uppfödare som, ja, inte är super seriösa när man skrapar lite på ytan. MEN som anses vara yber seriösa och duktiga om man pratar med folk i uppfödarkretsar. Det märkliga är att pratar man med andra uppfödare som känner dessa uppfödare så kan dom säga saker som "ja, han brukar ju alltid färga den tiken innan utställning, men det är ju inget man snackar om" eller "den tiken har jätte problem med svamp under tassarna jämt och sist bet den ihjäl fyra Valpar innan XXXXX han rädda resten" osv. Men kommer det en valpköpare som frågar om en sån här uppfödare så säger dom att den uppfödaren är sååå seriös och har jätte bra och friska hundar… (vilket jag inte tycker att det är när man avlar på en hund med hälsoproblem och som dessutom biter ihjäl sina Valpar varje gång den har en kull…)

Pratar vi om mindre uppfödare som kanske tar en kull om året så är min erfarenhet att dom är mer seriösa. Jag har både vänner och bekanta som föder upp i mindre skala och som är jätte seriösa och noga. Dom kollar allt och lite till, ställer ut någon eller några gånger för att få tiken meriterad. Det har hänt någon gång att någon har tagit en kull på en mindre lämplig tik i ett steg att få erfarenhet. Misstag gör man, det är mänskligt. Och dessa små uppfödare kan givetvis också göra det, men oftast upplever jag det som ärliga misstag och inte oseriösa val som många av dom större uppfödare jag pratat med aktivt valt att göra.

Mina erfarenheter och tankar ang blandras uppfödning är:

Många av dom jag känner/har pratat med som föder upp blandraser gör detta för att deras hundar inte håller måttet för renrasavel. Vissa gör det för att dom inte "orkar" engagera sig i viktiga saker som anatomi, mentalitet, hälsa och SKK´s regelverk. Några få har det som en inkomstkälla, snabba pengar. En handfull gör det av total okunskap och ett par stycken gör det för att dom helt enkelt tycker bättre om blandraser. Vad dom flesta har gemensamt är att dom "bara parar". Många verkar gå efter hur många gånger hunden har varit hos veterinären. Om hunden bara varit där för att vaccineras så anses den vara frisk och så paras den med en annan hund som också bara varit hos vet för Vaccination

Detta är bara min personliga erfarenhet av dom 20år jag varit i hund och uppfödnings kretsar. Att sitta och säga att blandraser är friskare än renras gör ont i mig. Samtidigt som jag på ett sätt kan förstå hur man kan ha tappat tilliten till renrasuppfödarna när man vet vad som pågår innanför stängda dörrar hos ett flertal av dom.

Ove-D
2013-09-30 22:42
#135

#99 Mörkerantalet av blandrashundar med sjukdomar är enorma och uppmärksammas sällan då de först och främst sällan testas mot diverse sjukdomar

Jag tror du har helt RÄTT!

izabellw
2013-10-01 01:09
#136

Jag förstår inte varför ni blir stötta på hur jag skriver. Jag har upplevt er ganska otrevliga från början och därför skrivit med hårdare ton. Det är ju iofs inte lätt över internet att veta hur någon menar.

Men era kommentarer har med andra ord mera varit "nej du har fel" utan något vettig motargument. Man kan inte skriva nej och bli arg utan att förklara varför. 

Hade jag fått svar som 134 som faktiskt varit den enda vänliga kommentar från början så hade man ju kunnat diskutera ordentligt. Och tack för att du förstår hur jag tänker. " Att sitta och säga att blandraser är friskare än renras gör ont i mig. Samtidigt som jag på ett sätt kan förstå hur man kan ha tappat tilliten till renrasuppfödarna när man vet vad som pågår innanför stängda dörrar hos ett flertal av dom. "

Ingen av er vet ju vad jag sett och hört. Jag tycker iallafall att det man vet säkert är fakta. Alla raser och uppfödare är ju inte dåliga. Men jag tycker överlag att det är så. Och för mig är det fakta. Och dom som avlar blandrashundar oseriöst avskyr jag minst lika mycket måste ni veta. 

Hund aveln rent generellt är illa tycker jag, så man måste verkligen kolla sig för. Alla alternativ jag kolla på innan jag skaffade hade självklart gått igenom alla kontroller UA. Jag skulle aldrig våga köpa en vän för livet om jag inte vet att allt är 100%. Även hur dom föds upp och var. Avel så som du beskriver det och som jag sett själv där hundarna inte har samma kontakt med människan och sitter i burar är också jätte jobbig att ha vetskap om. Skulle vända i porten om jag såg det. Även med blandraser! Så som du skriver också så känns det som att dom som vet vad dom gör och föder upp i mindre skala tar hand om djuren på ett helt annat sätt som dom små liven faktiskt förtjänar.

izabellw
2013-10-01 01:17
#137

Många haft vetskap om att hundarna blir sjuka och jag tycker det borde hänt någonting nu. Ingen får tummen ur att ta tag i avelsproblemen påriktigt. 

Man ska i vissa fall operera in rör i plattnosade raser så dom ska andas ordentligt. Det känns som man tar den snabba vägen istället för den rätta. Hänger ni med ?

vallhund
2013-10-01 03:28
#138

izabellw går man ut så hårt som du gör i #103 när du återupplivar en gammal tråd så får du räkna med att folk regerar. Vad du anser att du vet är inte fakta som vi kan kontrollera, alltså är det inte allmängiltiga fakta, det är dina åsikter som är grundade på sådant som du läst, sätt o hört. Ingenting annat.

Hade du startat en tråd med frågor o efterlysningar av andras åsikter o erfarenheter, samtidigt som du redogjort för dina egna ståndpunkter hade det kunnat bli en trevlig o givande tråd för många av oss.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2013-10-01 08:21
#139

136 orkar knappt upprepa mig. Det är inte fakta, det är dina åsikter. Du måste lära dig skillnaden. Att folk reagerar negativt på att du kallar dina åsikter, som inte stämmer överens med verkligheten, för fakta är ganska naturligt. Det ör viktigt att man dementerar felaktiga uppgifter så inte ovetandes människor sväljer det med hull och hår. Hade du börjat med och hållt dig till att kalla det dina åsikter och din erfarenhet istället för "så är det", hade utgången blivit annan.

Annons:
Ketang
2013-10-01 08:31
#140

Till saken hör väl även att det inte finns någon "fakta" på hur det faktiskt ligger till. Det finns ett stort mörkertal bland rasuppfödare som ÄR oseriösa om man vet vad dom håller på med. Men det är inte så många som vet och det sägs utåt att dom är seriösa. En av vår tids största och "mest seriösa" uppfödare åkte ju ut ur SKK för några år sedan efter att man kommit på att denne uppfödare använt en hane i avel, men en annan hanes stamtavla samt att det varit inavelsparningar osv. Samma uppfödare är nu blandras uppfödare.

Så jag anser nog faktiskt att det finns inget rätt och fel, ingen fakta där det går att läsa att si och så många ÄR seriösa osv. Därför tycker jag att det är intressant att höra vad andra har för erfarenheter.

Jag personligen håller mig på "rensas sidan" för att jag ser den som mer seriös än "blandras sidan" MEN mina erfarenheter gör mig lite osäker på om jag ska försvara renrasaveln eller om jag helt enkelt ska låta bli, för i min värld rasade ganska mycket när jag började beblanda mig mer och mer med stora, kända uppfödare som ansågs vara så otroligt kompetenta och seriösa, men som faktiskt inte var det…alls.

Honestyisdead
2013-10-01 08:42
#141

Ska vi tala erfarenheter så har jag inye träffat en enda bra blandisuppfödare, som gjort behövliga tester på föräldradjuren och som haft ordentlig koll bakåt i leden. Inte heller har valparna sedan kollats eller uppföljts. Däremot har större delen av renrasuppfödarna gjort allt detta. De har fokuserat på hälsan i första hand.

Ove-D
2013-10-01 20:50
#142

#11 Ska man avla så ska man göra det för att tillföra rasen något bra, vilket man inte kan göra med blandraser.

All renrasig avel tillför rasen något? VAD i så fall?

#11  Det finns redan allt för många hundar ute för omplacering, så att sätta ytterligare än kull till världen känns inte så jättesmart.

Detta borde väl även gälla rasrena hundar eller?

#92 Underbart! :-D

izabellw
2013-10-02 22:22
#143

Jag orkar inte heller upprepa mig "hera" … Men gör det iallafall. 

Även till "vallhund"

Det jag varit med om och hört är ju fakta? Förstår inte hur det inte kan vara det? Det är ju varken påhitt eller överdrivet utan ren fakta? Du borde kolla upp vad fakta betyder tycker jag. Kanske ta åt dig och tänka efter istället. För tyvärr så har du faktiskt inte helt rätt som du tror dig ha..

"ketang" jag förstår och håller med om vad du skriver. Till mestadels :)

Fridaaaa
2013-10-02 22:24
#144

#143 Så du menar att alla vi skulle ha fel då? För det är fakta som vi har skrivit.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

izabellw
2013-10-02 22:30
#145

Förresten tycker jag att du "hera" haft en fruktansvärt otrevlig ton från början. Det hade inte jag, men fick det ganska snabbt efter du skrivit några rader.. Tråkigt.

Honestyisdead
2013-10-02 22:31
#146

#143 Det är fakta att du varit med om det, det är inte fakta att det du sett är representativt för större delen av uppfödarna. Det är bara din ERFARENHET. Du verkar inte förstå skillnaden så jag ger upp.

Men kanske dags att ta till dig då flera stycken talar om för dig att du inte vet vad fakta innebär.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Cahira
2013-10-03 00:31
#148

Jag har verkligen inte orkat läsa alla svar men vill lägga in en liten tankeställare. 

Många Valpar föds till synes friska. De kanske fortfarande är friska vid ett års ålder. Men när de kommer till sex år och över, det är där skillnaden i hälsan syns som klarast i vilka linjer som är bra och inte. Epilepsi tex kommer ibland tidigt, ibland sent.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2013-10-03 00:38
#149

#147 ja du upplever oss tydligen som jobbiga eftersom du inte kan bemöta sakliga inlägg o referenser/källor annat än med okvädningsord.

Mig veterligen är Hera inte uppfödare. Jag har fött upp en kull, född -89 så det gör mig tekniskt sett till uppfödare. Det var renrasiga registrerade BCs om du undrar.

Om du läst hela tråden så ser du att Hera inte var otrevlig från början.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2013-10-03 00:50
#150

147 Det som är farligt för aveln är att påstå saker som inte stämmer. Tex att blandisar är friskare och att den "aveln" är mer seriös. Läs på om avel innan du kastar ur dig liknande påståenden igen. Det är felaktigt och visar på stor okunnighet och väldigt liten, om ens någon, inblick i hunderi.

izabellw
2013-10-03 01:50
#151

Ni har ju inte gett några källor själva? 

Skiter i om hon var trevlig innan. Hon var inte det efter mitt första inlägg iallafall. Sedan har jag inte påstått att du gjort något fel som uppfödare "vallhund" Men aveln generellt är inte bra…

Du och ditt "läs på". Du är så fruktansvärt okunnig och ohuman själv som inte ens kan hålla med om att aveln inte är bra generellt. Och du måste väl fatta att jag inte menar alla hundraser och alla uppfödare? Jag har aldrig sagt att alla hundar är sjuka? Eller att alla uppfödare är onda. Och för att göra det klart har jag inblick i "hunderi" och har haft det under lång tid i mitt liv. Vem är du att döma mig? 

Du vill bara vända allt så att alla har fel bara för du ska kunna ha rätt. Det hade inte spelat någon roll vad jag sagt. Önskar jag kunde ta med dig runt och visa och förklara för dig så du öppnat dina ögon lite, fått se verkligheten. Men det hade inte heller spelat någon roll för det hade bara varit en myra i stacken.

vallhund
2013-10-03 02:13
#152

#151

Från början = början av tråden, har du ens läst hela tråden? jag är varken okunnig eller inhuman, det blir man inte bara för att man inte håller med dig. Jag dömer inte dig, jag dömer det du skriver, stor skillnad.

Du har gång på gång poängterat att all renrasavel är förkastlig, har du glömt det?

Vad är det för fel med att uppmana någon att läsa på som uppenbarligen inte är påläst o som inte kan styrka sina påståenden med några som helst vetenskapliga fakta?

Jag har gett dig massvis av motargument o länkat till vetenskapliga texter men de ignorerar du totalt.

Hur lång tid är ditt liv? Det är möjligt att du kan lära mig något, det kan de flesta människor, men hittills har inget du skrivit antytt att så skulle vara fallet, iaf inte när det handlar om hundavel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2013-10-03 09:02
#153

Låser denna tråden nu, då den spårar ut.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: