Annons:
Etikettallmänt
Läst 8716 ggr
JenniferFahlander
2012-06-20 01:12

Kan blandraser ha stamtavla??

Hej.. ja köpte idag en Sibirien husky hane på 5 år med stamtavla så va ja hemma hos en kompis o han påstår att han är så bra på hundar osv. o så sa han att ja kan lova dej att den där hunden är inte renrasig, han har minst 6% varg i sej osv.. o ja sa att blandraser kan inte ha stamtavla o då sa han att de kan dom visst ska vi slå vad??

o va jag har hört o läst så kan inte en blandis ha stamtavla.. Har ja rätt? Ja vill gärna höra från er för när min kompis sa att blandisar kan ha stamtavla så vart ja osäker. :) Mvh Jennifer

Annons:
AnneN
2012-06-20 01:43
#1

Blandisar kan ha hemmagjorda stamtavlor, men om hunden har en stamtavla från SKK eller annan FCI-godkänd kennelklubb i världen så är den inte blandras.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Udden
2012-06-20 07:59
#2

Blandraser kan inte ha stamtavla från SKK..

[Skutta]
2012-06-20 11:39
#3

Varför skulle hunden ha 6% varg i sig? Bara för att den är varglik? För i mångas ögon ser ju siberian husky och alaskan malamute ut som vargar, så det kanske är därför din kompis tror så :)

Kolla upp vad som menas med stamtavla. Som ovan skrivare skrev så "kan" inte blandraser ha stamtavlor i SKK (dock kan det kanske gå att fuska, men det är nog ganska ovanligt Obestämd).

Men blandraser kan väl ha stamtavla genom blandis.se om inte jag har fel?

[Forest]
2012-06-20 18:01
#4

3 det finns såna som avlat på ha varg i blodet på hundarna men tror det är enligt lag måste det vara 3e genertionen eller liknande man får äga som privatperson. 6% för mig låter helt "normalt" om det är så, sen finns det förvisso många raser som är "vargliknade" :)

Tycker du fått bra svar, inne på blandis kan man regga in sin hund det är hemagjorda stamtavlor iaf men det är bättre än inget tycker jag.

StrongHearts
2012-06-20 23:31
#5

Svar NEJ

Däremot kallas det härstämlingsbevis (alt släktledsbevis) för blandraser. Är otroligt vanligt för just huskys eftersom man ofta avlar för att få fram bättre hundar

för att undvika inavel och ha koll på vad hunden har man skrivit upp :)

Jag har härstamning på mina två :) min äldsta kan jag spåra till 70 talet på mammans sida och pappans är jag osäcker på eftersom jag inte fattar skks system :)

jag ska med ha varg i min yngsta, säger dem. dock vet jag inte vilken sort det är och oftast är det ett försäljningsknep :( vilda vargar förökar sig inte med tama hundar. En är det wolfdog i din hund men det bör ju stå i ditt härstamningsbevis.

Men du kan forska idet :) det tar TID men är kul när man får svar :) jag hittade en vän till min yngstas farmors mor (tror jag det blir) och kunde på så sätt få fakta bekräftad. Eftersom jag inte gått ut med all info så kunde jag även veta att hon sa sanning då hon kunde uppge hundarnas namn, var de bodde och sånna saker :)

Lycka till med ditt hundköp! men jag varnar dej, inom kort kommer du ha två… nakcdel med huskys ;) och lita på dej och dina känslor… huskyvärlden är tuff!

[Forest]
2012-06-20 23:42
#6

5 varför ska du ha i varg i din yngsta? Vad skulle varg ge o det är väl så liten % som finns med så själva vitsen är väl bara onödigt kan jag tycka iaf.

Annons:
vallhund
2012-06-21 03:34
#7

5 generationer sedan sista inbandning av varg är det som gäller, för att få ha lagligt i Sverige.

Många av de blandisar som påstås ha varg i sig har inte det, ,men det är ett bra försäljningsargument för att sälja hundar till naturromantiker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AnnasDoris]
2012-06-21 12:45
#8

Du vet väl vad du har köpt? Stamtavlan är det första man kollar upp om man är inteesserad av en hund. Det kan man göra inne på avelsdata. Sen har jag för mig att jag läst massa trådar om din schäfer hane som du inte fick ha kvar och en annan tråd om att du köpt en sibirien valp som du skulle ha till IPO. Men jag kanske misstagit mig på person..

TjockaBerta
2012-06-21 13:48
#9

En blandrasuppfödare kallar dokumentet för stamträd. Jag antar att man kan kalla det vad man vill men det fungerar som en stamtavla och förs för att undvika inavel.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2012-06-21 16:12
#10

7 tackar för infon :) alltid bra o veta sånt när folk börjar ta med varg i sina hundar själv anser jag det helt onödigt. Tror lite som du det låter extra att ha varg i valparna jag tror det är försäljningsknep.

StrongHearts
2012-06-26 21:32
#11

6# det är den infon jag fått och än så länge har jag ej hittar något som motbevisat det

jag hade det inte med i min annons faktiskt, dock sa jag till köparna att det kunde finnas men inte var 100% så att de visste eftersom om de har varg i sig kan jakten bli ännu värre (deras farbror är tydligen jaktgalen) men att de samtidigt skulle ta det med en nypa salt eftersom det samtidigt är ett huskydrag med jakt

7# japp, jag tror det är 8% varg en hund får ha i sig… så pappan och hans syskon är "olagliga" om man säger så XD

min yngsta ska ha lite mer än 4% i sig, fast jag tror dem missade det i parningen för hon är så töntig <3

JenniferFahlander
2012-08-19 14:41
#12

#3 han tror att min hund har 6% varg i sej för han trodde att den kom från min kompis morsa o som han trodde så födde min kompis morsa upp vargar men de gör hon ju inte hon föder ju upp papilon o andra småraser hahaha .. :D

Sophey
2012-08-19 15:47
#13

Om din hunds stamtavla ar utfodrad av SKK ar din hund inte en blandras, om du har en blandras och ar osaker kan du gora ett DNA test for att fa fram vilka raser det ar i din hund.

Du far saga till din van att klart det ar varg i din hund, precis som det ar i alla hundar som finns eftersom de harstammar fran vilda vargar och du far garna ladda upp en bild pa vovven.

Medarbetare på matlust

Annons:
vallhund
2012-08-24 19:55
#14

#13 Alla hudrasers DNA inte kartagda ännu.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sophey
2012-08-25 08:34
#15

#14 Ingen som har sagt det men tillrackligt med raser ar kartlagda for att man ska fa ett litet hum i alla fall.

Medarbetare på matlust

Fridaaaa
2012-08-25 08:57
#16

Nej dem kan ej ha stamtavla men kan ha härstamningsbevis :=D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RMSLiners]
2012-08-25 22:19
#17

Alla hundar sägs ju härstamma från vargen från början men med genertioner i avel har den andelen varg hos hunden minskat.

En blandras kan ha stamtavla men då egengjorda. En hund med stamtavla från SKK är alltid renrasig. Sen finns det också oreggade renraser alltså utan stamtavla.

vallhund
2012-08-26 12:48
#18

# 17

Du glömde att det finns andra klubbar som stambokför hundar, t ex JRT of GB, APBTs reggas i ngra Amerikanska klubbar, samt några andra raser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[RMSLiners]
2012-08-27 00:36
#19

#18 Ja och det nämnde AnneN redan, kände väll inget behov att repetera just det. Det finns utställningar för blandrashundar också.

Shilon
2017-02-19 09:07
#20

Jag tycker det är lite märkligt, alternativt synd att SKK inte kan/vill registrera blandrashundars stamtavlor och då skriva att det är just en blandras som ras. 

Svenska kennel klubben… Bör det kallas Svenska renras klubben istället? 🤔

Eller har jag förstått det hela fel? 😮

Annons:
Shirokaze
2017-02-22 16:48
#21

Låter som din vän är en vargfantast som inte har så bra koll som han tror sig ha… Jag skulle nog avfärda hans kommentar(er) som ett troll.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Honestyisdead
2017-03-07 12:37
#22

#20 Det motverkar ju poängen med skk.

Och visst kan blandraser ha stamtavla.  Dock inte i erkända klubbar.

Silvestris
2017-04-28 20:08
#23

#11

Nej, en hund får ha max 3,13% varg i sig för att vara laglig i Sverige.

Fridaaaa
2017-04-29 10:18
#24

#23 Frågan är hur de ska räkna ut det - då det inte går att räkna ut procent på et sättet. Vet inte hur de tänkt där

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silvestris
2017-04-29 11:22
#25

#24 Man gör en teoretisk beräkning utefter hur många generationer bakåt i leden det finns varg. Man använder samma metod som när man räknar ut inavelsgrad.

Fridaaaa
2017-04-29 12:56
#26

#25 Ja jo men jag menade rent praktiskt så vet man inte

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: