Annons:
Etikettallmänt
Läst 8420 ggr
Frida B
4/3/12, 6:46 PM

era DNA testade blandisar

blev lite nyfiken och undrar vilka som har dna testat sina hundar här inne om det var okända raser i hunden :) lägg gärna in en bild på din hund och säg vilka raser det är i hunde! det är så kul att kolla alla raser, en hund kan ju se ut som några raser men vara helt andra :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
michellekrantze
6/11/12, 9:59 PM
#1

putt

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

StinaKarlsson
6/11/12, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Eftersom jag fick svar idag på min vovve så får jag väl lägga in det här:

Gizmo är collie, labbe, eng. springer spaniel och gråhund.

Raserna som vi fick veta att han var när vi köpte honom (vi var hans 3e ägare) var border collie/norsk buhund. Inte ett rätt alltså, haha! Dessutom säger många att han ser ut som en schäfer, men det var han alltså inte heller! :)

Ove-D
6/12/12, 9:04 AM
#3

Är det någon som gjort detta test som vetat facit? Dvs kollat hur väl det stämt? Görs testet via blod eller hår??

StinaKarlsson
6/12/12, 12:59 PM
#4

#3 testet görs med hjälp av saliv. Man svabbar hundens kinder med en borste och skickar in.

michellekrantze
6/12/12, 1:13 PM
#5

Så himla intressant… Tror det finns mer än ett ställe att skicka in hundens DNA till? Vore intressant om någon ville skicka in som var säker på sin hunds ras eller raser…

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Manda29
6/12/12, 2:42 PM
#6

#3 Var skickade du in provet? Har du nån länk eller adress?

Jag vet på ett ungefär vad jag har i mina. Det är egentligen mest min hanes farfar som jag är lite osäker på. Tror mig veta det men kan ju ändå va kul att veta om raserna stämmer. Sen är ju frågan om man kan få nåt svar på det.

Hur funkar DNA-basen egentligen eller hur man nu ska uttrycka det? :)

Annons:
StinaKarlsson
6/12/12, 5:58 PM
#7

Jag beställde via hundrondellen.se, de har vissa perioder där de tar in anmälningar och sen skickar de efter testen från England. Kostade 700 kr.

vallhund
6/12/12, 7:24 PM
#8

Fortfarande är det så att alla raser inte kan identifieras via DNA, men vill man kasta pengarna i sjön så är det ju upp till var o en.

Och även om de var tillförlitliga så säger det ju inget om hundindividen. En hund kan ha 5 % labbe o 95 % rottis i sig, se ut som en labbe o uppföra sig som en sådan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
6/12/12, 7:50 PM
#9

8 vet du vilka dna-raser de itne kan se?

vallhund
6/12/12, 7:56 PM
#10

jag minns inte, Starcastle har koll, http://www.silken.windhound.com/ hon är medlem här tror jag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Jawa´s]
6/12/12, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag fick tillbaks DNA-testet idag. Var renrasig schäfer på ena föräldern (förmodligen pappan) och en vild blandning på andra, men främst plotthund, fanns någon/några raser på ena förälderns sida (mammans antar jag) som tyvärr inte gick att identifiera.

[RMSLiners]
6/12/12, 10:31 PM
#12

Hade jag velat göra. Kan man beställa testat någonstans, vad kostar det och vart skickas det? 

Jag vet att min ska ha tre raser i sig och hade varit kul att se om dessa stämde.Skrattande

Fridaaaa
6/13/12, 10:38 AM
#13

#12 Läs  #7 ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Forest]
6/13/12, 11:50 AM
#14

10 kunde inte hitta något om dna på den sidan :( Såg pogram om just DNA-analys på något tvpogram där tog de upp div raser iaf man kunde se men hur gammalt det pogramet var har jag ingen aning om, men det var iaf hur det startades o den biten, någon profesor. Jag anser att detta är klart roligt att man kan se raser det är säkert väldigt många raser de kan se. Vi har väl inte några direck ovanligt sällsynta raser här i vårat lilla land Flört

Maja2
6/13/12, 6:40 PM
#15

Forest: Gå in på hundrondellen.se och skrolla ner lite på första sidan. Där står det om DNA-testerna

SheViper
6/13/12, 7:41 PM
#16

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

[Forest]
6/13/12, 8:03 PM
#17

15-16 tackar- ståg så här

Alla raser som existerar finns så klart inte med i deras databas (ca 180 st finns) så man kan ha otur och inte få reda på alla raser om hunden innehåller väldigt många eller en mycket ovanlig rasGlad

vallhund
6/13/12, 8:55 PM
#18

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
6/13/12, 9:55 PM
#19

18 tack men jag fick mitt svar via 16 länk Flört

Niiinah92
6/16/12, 11:25 PM
#20

Skulle vara kul och se, ska lägga fram ett förslag till mina föräldrar, vi har ju fått redan på tre raser men det hade varit kul att få veta om det verkligen stämmer eller om det kanske till och med finns flerFlört

Annons:
Frida B
6/16/12, 11:29 PM
#21

#20 har du någon bild på din hund? :) skulle vara kul att se h*n :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Niiinah92
6/16/12, 11:46 PM
#22

Tyvärr bara från när han var valp och ett halvår gammal. Gamla datorn kraschade men Fridaakesson kommer säkert skjuta till med en bild sen. Han fyllde 2 År för 6 dagar sedanSkrattande De raser vi fick från uppfödaren var New foundland, Landseer och en aning Berner sennen längre bak i mammans led.

Frida B
6/16/12, 11:58 PM
#23

#22 gud vad söt han var! en riktig liten björn!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
6/17/12, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#22 Hehe jajamensan ;)

Här är bild på han från november 2011 :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
6/17/12, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

En bild till :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mejamylove
6/17/12, 7:46 PM
#26

#24 och #25 Haha, det ser ut som det är orber på bilden, med det är nog bara smuts. :P

Fridaaaa
6/17/12, 7:49 PM
#27

#26 Orber? :)
Menar du prickarna? Ja det är smuts hehe tagna med mina gamla slitna kamera, inte med min nya, därför är det lite smuts ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
mejamylove
6/17/12, 7:55 PM
#28

på övernaturligt iFokus så kan du hitta några trådar om orber :) det är som några slags energier, eller andar som vakar över oss :P

Fridaaaa
6/17/12, 8:04 PM
#29

#28 Aha okej :)
Kanske våran första hund, som visar sig.
Var en hemma hos mina föräldrar och hon sa att han låg under trappan (våran första hund, som inte finns längre) att det var därför denna hunden inte gärna ligger där :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
7/30/12, 10:03 PM
#30

24 vet inte om jag missat men har du gjort dna test på din hund o vad vart svaret isf :) otroligt fin hund

Chilli10
7/31/12, 2:21 PM
#31

Rätt coolt ju. Kan man se någonstans vilka raser som går att identifiera?
Kan de se vilken ras det är mest av tex?

Honestyisdead
7/31/12, 5:12 PM
#32

Att säga att man kastar pengarn ai sjän för att man vill kolla vad som finns i en hund blir helt fel enligt mig. Det finns trots allt väldigt många raser man faktiskt har DNA till. Den hur många procent av vad som finns i hunden är en annan femma.

Frida B
8/1/12, 12:51 AM
#33

#31 har för mig att man kan det ja :)

#32 det är väl ingen som sagt det här?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
8/1/12, 12:55 AM
#34

#33 Jodå.

Annons:
Frida B
8/1/12, 1:02 AM
#35

#34 oj ja nu såg jag Oskyldig

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
8/1/12, 1:07 AM
#36

Glad

StinaKarlsson
9/16/12, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#31 Vi fick med en typ "stamtavla" där man iaf ser på vilka platser de olika raserna kan vara…

Michaela-N
9/16/12, 8:13 PM
#38

Skulle också gärna kolla om det kan vara fler raser som gömmer sig i Hugo, inte för att jag tror det då, men bara för att det skulle vara kul =) 

Det är ju ändå så pyttelite york i honom så det gör nog ingen skillnad om han har nåt annat ;)

[Forest]
9/17/12, 11:18 PM
#39

38 tror inte det är andra raser i han heller. Flört

HipsterMutt
2/15/14, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Nej, vad synd att detta verkar vara en gammal tråd! Ursäkta att jag knuffar upp den, men fick tillbaka DNA-svaren på min hund idag. Min hund hittades som valp utsatt i en låda i Mexico (bodde där på den tiden), så jag hade alltså ingen aning om vad hon skulle kunna tänkas vara. 

Gjorde DNA-testet mest för att det lät som en rolig grej, och ett sätt att eventuellt stilla nyfikenheten! Har läst på mycket om detta test, och hittat exempel på folk som skickat in på sina hundar där de VET ursprunget, och resultaten har ofta visat sig vara väldigt tillförlitliga. Säger inte att testerna inte kan vara missvisande, för det kan de säkert, men av alla de exempel som jag har lyckats hitta (tro mig, har googlat en HEL del), så tycks det oftast stämma ganska bra! Tror att det blir svårare att se säkra resultat ju mer "utblandade" hundarna är, men om det finns renrasiga hundar någonstans i de närmaste leden så BORDE det ju vara ganska tillförlitligt. …Eller? Jag finner det otroligt faschinerande.

Hur som helst, fick tillbaka min hunds resultat nu nyligen, och jag är minst sagt… förvånad!! De visar att en av hennes föräldrar var en renrasig American Eskimo Dog (tror inte att de är godkända som ras i Sverige), och att den andra föräldern var en blandras innehållandes bland annat Samoyed, Catahoula Leopard Dog, Mini-Pinscher, Schäfer, Welsh Corgi och Pointer. 

De raserna som eventuellt ingår i blandrasföräldern stämmer ändå ganska bra utseendemässigt, men just att den andra föräldern skulle ha varit en renrasig American Eskimo förundrar mig..! Dock finns det vissa likheter ändå…! Så omöjligt är det nog inte. Min hund har den böjda svansen, en lite tjockare "krage" av päls runt halsen mot för på övriga kroppen, ett smalt och släthårigt ansikte och huvud… Det finns även personlighetsdrag som skulle kunna passa in. Jag blev lite chockad när jag öppnade kuvertet med resultaten kan jag säga. ;) Förväntade mig inte något VITT i den närmaste släkten. Dock har min hund mycket tjock vit päls UNDER några millimeter av svart. ;) ;) Alla hennes hårstrån är tvåfärgade, med svart endast en centimeter längst ut, max. Haha.

Nej, vem vet, kanske är resultaten missvisande…! Det spelar i så fall ingen roll, för jag känner ändå att det var värt det. Kommer fortsätta forska och undersöka lite på detta, för nu känner jag mig jättemotiverad att lära mig mer om genetik hos hundar!

Har skrivit mer om resultaten på min blogg om någon skulle vara intresserad:

http://hipstermutt.blo.gg/

LindaBlue
2/15/14, 4:33 PM
#41

Kul att läsa. :) #40, vad beställde du ditt test från?

Annons:
HipsterMutt
2/15/14, 5:41 PM
#42

Wisdom Panel heter testet! Beställde via http://www.dna-worldwide.com/ :)

Frida B
2/15/14, 7:34 PM
#43

#40 det är bara kul att du drog upp den här gamla tråden, ämnet är ju fortfarande aktuellt! Himla spännande blandning där, leopard dog var ju häftigt! Och samojed hade man aldrig kunna tänka sig utifrån bilden :) Söt hund du har!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

HipsterMutt
2/16/14, 8:59 PM
#44

Haha nej verkligen inte!! Väldigt märkliga resultat, hahaha. Dock är hon väldigt lurvig runt halsen, på bakhasorna och undersidan svansen, jämfört mot resten av kroppen, så kanske kan det finnas den där Amerikanska Eskimo-hunden i henne trots allt! ;) Hon har även långa vita hårstrån som sticker ut längst ut på svansen, och som inte alls passar ihop med resten av pälsen. Haha.

Hon är en väldigt udda hund, och även om jag tar testresultaten med en nypa salt så var det väldigt roligt! Skulle definitivt rekommendera det till andra! =D

vallhund
2/18/14, 3:43 AM
#45

#40 Fast en blandrashund behöver inte se ut som de raser som är inblandade i de senaste generationerna, vissa drag kan ligga latenta i många generationer innan de visar sig.

En blandning mellan schäfer o corgi kan se ut som en renrasig corgie eller dito schäfer o mentaliteten kan hamna varsomhelst, t ex en corgie med schäfermentalitet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

HipsterMutt
2/19/14, 12:55 PM
#46

Helt sant!! Finner det otroligt fascinerande faktiskt! :D Har blivit lite fast i allt detta med DNA och arv sedan jag fick det där testet gjort! Haha.

Upp till toppen
Annons: